Bootloader
-
Re: Bootloader
Maskinen kan kun boote på disk 1.
-
Jeg bliver nødt til at indstille øvelserne for i aften, men alle bidrag til løsning af problemet modtages med taknemmelighed
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Kan grub customizer vise valgene med navn i stedet for bare et nummer som på billedet?
-
Jeg er ikke helt klar over hvilket billede du mener, men i det konfigurationsbillede jeg har kan jeg vælge "Windows 7 (loader) On/dev/sda1" som skrevet står.
Alligevel vælger den "Menuentry Ubuntu med Linux 2.6.38-11-Generic" Class Ubuntu-Class Gnu-Linux- Class Gnu-Class os}"
i opstarten. Denne entry kunne jeg også have valgt i opstarten hvorefter maskinen ikke særlig overraskende starter i Ubuntu.
Alligevel vælger den "Menuentry Ubuntu med Linux 2.6.38-11-Generic" Class Ubuntu-Class Gnu-Linux- Class Gnu-Class os}"
i opstarten. Denne entry kunne jeg også have valgt i opstarten hvorefter maskinen ikke særlig overraskende starter i Ubuntu.
-
- Admin
Det var ment til bimsebasse omkring det billed han indsatte i starten af emnet.
-
Hvordan får jeg vist dig billedet af min opstartshåndtering. Jeg har det liggende på mit skrivebord, men kan ikke få det vist her. Det går fint i LibreOffice writer
-
- Admin
Det hjælper ikke at ligge det ind i et tekst dokument så er der bare 2 formater jeg skal kunne åbne og sandsynlig vis ender det med en dårligere kvalitet.
Du skal finde et sted på nettet at ligge billedet og så indsætte linket til det her på forummet. Det kunne eventuelt være ubuntu one eller http://imageshack.us/mobile/
Du skal finde et sted på nettet at ligge billedet og så indsætte linket til det her på forummet. Det kunne eventuelt være ubuntu one eller http://imageshack.us/mobile/
-
Ja, det kunne jeg godt se. Og det var også derfor jeg spurgte hvordan jeg så gjorde, og det er så sådan her.
http://dl.dropbox.com/u/2791254/Sk%C3%A6rmbillede-Opstarts-h%C3%A5ndtering-1.png
http://dl.dropbox.com/u/2791254/Sk%C3%A6rmbillede-Opstarts-h%C3%A5ndtering-1.png
-
- Admin
Opstarts håndteringen ser ud til at tælle forkert når man har ældre kerner liggende efter 11.04, har du prøvet med det program bimsebasse forslog i starten?
-
Jeg forstår ikke hvad du mener. Jeg har kun installeret 11.04, så hvor kommer "ældre kerner" fra, og nej,. jeg har ikke prøvet bimsebasses forslag, for jeg aner ikke hvad grub customizer er for noget. Husk på, at det meste af jer garvede linuxbrugeres tale er fuldstændig sort for mig der kun har rodet med linux i en måneds tid og fundet vejen meget stenet og snørklet.
-
- Admin
I det allerførste indlæg skriver bimsebassen den kommando du kan bruge for at installere programmet, samt hvordan du bruger det.
De ældre kerner er der fordi du har installeret en nyre vi opdateringshåndteringen.
De ældre kerner er der fordi du har installeret en nyre vi opdateringshåndteringen.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
susaaen skrev:Husk på, at det meste af jer garvede linuxbrugeres tale er fuldstændig sort for mig der kun har rodet med linux i en måneds tid og fundet vejen meget stenet og snørklet.
Sådan er det desværre ofte når man skal lære nyt, og hvis det er nogen hjælp løber mange af os her på forum også jævnligt panden mod muren
AJ forslår at du bruger det program bimsebamse anbefalede i starten af tråden. Grunden er at det program jeg har forslået kan lave fejl i nyere Ubuntu'er, noget jeg ikke vidste da jeg stadig "hænger" fast i 10.04. Du kan installere det ved at kører følgende to linier i en terminal. Først den første linie, og når den er færdig med at tygge på det, så den anden linie:
Kode: Vælg alt
sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
sudo apt-get update && sudo apt-get install grub-customizer
Når det er installeret starter du bare programmet og prøver igen at sætte Windows til at boote først. Da jeg testede programmet kunne jeg ikke finde en genvej til det, så du skal måske starte det ved at skrive:
Kode: Vælg alt
gksu grub-customizer
i en terminal (hvis du starter programmet fra en terminal skal du ikke tage dig af at den skriver noget i terminalen).
Det du ser i vinduet når programmet er startet op er det som bliver vist i grub2 under opstart, men for at sætte Windows til førstevalg skal du trykke på "Preferences" oppe i hjørnet, og så fra rullemenuen "Default entry" vælger du den du gerne vil have. Så trykker du "close" efterfulgt af "Save" og så kan du lukke programmet og se om det har virket næste gang du starter op.
-
Jeg går i kødet på det i løbet af dagen. Hvad betyder "kode: vælg alt" overover de kommandoer du angiver
-
- Admin
Det betyder at det er kode han har skrevet, og for at gøre det let for dig kan du trykke på vælg alt så du kan kopiere koden uden at skulle forsøge at markere det med musen.
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Har det været offentliggjort?AJenbo skrev:Det betyder at det er kode han har skrevet, og for at gøre det let for dig kan du trykke på vælg alt så du kan kopiere koden uden at skulle forsøge at markere det med musen.
Den funktion er da nyttig, men har aldrig tænkt at "vælg alt" betød det, kun at det betød "husk at vælge alt" fra kodefelten.
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10