opsætning af rettigheder af lamp

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
simpel
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: opsætning af rettigheder af lamp

Indlæg af simpel »

Man kan sætte alle server installs op i tasksel

Også ssh, men det gjorde jeg manuelt

Jeg satte lamp server op der, da jeg havde læst at det var 100 gange nemmere end manuel opsætning, den gamle metode er synaptic installer eller hvad nu den hedder, men den er ikke med her i 11.10, har dog prøvet at installere den men får heller ikke lov til at installere phpmyadmin der, eller der opstår problemer.
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...
simpel

Indlæg af simpel »

@thj01

Så først dit indlæg nu, vil det sige jeg skal fjerne lamp via tasksel og så sætte op manuelt

Men den anden guide er jo en hel server, skal kun have lamp til at køre på min lille ubuntu 11.10
Mvh. Uffe

buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

simpel skrev:@thj01

Så først dit indlæg nu, vil det sige jeg skal fjerne lamp via tasksel og så sætte op manuelt

Men den anden guide er jo en hel server, skal kun have lamp til at køre på min lille ubuntu 11.10

Jeg mener absolut ikke at du skal fjerne LAMP, jeg har også installeret med taksel og det er super nemt og godt.
Iøvrigt er der vist en bug, der gør at man ikke skal bruge tasksel til at afinstallere med.
Når det er installeret, mangler du kun at ændre configurationen efter anvisningen fra Ajenbo her i trådens 3. indlæg.
Jeg har lige lavet det, og kan i aften give en mere detaljeret forklaring på hvordan, men jeg har ikke mere tid nu. :)
Henning
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvis du er ved at lave en rigtig server installation er det lettest at vælge LAMP under installationen. Hvis du er ved at installere en LAMP på en desktop kan du bare installere pakkerne fra softwarecenteret:
apache2, mysql-server, php5.
phpmyadmin ligger også begge i softwarecenteret. Faktisk er det så let at hvis du installere phpMyAdmin så installere Ubuntu selv resten af LAMP da det er på krævet for at køre den.
Webmin har haft nogle problemer med at spille sammen med debian systemer så hvis du skal bruge maskinen til andet vil jeg ikke forslå den. Jeg kender som sagt ikke taksel men det kunne virke som om den forsøger at installere tingende uden om pakket arkivet hvilket nok ikke er så heldigt.
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

LAMP er ikke "bare" en server, men en specifik kombination af services. Dvs. en server med nedenstående programmer og services installeret og kørende.

Det er kombinationen af Linux, apache (webserver), MySQL database og PHP, PERL, Phyton.

Jeg ved ikke hvordan tasksel sætter LAMP op, men det at du har problemer med at installere PHPmyadmin fortæller mig at noget er galt. Og det er højst sandsynligt en eller anden Konfigurationsfil der er problemer med.

Jeg ved bare af erfaring, at det ofte er hurtigere at starte forfra end det er at løse et eller andet obskurt problem.
Og det er slet ikke til at have med at gøre, hvis man ikke aner noget om hvordan den er sat op.

Derfor foreslår jeg en NYINSTALLATION. Det tager ca 30 minutter og så 30 minutters "arbejde" med at sætte den rigtigt op bagefter ( på en 30/30 Mbit forbindelse ;) ) - og så virker det.

Du skriver selv at du ikke er voldsom rutineret i serverarbejde - og fejlsøgning er absolut noget af det mest avancerede. dit valg!

@ajenbo

Taksels er vist den samme applikation, som ubuntuserver bruger når man installerer selve serveren. Så der er intet obskurt i det den laver. Problemet er mere hvordan den er sat op. Jeg prøvede med den og rendte ind i et hav af problemer da jeg ville installere ELGG og Wordpress. Det gjorde jeg ikke ved at bruge guiden jeg henviser til - derfor er det min anbefaling.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
simpel

Indlæg af simpel »

Ok der var delte meninger, men hvad jeg ved er at at den ikke satte phpmyadmin op, så hvad gør jeg nu for at afinstallere det rigtigt og så begynde forfra.

Kan jo ikke installere med software center, men med synaptic installer ( ikke det rigtige navn ).

Jeg vil meget gerne have det præsis, da jeg rigtig nok ikke er server bevidst.
Mvh. Uffe

AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Hvorfor kan du ikke bruge softwarecenteret?
simpel

Indlæg af simpel »

Hvis jeg skriver apache kommer det ikke frem
Mvh. Uffe

buddig

Indlæg af buddig »

AJenbo skrev:...phpmyadmin ligger også begge i softwarecenteret. Faktisk er det så let at hvis du installere phpMyAdmin så installere Ubuntu selv resten af LAMP da det er på krævet for at køre den...

Smart, det skulle jeg lige have vidst, for efter at have installeret LAMP med tasksel, havde jeg lidt besvær med at configurere phpmyadmin. :)
Tasksel er lidt speciel, den er beskrevet her: https://help.ubuntu.com/community/Tasksel
Henning
simpel

Indlæg af simpel »

Ja jeg havde læst dette, men jeg vil meget gerne finde ud af hvad jeg gør bedst, som før nævnte.
Mvh. Uffe

buddig

Indlæg af buddig »

simpel skrev:Hvis jeg skriver apache kommer det ikke frem
hvis du i browseren skriver http://127.0.0.1
Hvilket svar får du så?
---------------------------------------------
Her er iøvrigt svaret på dit første spørgsmål om, hvordan du får rettigheder til var/www mappen.
Henning
thj01

Indlæg af thj01 »

Bare lige for at sammenligne tidsforbruget.

Jeg installerede min lamp server på 1 time (ubuntuserver + guiden) og havde både wordpress og elgg oppe at køre efter 1½ time.

Har man ikke en dedikeret maskine er virtualbox et rigtigt fornuftigt alternativ

Kører LTS udgaverne.

simpel

Indlæg af simpel »

@thj01

Har du et bud på hvad jeg gør rigtigst ud fra de oplysninger jeg er kommet med før
Mvh. Uffe

thj01

Indlæg af thj01 »

@simpel

Nej det har jeg ikke, for jeg er ikke sikker på hvad det er du gør grundlæggende

1. installerer du en LAMP server på din "normale" pc - dvs installerer du en ser der kørere sammen med den?

Hvis det er det du gør har jeg ingen forslag overhovedet. Servere skal være rene systemer - og ikke mudres til med grafiske brugerflader.

2 snakker du om en ekstra maskine - en virtuel eller fysisk. Den eneste rigtige løsning.

Mit råd er at du installerer virtualbox (vurtuel server) og så laver en installation ligesom den jeg foreslår fra bunden af. Ulempen er, at du ikke har nogen grafisk brugerflade, men det er også kun en ressourcerøver på en server. Skal du igang med server administration, kan du ligeså godt lære at arbejde med kommandolinien med det samme. Stejl indlæringskurve - men fantastiske muligheder og tidsbesparende.

Hvis det bare er en LAMP server til ftp du vil installere, vil jeg anbefale turnkeylinux LAMP i virtualbox

Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, er server installation og administration for de langhårede. Jeg synes sådan noget er sjovt, fordi Ubuntu er blevet lidt kedeligt (læs der skal ikke hackes så meget mere ;) - hvilket er en positiv ting). Så nu er næste udfordring serveren for mig, da det er en nørdet interesse.

Ligegyldigt hvad, så skal du indstillid dig på mange "triale and errors". Installer om - forsøg dig frem og du lærer noget.

I løbet af denne ferie har jeg installerer ubuntuserver 5-6 gange - og lige nu slås jeg med filrettigheder - og jeg laver MANGE fejl. De fleste dog kun en gang ;).

Mit råd er virtualbox https://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads og TurnkeyLinux LAMP : http://www.turnkeylinux.org/lampstack - tilsat en hulens masse tid

PS. Jeg er absolut nybegynder inden for dette og det er ikke mere end ½ time siden at jeg ved et "uheld" kom til at slette min kærrestes wordpress installation og totalt fucke hendes database dertil op. Men sjovt var det gg.

Kører LTS udgaverne.

simpel

Indlæg af simpel »

Så tog jeg tyren ved hornene og mååte ligge en hel ny ubuntu på plads, min backup acronis duede ikke da jeg havde flyttet mit c drev til et andet sted på samme hd, så kunne ikke genkende.

Men har bygget op sammen med win 7 og brugte alt jeres viden om dit og dat, så det tog ikke så mange timer.

Men alt dette gjorde jeg da jeg ville prøve at lave den server ordentlig her i ubuntu.....

Dette er ikke kun et forslag, men serveren virker 100 % her i ubuntu.

Installer Synaptic - pakkehåndtaring

Søg Apache2

NB/ Der vil også komme andre komponenter op i disse næste søgninger, men de skal blot med

Marker Apache2

Søg mysql

Marker mysql-client, mysql-server

Søg php5

Marker php5, php5-gd, php5-mysql

Søg Phpmyadmin

Marker Phpmyadmin

Install af ssh

sudo apt-get install openssh-server openssh-client

Åben browser, skriv http://localhost/

Find din ip udefra eks. Her http://www.onlineip.eu - et af mine sites, som kan bruges på denne måde

Tjek du også kan tilgå med ip udefra

Åbn op for port 22 som er ssh porten i routeren

Bruger som i dette tilfælled er root, men har alle adgange, nærmere senere

sudo passwd root ( giv password )

Install filezilla, opgic udefra ip som host, bruger som er root og så dit password

Du kan tilgå din hjemme mappe på var/www

Phpmyadmin ligger her http://localhost/phpmyadmin/

Du tilgår med root samt password.
Mvh. Uffe