Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg blev da provokeret af den artikel

Ubuntu er brugervenlig den installerer det du vil have, Når du køber windows maskiner er der præ-installeret alt muligt som er vanskeligt forstå (firmaets software, antivirus, og andet) der installeres gradvist andre ting som gør maskinen langsom og gradvis ubrugelig.

Der er mange usandheder i artiklen og en lidt fornærmet tone. Sagligt er det ikke
Kardemommeloven er en god ting.
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af Stra »

Rattus Norvegicus skrev:Det eneste hun bruger sin computer til er at gå på nettet med Firefox, deriblandt også netbank, læse mails med Evolution og se billeder på computeren (bliver "sjovt" når jeg skal introducere hende for Thunderbird i 12.04).
Hvorfor ikke med det samme installere Evolution i 12.04 og slippe for det? Og hvis du opdaterer til 12.04, bliver den der vel?
Senest rettet af Stra 19. apr 2012, 21:01, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Fordi jeg er sikker på at Thunderbird vil være lettere for hende at bruge, da det er lidt mere simpelt opbygget.
Hilsen Kenny
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af buddig »

Den mest besværlige løsning
Til gengæld er Linux-distributionerne til computerne ikke målrettet den almindelige bruger, som de kommercielle systemer er, de mangler den målrettede support, de spiller ikke som brugeren er vant til, de er på den måde krævende, besværlige og kræver en indsats og en interesse for at dykke ned og lære at gøre tingene selv.

Hvilket alt sammen er guf for den interesserede it-mand, der som en sidegevinst kan få gøre sit styresystem til en slags politisk statement om åbenhed og frihed.

Men det er ikke noget, som man får nogen udbredelse af. Her tæller kun brugervenlighed og gamle vaner.
Jeg citerer lige lidt fra artiklen, og netop brugervenlighed og gamle vaner betyder noget.
Vaner er utroligt vanskelige at gøre noget ved, men der har vi tiden med os, for alt forandrer sig for tiden.

I eftermiddags var jeg på kursus i Microsoft Office i forbindelse med opgradering til nyeste version,
Der er rigtig mange ting ændret, bl.a. er dropdown væk, nu er der vandrette ikon linier øverst på skærmen.
Selvfølgelig benyttede jeg chancen efter mødet...
Jeg påstod, at det ville have været lettere at gå over til Open Office.
Det gamle argument med at tidsforbrug til implementering og undervisning overstiger prisen for licenser,
er faldet til jorden.
Det samme med kompatibiliteten, da det nye .docx og .xlsx ikke direkte er bagudkompatibel.
Microsoft nåede at "skjule filnavnet for kendte filtyper" inden de ændrede det, og solgte opgraderings licenser. :)
Konsulenten kendte det, og var helt enig med mig, men han kendte kun meget få firmaer,
der havde skiftet til Open Source.
Det forhold vil ikke ændres de næste 10 år, og jeg sluttede med at sige, at det var jeg da glad for at høre.
Så er der stadig en stor spændende opgave til mig, når jeg går på pension. :)
Henning
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af lath »

laoshis eksempel er smukt, og også en del af forklaringen på at det virker så meget bedre for hende

og årsagen jeg snakker om er erfaring med Windows:
Har brugeren ingen erfaring har er brugeren mere villig til af skifte end hvis brugeren allerede har erfaring.

For mange brugere skal en Linux Desktop være en eksakt kopi af Windows før de er tilfreds, og det bliver den bare aldrig, så de bliver aldrig tilfreds - for Ubuntu er ikke en Windows.

Hvis de begiver sig ud på at prøve Ubuntu fordi de måske har set at andre bare har et styresystem der i 99,9999% af tiden altid virker knas-frit, og derfor forventer at få noget bedre, så forstår de ikke at en del af øvelsen i at skifte styresystem og få noget til at virke bedre er at tingene nødvendigvis også skal gøres anderledes end de er vant til - før det bliver bedre.

Det medfører også at der skal læres noget nyt, og vi må bare se i øjnene at der findes en del mennesker som hader forandring. Du får nok ikke nogen til at indrømme det, men det er alligevel tydeligt at de slet ikke kan lide forandringen og gerne brokker sig meget, og hvis det er en arbejdsplads modarbejder forandringen.

Jeg er præcis den modsatte type, fx. er jeg for nyligt skiftet fra GNOME 2 desktoppen til XFCE desktoppen, fordi GNOME 2 var blevet lidt tung at danse med (langsom) efter min mening.
Der er ret så meget fartdjævel over XFCE i forhold til GNOME 2 at jeg af den grund nok tror at jeg skifter til LXDE desktoppen for at få mere hastighed.

Tilbage til topic igen:
Et ekstra problem er måske også at folk skifter styresystem og programmer på samme tid - det har vi softwareudviklere et specielt ord for, og det hedder "big-bang". Ved Big-Bang forekommer der næsten altid med et eller andet problem der bliver til en show-stopper eller bare ikke virker, f.eks grafikkortet er aldeles inkompatibelt med Linux, eller WiFi chip i maskinen er der kun en dårlig driver til.

Man får næsten altid bonus hvis man gør en ting af gang på en planlagt måde.

Mit eget skift fra Windows til Ubuntu
For mit vedkommende startede jeg i sin tid med at skifte Office program til Open Source varianten af samme program, dengang var det open office.
Derefter blev hvert program, 1 af gangen, udskiftet mens jeg stadig brugte Windows.
Da næsten alle programmer var skiftet ud, det var i Januar 2008, installerede jeg Ubuntu i dual boot tilstand.
Da jeg før havde brugt GNOME 1 fra 1999-2002, og senere skiftede til 1. version af GNOME 2 i 2002, var GNOME ret let at gå til for mig. Det eneste jeg skulle vænne mig til var debian pakke systemet, og hvordan Canonical havde modificeret diverse upstream pakker til deres smag.
I April 2008 skiftede jeg så permanent til Ubuntu.

Fra Ubuntu til ...
Jeg er så småt nu ved at gå i gang med at skifte til PC-BSD - på samme måde som med Windows til Ubuntu migrationen.
Billede
PC-BSD 9.0 Isotope Edition. Den har udover KDE desktopen, også GNOME 2, XFCE, og LXDE, og nogle andre desktops. Installere fra samme medie (en DVD eller et img fra en USB flash disk)

Jeg regner med at det skift tager lidt tid.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Computerworld: Linux er død som en sild mht desktop pc

Indlæg af eyvind »

Først - jeg bruger windows og ubuntu-udgaver i flæng.
Skal jeg lige lave noget i en fart - tegning eller andet - nå ja, så bliver det med windows.

Nu hvor der snakkes meget om hackere og senest inde hos Skat, så burde det fremme brugen og dermed kendskabet til det sikre Linux, til bankbesøg.

Jeg ved godt, at mange rynker på næsen af Wubi og virtual box, men det er dog den nemmeste måde at vænne folk til dette nymodens styresystem, især hvis det så også sikrer sparepengene henne i banken.
Derfor er det lidt ærgerligt, med Sun-Java bruddet, som jeg husker det var en del af medfølgende program i ubuntu.

På nogle venners computer, har jeg lagt 10.4 ind (Wubi) og rettet til med Java/flash så der kan gå's i banken uden skræk for hackere. Der kom lige en del spil med, som gør ubuntu interessant til andet en bank.
Desforuden har de en Zorin 5.2 på en pendrive til at køre på den bærbare................også til banken.

Til bankbesøg kunne Linux ubuntu gøres rigtig populær.

Ps. Min egen bærbare kører med win 7 og 10.4 (wubi) - og inde i win 7 ligger XP og Zorin 5.2 i en vitualbox.
Rigtige mænd tager ikke backup.