Version2 artikel
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Version2 artikel
Har Fedora i øvrigt ikke også lige skiftet til Gnome 3?
-
- IRC nickname: sound
- Geografisk sted: København
AJenbo skrev:Har Fedora i øvrigt ikke også lige skiftet til Gnome 3?
jo det har de vist, og det gør sådanne udtalelser endnu værre
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
lath skrev:AJenbo skrev:Jeg er sikker på der også er nogen der vil brokke sig over at ubuntu ikke har Classic om et halvt år
Jeg vil endda skrive at det er helt sikkert at der vil være nogen der brokker sig.
Når man snakker om forandringer findes der 2 typer af mennesker:
- Folk der ikke kan lide forandringer - dem er der flest af (min erfaring).
- Folk der godt kan lide forandringer.
Folk fra kategori 1 har jeg endda mødt i en videregående uddannelse.
De kan finde på at komme med udsagn som "det har vi ikke lært", hvilket er en folkeskole-mentalitet, der ikke passer med en videregående uddannelse, hvor en af de nye kundskaber man skal have med sig ud af sin uddannelse er evnen til at finde information og tage ny information og forskningsresultater i anvendelse.
Lige en ekstra kommentar til TitanusEramius :
På version2.dk kommer der også ikke-ingeniører - endda også folk uden en It professionel baggrund.
Der er nogle kommentarer på at de ikke kan lide Unity, det er som jeg har nævnt herover forventeligt. Flertallet af kommentarer til v2 artiklen er at Natty slet ikke virker, og det er noget helt andet end at "forandring ikke fryder".
Om det brok så skyldes windows kultur-mentaliteten, der stammer fra at man har købt noget software og så skal det også være af en vis kvalitet - skal være usagt.
/Lars
Jeg glemte da vist et kort øjeblik at det er svært at nuancere det skrevne sprog, og det beklager jeg. Selvom joke'en er generaliserende syntes jeg nu stadig den er sjov, men den passer selvfølgelig ikke, den tegner bare et sjovt billede af den perfekte olie-lampe
Selv er jeg ikke meget for forandring, hvilket faktisk er med til at jeg fortrækker Linux over Windows selv på dårlige dage, fordi Linux altid gør det samme og man ka' få det lige som man vil ha' det. Så jeg ved allerede nu at Unity ikke kommer ind her, måske senere, men ikke endnu.
Hilsen Nicky
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
TitanusEramius skrev:jeg ved allerede nu at Unity ikke kommer ind her, måske senere, men ikke endnu.
Jeg kan give dig ret i at Unity måske nok har nogle rå kanter lige nu, men så kan man glæde sig over at Unity i Natty heldigvis ikke er den færdige Unity.
Unity skulle først være helt færdig med Ubuntu 12.04, som er den næste LTS.
Wayland*,(Wikipedia, Upstream website) der skal erstatte X serveren har jeg ikke hørt noget om hvornår skal udkomme, men mit gode bud er ved Ubuntu 12.10, og den første LTS vi ser Vayland i vil være Ubuntu 14.04
Jeg synes det er et godt bud, da ændringer i den grafiske brugergrænseflade er meget omfattende synes jeg. Derfor skal der testes en del.
Mit gode bud er måske nok meget konservativt gæt, og Canonical kan sagtens være så meget fremme i skoene med ændringer i mekanismen bag brugergrænsefladen at det sker meget tidligere (læs: Ubuntu 12.04 LTS).
Jeg har også læst at Compiz bliver lavet om til at kunne bruge OpenGL ES, hvilket giver mening, da alt der skal tegnes på skærmen skal ske via OpenGL ES der tegner i en buffer som compiz deler med Wayland. En X server kan bruges, hvis dens kode omskrives, så den bruger Wayland i stedet for evdev(kerne input device interface)+KMS.
For lige at få helheden med, så er Unity (3D) et Compiz plugin.
/Lars
*) Om Wayland skriver engelsk Wikipedia:
Wayland is a Germanic given name, from wela "battle" and, nand "brave", corresponding to German Wieland, Scandinavian Völund/Vølund.
Dansk Wikipedia om smeden Vølund:
Vølund Smed var i nordisk mytologi alfernas høvding, søn af en samisk konge.
Vølund kom fra Finland og var søn af en finsk konge. Han havde to brødre, Egil og Slagfinn. De tre brødre forelskede sig i Svanhvid, Alrun og Alvid, som alle kom fra et fremmed land. Svanhvid og Alvid var Lådves døtre, Alrun var Vallands datter. De levede sammen i 8 år, men pludselig forsvandt kvinderne. Brødrene ledte efter deres kvinder, men Vølund blev taget til fange og arbejde som træl og måtte smede guldringe for den svenske kong Nidud i Svitjod. Nidud havde to sønner og en datter, Båduild. Vølund slog begge sønner ihjel og gjorde Båduild gravid. Vølund kunne nu flygte fra stedet.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags