thj01 skrev:Jeg har engang skullet supportere et blandet miljø af lærer i at bruge computere. Det var en blanding mellem windows og Mac. Sjovt nok var det mac brugerne der havde de største problemer med at få det til at fungere. Dem der havde flest systemsammenbrud og de var de mest frustrerede - dem som sendte mest til reperation. Men de var alle "så glade" for deres mac - den var jo smartere end windows. Og så havde vi jo en mac fanatiker (nørd) på skolen også. Og han var jo solgt rent religiøst.
Den største forskal på en mac og et hvilket som helst andet brugersystem er macbrugernes selvfedhed over at deres computer er mere tjekket end andres - både ud fra design og "brugervenlighed". Det er der endda lavet sociologiske undersøgelser som viser at apple brugere føler sig hævet over andre. Apple er et fedt koncept - det er flot men...
Jeg giver INTET for at apple har større brugervenlighed. Apples brugervenlighed ligger i brugeren bruger tid på at lære systemet og tankegangen at kende.
Reelt set har ethvert styresystem i dag en start menu med underpunkter og så giver det sig selv. Når der så går lort i det kræver det kendskab og tid at løse de - uagtet hvilket system man taler om.
Ubuntu er ikke bedre brugervenlighedmæssigt end nogle af de andre systemer - det er heller ikke dårligere - det er anderledes
Så desværre - jo - jeg har noget (bl.a. erfaring) at lægge mine holdninger i - det er ikke fordomme.
Jeg ser utrolig meget religion og selvfedhed i denne tråd. Også uden macbrugere.
Ubuntu er fucking elendigt at skulle producere musik på, hvis man vil gøre sådan seriøst. Jeg gider IKKE at bruge tid på at kompilere specialudgaver af drivere og software alene så de kan køre de samme ting som en Mac eller et Windows-system kan uden at man skal andet end at klikke sig igennem nogle installationer, og slet ikke når de programmer de skal kompilere ikke kan måle sig med de professionelle softwaresuites.
Apple har systemnedbrud, Ubuntu har systemnedbrud, og Windows har systemnedbrud. Jeg kan få lige så mange grå hår i hovedet af at bruge Ubuntu, som jeg kan med OSX. Hvilke grå hår jeg så vælger at lade være en hindring kommer helt og aldeles an på mine behov og mit humør.
At jeg så bedre kan lide valgfriheden i Ubuntu, er en anden sag. Ideologi får bare ikke altid det gjort som jeg har til sinde at gøre.