Er Apple begyndt at låne Ubuntu?

Nyheder om Open Source, Ubuntu, andre distributioner og meget mere.
eitreach
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Er Apple begyndt at låne Ubuntu?

Indlæg af eitreach »

thj01 skrev:Jeg har engang skullet supportere et blandet miljø af lærer i at bruge computere. Det var en blanding mellem windows og Mac. Sjovt nok var det mac brugerne der havde de største problemer med at få det til at fungere. Dem der havde flest systemsammenbrud og de var de mest frustrerede - dem som sendte mest til reperation. Men de var alle "så glade" for deres mac - den var jo smartere end windows. Og så havde vi jo en mac fanatiker (nørd) på skolen også. Og han var jo solgt rent religiøst.

Den største forskal på en mac og et hvilket som helst andet brugersystem er macbrugernes selvfedhed over at deres computer er mere tjekket end andres - både ud fra design og "brugervenlighed". Det er der endda lavet sociologiske undersøgelser som viser at apple brugere føler sig hævet over andre. Apple er et fedt koncept - det er flot men...

Jeg giver INTET for at apple har større brugervenlighed. Apples brugervenlighed ligger i brugeren bruger tid på at lære systemet og tankegangen at kende.

Reelt set har ethvert styresystem i dag en start menu med underpunkter og så giver det sig selv. Når der så går lort i det kræver det kendskab og tid at løse de - uagtet hvilket system man taler om.

Ubuntu er ikke bedre brugervenlighedmæssigt end nogle af de andre systemer - det er heller ikke dårligere - det er anderledes

Så desværre - jo - jeg har noget (bl.a. erfaring) at lægge mine holdninger i - det er ikke fordomme.

Jeg ser utrolig meget religion og selvfedhed i denne tråd. Også uden macbrugere.

Ubuntu er fucking elendigt at skulle producere musik på, hvis man vil gøre sådan seriøst. Jeg gider IKKE at bruge tid på at kompilere specialudgaver af drivere og software alene så de kan køre de samme ting som en Mac eller et Windows-system kan uden at man skal andet end at klikke sig igennem nogle installationer, og slet ikke når de programmer de skal kompilere ikke kan måle sig med de professionelle softwaresuites.

Apple har systemnedbrud, Ubuntu har systemnedbrud, og Windows har systemnedbrud. Jeg kan få lige så mange grå hår i hovedet af at bruge Ubuntu, som jeg kan med OSX. Hvilke grå hår jeg så vælger at lade være en hindring kommer helt og aldeles an på mine behov og mit humør.

At jeg så bedre kan lide valgfriheden i Ubuntu, er en anden sag. Ideologi får bare ikke altid det gjort som jeg har til sinde at gøre.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

tuxx skrev:Hvilket system var der på disse Macs du skulle supportere?

Det daværende nyeste: 2->3 år siden
Jeg skulle heldigvis ikke supportere dem, men det ændrer ikke ved at man hører sine kollegaers frustrationer og følger sin medadministrators kamp for at det virker.

Jeg startede oprindeligt med at sige : "Er OSX ikke bare et Linuxstyresystem, som apple har vandaliseret??"

og pludselig var mac uden virus og nemmere at tilgå end windows.

En ting er sikkert

OSX er udviklet på UNIX fordi Apple så at det var smartere end deres gamle model. Og det var LINUX/BSD der havde åbenbaret vejen for dem.
De KAN så ikke vælge koden fra OpenSource samfundet, men må "nøjes" med UNIX kode de kan købe rettigheder til.

Det kan godt være at Apple's brugerflade hurtigere var "fed" end Gnome og KDE, men de havde økonomi til at udvikle den hurtigere. I dag efter OpenSource samfundet har brugt tilsvarende tid er der ikke den store forskel i brugerfladen ud over selve strukturen. Compiz står ihvertfald ikke tilbage for OSX.

Apple kører kun på specifikke platforme og deres hardware er streamlinet - og koster følgende også 30-40% mere end en tilsvarende ikke apple computer.

Brugervenlighed bliver afgjort af brugeren og ikke producenten. Og så vidt jeg ved findes der ikke en eneste uafhængig bruger undersøgelse der er på videnskabeligt niveau, som fastslår at noget system er lettere end noget andet.

Så er apple begyndt at låne af ubuntu? Jeg vil mene at Apple fra starten af OSX har lånt fra ideen om LINUX. Fordi LINUX var det som viste vejen - at UNIX "måden" er effektiv og kan bruges.

LINUX SUCKS (http://lunduke.com/?p=429) - ENIG

Men det skyldes ressourcerne til at udvikle og videreføre - ikke LINUX selv

musikproduktion?? ---> http://ubuntustudio.org/

Og så er kildekoden fri, så du kan bare ansætte programmører til at udvikle de pluggins du mangler - The OpenSource way!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
eitreach

Indlæg af eitreach »

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Darwin

Læs nu, før du skriver ting som ikke passer. Helt ærligt - siden du begyndte at skrive om hvor rådden Apple og OSX er, har du omtrent fået 7% af det du har skrevet ned rigtigt. Det er ikke en fejlprocent som du kunne få en doktorgrad med i Somalia.
"A Narn heavy cruiser?!"

zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Er I uvenner?
thj01
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af thj01 »

@eitrich
Har aldrig sagt at det var råddent - Kun at det ikke var bedre end Windows/Linux

@zob
jeg begynder også at blive mistænkelig
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
nymark1
IRC nickname: nymark1
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af nymark1 »

Ville ønske at jeg ALDRIG havde læst den her tråd.
Jeg har rost Ubuntudanmarks forum til skyerne, overfor alle der gad høre på mig.
Jeg har især rost den måde man taler til hinanden på..............
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvis folk vil være så flinke at holde sig til topic og sagligt debatere emnet, uden at gå efter de personer der skriver personligt, vil det give et ret pænere indtryk for brugere der læser tråden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Jønse

Indlæg af Jønse »

Hvor blev den sædvanlige sobre tone af?? :cry: :cry: Det her ligner jo nærmest noget fra en amerikansk valgkamp!! :( :(
Kvik
IRC nickname: kvik
Geografisk sted: Söderhamn, Sverige

Indlæg af Kvik »

Hej thj01 og eitreach

Jeg har ikke selv brugt OS 9 eller OSX, men har set det, det ser meget lækkert ud, og ville tror hvis jeg ikke kom ind i ubuntu verden ville jeg nok ende om med en mac, men nu er de ikke helt billige, og jeg er blevet glad for ubuntu, jeg kender folk som tar mac og appel som er religion men det er der også ubuntu folk som gør (jeg prøver og få win bruger til og læse om det :-) ) Det er sant at pt er mac bedder til musik, men det er som sådan ikke ubuntu's fejl, det med driver og programmer, vi er bare ikke nok til at firmaer vil bruge krudt på os. For nu er det også almenligt Hardware der sidder i en mac. Og det med bruger venlighed har mac, da deres enheder og software passer sammen, så man skal ikke tænke på driver til selve enheden, men stadig til printer mm. Og det jeg har set og hørt om OSX er at det skulle være supper, en af mine venner gik fra linux til en, og har ikke set sig tilbage, og han har kun kørt linux i 10-12 år men har gad ikke mere med driver osv. han havde andet og bruge tid på. Men alt i alt er det en smags sag, men det der afholder mig er prisen og deres lukkethed , samt jeg er blevet glad for ubuntu (linux) men det er pga ha community'et det er supper fedt, og super flinke mennesker.
Med Venlig hilsen
Kvik

Blog: http://kviksworld.wordpress.com
----------------------------------------------------------------
Acer Aspire 5741G Ubuntu 12.04
----------------------------------------------------------------
Lubuntu 12.04
Pentium 4 3GHz
1GB ram
GeForce 6600GTS (tror jeg)
80 GB HD
eitreach

Indlæg af eitreach »

Det er ikke Ubuntus skyld som sådan, nej. Men lige nu er det bedste bare OSX (eller Windows, hvis man ikke vil investere i en Mac, som mig selv) til ting som seriøs musikproduktion og lignende.

Ubuntu er et fantastisk system, og det er uden tvivl generelt mit favoritoperativsystem. Nogle gange er der bare ting man har brug for at kunne, som Ubuntu ikke er i stand til lige nu. Linux er ikke perfekt, OSX er ikke perfekt, det er Solaris, BeOS, AmigaOS eller whateverpokker andet heller ikke - selvom nogle folk gerne vil tro det, så meget at de også vil have andre til at tro på det.

Det er en fjollet fremgangsmåde.

Hvis man nu rent faktisk bare fokuserede på at gøre tingene bedre, som Canonical gør, istedet for at påstå at alting er som det skal være, og at der ikke er grund til at gøre det bedre, vil udviklingen også fortsætte positivt. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

zob
Redaktør

Indlæg af zob »

Bare for en ordens skyld, hvis nogen skulle ønske at informere sig derom, så er ardour 3 til beta-test lige på trapperne. Det betyder altså et meget interessant alternativ til cubase og logic på windows og mac. Den for integreret MIDI og understøttelse af VST/VSTi.
http://www.linuxjournal.com/content/ecology-ardour
Hvis man er interesseret i linux til musikproduktion så kan jeg anbefale i det at følge Dave Phillips artikler på linux journal (som den nævnte). Jeg bruger også stadig windows til den slags, men jeg synes det begynder at ligne noget. Jeg glæder mig i hvert fald til at jeg også kan bruge alle mine VST instrumenter på linux også.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Kvik skrev:Jeg har ikke selv brugt OS 9 eller OSX, men har set det, det ser meget lækkert ud

Jeg har prøvet begge dele, OS 9 er ikke lækkert eller bruger venligt efter min mening, nok også der for de started for fra med OS X :roll:
Netværk og usb printere skulle indstilles fra sammen dialog (tror den hed vælgeren) og så så det hele sådan her du
http://en.academic.ru/pictures/enwiki/7 ... shot_2.png
Men til deres forsvar er designet fra 1997

Den gang så Gnome således ud:
http://linuxgazette.net/165/misc/laycock/gnome.png

Og windows sådan:
http://www.guidebookgallery.org/pics/gu ... /win98.png