AJenbo skrev:jushoa skrev:Til soundpartner vil jeg lige stille det spørgsmål, om ikke du mener det er irrationelt at anbefale folk 32 bit systemer, når alle computere i dag leveres med en 64-bit-CPU som standard? I mine ører lyder det lidt som om du anbefaler folk at handicappe deres computer system ved at bruge 32 bit OS i stedet for et 64 bit OS.
Ikke alle maskiner leveres med 64bit cpu'er, soundpartner har ironisk nok lige købt en der kun kan køre 32bit.
64bit bruger mere ram, så ved maskiner med meget lidt ram kan det være en fordel at installere 32bit, nettop for at den ikke bliver "handikappet" når den løber tør for hukommelse.
I dag kan du præcis de samme ting med et 64 bit OS som du vil kunne med et 32 bit OS, fraregnet de programpakker som endnu ikke er porteret til 64 bit, og her er vi vist ude at tale om special-software.
Den officielle Flash pakke kommer kun til 32bit systemer... Så er der jo nonfree pakken, men pointent her er nettop at med 32bit er du helt fri for at kende til undtagelserne.
@A.Jenbo
Jeg tror du forvirrer begreberne her. 64 bit OS på en ældre, ikke så kraftig Pc ville ikke blot være at bede om problemer, det vil være direkte vanvid. Igen affødt af mængden af RAM i computeren. Jeg nævnte ikke soundpartners maskine specifikt, men generaliserede over alle nye computere.
Går du ud og køber en ny Pc i dag vil det højest sandsynligt være en 64 bit enhed. 32 bit enheder er sjældnere i dag.
Dagens maskiner har, for det meste, 3 GB RAM eller der over. Alligevel vil jeg ikke godtage din forklaring med under 4 GB RAM på en 64 bit computer. Den holder ganske enkelt ikke vand.
Min egen Pc, som er en 64 bit computer, er bestykket med 2 GB DDR2 RAM, og både Debian, som jeg bruger mest, og Ubuntu 10.10 kører aldeles fortrinligt med den mængde RAM. På min Ubuntu har jeg endda været ved at rode med grafikken, hvilket kun har gjort maskinen hurtigere på nettet. (Nej, jeg har ikke sat min GPU op til at aflaste min CPU).
Der, hvor du med fordel kan "nøjes" med 32 bit OS er på Windows-platformen. Har du flere programmer åbne på samme tid på en Windows-maskine vil ca. 1% af din hukommelse forsvinde hver gang du skifter mellem de åbne programmer, og som følge der af skal du genstarte maskinen, når dine RAM er opbrugt. Et virkelig velkendt problem.
Til dato har jeg ikke oplevet problemer med at afvikle et 64 bit OS (GNU/Linux), lige meget hvor hårdt jeg har presset systemet. Men læs evt. selv om hukommelsesstyring her:
http://www.google.com/search?q=Linux+memory+handling&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:da-DK:unofficial&client=iceweasel-a