Få personlige ting tilbage?!

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Spotten
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Få personlige ting tilbage?!

Indlæg af Spotten »

thomasjohansen skrev:som jeg nævnte så var det en anden og endda tom disk der lavede fejl i mit system, så prøv at tjekke dem bare for at udelukke muligheden.

Her:
https://help.ubuntu.com/community/Smartmontools

Ja, det forstod jeg godt! :)

Jeg ville bare forklare hvordan mine diske var sat op, for at pointere der ikke var tale om samme fejl.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
Spotten

Indlæg af Spotten »

Jimmyfj skrev:@spotten
,
MB: MSI P35 NEO2 FR Revision 2
CPU: Intel Core Duo 2 E8500 6MB L2 (3.16@3.17GHz)
RAM: Kingston HyperX 9250 2x1GB 1150@1067MHz)
HDD: LAGER: 4 x 120GB WD120JB 8MB Cache 7200rpm + SYSTEM 1 x 150GB WD1500HLFS 16MB Cache 10.000rpm
GFX: MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)

Jeg går ud fra, at den quote jeg har sat ind repræsenterer din hardware-setup? Samt at du kører dual-boot?

Gør den det, så har jeg et, måske lidt overlødigt, spørgsmål til dig: Hvorfor i himlens navn kører du dual-boot setup, når du har fire separate diske at gøre brug af? Det virker en smule kluntet at bevæge sig ud i, når man tager diverse risici med i betragtning. I dit tilfælde vil jeg mene, at du får langt mere sjælefred ud af at gøre brug af din hardwares fulde kapasitet (BIOS primært). For med et sådant setup vil det give langt mere logik at installere de to systemer på hver sin disk. Windows på sin egen disk, og Ubuntu på en anden disk, og så gøre brug af BIOS' mulighed for at vælge hvilken disk du vil starte fra. På den måde får du en MBR på hver disk, og de to systemer blander sig ikke med hinanden, som ved dual-boot.

Blot en tanke.

Jeg forstår ikke hvorfra i min signatur (min maskine specs), ser jeg kører DUAL-BOOT?!

Jeg køre rent linux, ingen Windows systemer, dog har jeg Windows XP inde under Virtualbox, som næppe har nogen indflydelse på mit nuværende problem?
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det kan vi heller ikke, vi gætter bare vildt og volsomt :)

Det er lidt svært at regne ud hvad der kan lægge til grund for dit problem, men række følgen af diske/disk fejl er en given mulighed.
Vi kan nok desværre ikke komme det meget nærmere nu du ikke længere har problemet hvor vi kan trække informationer om hvad der er galt fra.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Det kan vi heller ikke, vi gætter bare vildt og volsomt :)

Det er lidt svært at regne ud hvad der kan lægge til grund for dit problem, men række følgen af diske/disk fejl er en given mulighed.
Vi kan nok desværre ikke komme det meget nærmere nu du ikke længere har problemet hvor vi kan trække informationer om hvad der er galt fra.

Det er sgu også helt ok! :-)

Hvis jeg nu en dag ender med sådan en "GRUB fejl" igen, hvad gør man så normalt? Fordi efter hvad jeg lige kunne se, var det meget begrænset hvad jeg kunne gøre, og da jeg INTET kendte til det og stadig ikke kender til det, havde jeg i mine øjne eet valg, re-installere systemet om, selvom jeg ikke var meget for det, men nu har jeg så meget rod at jeg overvejer at tage en re-install mere efter en manuel backup og så smide ALT ind igen i håb om de småting som genere mig pt. forsvinder.

Forstår ikke hvordan diskene kan have en indflydelse hvis der kun ligger system på en disk og der kun er eet system på denne disk, nemlig min 10.000rpm disk, for at forbedre ydeevnen på systemet, de 4 andre diske jeg har mig, er slet ikke "mounted", de er kun sat til og jeg skal manuelt mounte disse hver gang jeg genstarter, som ikke genere mig, og jeg udemærket ved jeg via pysdm kan sætte det op så de bliver "auto-mounted", men det gider jeg ikke da jeg har oplevet mange fejl hvad det angår.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Spotten skrev:
AJenbo skrev:Det kan vi heller ikke, vi gætter bare vildt og volsomt :)

Det er sgu også helt ok! :-)

Hvis jeg nu en dag ender med sådan en "GRUB fejl" igen, hvad gør man så normalt? Fordi efter hvad jeg lige kunne se, var det meget begrænset hvad jeg kunne gøre, og da jeg INTET kendte til det og stadig ikke kender til det, havde jeg i mine øjne eet valg, re-installere systemet om, selvom jeg ikke var meget for det, men nu har jeg så meget rod at jeg overvejer at tage en re-install mere efter en manuel backup og så smide ALT ind igen i håb om de småting som genere mig pt. forsvinder.

Forstår ikke hvordan diskene kan have en indflydelse hvis der kun ligger system på en disk og der kun er eet system på denne disk, nemlig min 10.000rpm disk, for at forbedre ydeevnen på systemet, de 4 andre diske jeg har mig, er slet ikke "mounted", de er kun sat til og jeg skal manuelt mounte disse hver gang jeg genstarter, som ikke genere mig, og jeg udemærket ved jeg via pysdm kan sætte det op så de bliver "auto-mounted", men det gider jeg ikke da jeg har oplevet mange fejl hvad det angår.

ved boot der går bios ud til alle diske og spørger hvem der indeholder noget der kan bootes fra og hvem de er. hvis en disk ikke svarer det der forventes og når det forventes så kan det drille.

personligt ville jeg først prøve at genstarte igen
derefter boote fra en livecd og bede denne starte op fra harddisken (hvis diskene ellers er sat rigtigt op)
derefter boote fra livecd og prøve at genskabe grub

havde jeg oplevet sådanne fejl før ville jeg ligeledes sikre mig at jeg havde en seriøs backup, jeg ville sikre mig en home der lå på en seperat home partition og jeg ville sikre mig at alle mine ting kunne genskabes hurtigt. en måde at gøre dette på er at have en komplet liste af installerede pakker (generere jeg hver gang jeg også opdaterer pakker) jeg syncer denne via ubuntuone så jeg har altid denne liste for alle mine maskiner.

jeg ville ligeledes lave et script der klarer den trivielle opsætning

der er generelt intet ivejen for at holde sig til lts, men som det ser ud nu så er udviklingen temelig hurtig på især desktopsiden, og de ting der kommer med i 10.10, det vil sige alt det arbejde der er lagt det sidste halve år det kommer aldrig med i lts'en, så der går 1½ år før du får nytte af dette arbejde (næste lts)
det kommer ikke med i forgående version af ubuntu da canonicals strategi er at når en version er udgivet, så kommer der kun miner updates og sikkerhedspatches. vil du have major updates så må du skifte til den nye version (som jo kommer forudseeligt hvert halve år)
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Når Bios finder og indlæser grub bliver den indlæst i ram og har der efter ikke noget forhold til hvilken disk den kom fra. Grub er et system for sig selv og er ikke som sådan bundet til Linux eller resten af ubuntu, den har også sin helt egen udgave af en terminal.
Grub vil her efter følge et script der får den til at starte indlæsningen af Linux, det sker igen i hukommelsen så Linux skal også til at finde dvs disks og først her sker den Mount som du kender. Der er altså 3 steder hvor der kan gå kluder i opstarten hvis der opstår rod i rækken af diskene.
Det gode ved at det fungere på denne måde er at det er meget nemmer at finde og løse et problem der hvor det opstår og der ved få hele systemet op at køre igen, eller man kan bruge andre værktøjer til at klare den del der ikke virker og på den måde stadig få adgang til ens system.
Spotten

Indlæg af Spotten »

Nu tabte i mig ærligt talt en smule..

Jeg forstår ikke hvorfor mine diske ikke selv kan finde ud af dette? Kan det være en opsætning i BIOS`en der driller så?

Det lyder nemlig mere sandsynligt da jeg jo ikke har ændret noget som sådan..

EDIT1: Ellers bruger jeg vel kunne løse problemet ved at fjerne alle andre diske en den systemet ligger på?

EDIT2: Nu er jeg ved at installere om igen, helt om, nyt home, manuel backup osv. og så lod jeg mærke til det der kaldes "opstartsindlæser", er dette ikke "GRUB"? Jeg tænkte bare, hvorfor kan man vælge at installere denne på en bestemt disk, hvis den ikke er tilgængelig på denne disk altid?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jo opstartsindlæser er som standard GRUB2

Spotten skrev:hvis den ikke er tilgængelig på denne disk altid?

?????????

Grub skal ligge på en fysisk disk og en partition. Du kan sagtens installere den på en anden disk end rasten af systemet, det kan der være fordele ved med avanceret opsætninger. Jeg mener faktisk også du kan installere første del på en disk og anden på en anden.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:Jo opstartsindlæser er som standard GRUB2

?????????

Grub skal ligge på en fysisk disk og en partition. Du kan sagtens installere den på en anden disk end rasten af systemet, det kan der være fordele ved med avanceret opsætninger. Jeg mener faktisk også du kan installere første del på en disk og anden på en anden.

Jeg har bare svært ved at forstå hvordan den så kan ødelægge denne "GRUB" efter en nedlukning af maskinen, det lyder da helt ulogisk?

Jeg installere jo netop denne på min system disk, 10.000rpm, for at sikre mig den ikke roder rundt i mine diske, så forstår ikke hvordan det kan gå galt?

På forhånd tak.
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Indlæg af soundpartner »

Spotten skrev:
AJenbo skrev:Jo opstartsindlæser er som standard GRUB2

?????????

Jeg har bare svært ved at forstå hvordan den så kan ødelægge denne "GRUB" efter en nedlukning af maskinen, det lyder da helt ulogisk?

Jeg installere jo netop denne på min system disk, 10.000rpm, for at sikre mig den ikke roder rundt i mine diske, så forstår ikke hvordan det kan gå galt?

På forhånd tak.

digital data sendes som nul og ettaller. forskellen er om der er slukket eller tændt for en kontakt. data inde i computeren foregår ved en hastighed der er temmelig stor.
jeg kender ikke lige din disk og dit bundkort, men ved sata300 kan der teoretisk overføres 300 gigabit i sekundet det er 300.000.000 bit, eller med andre ord så skal denne kontakt tænde eller slukkes 300.000.000 gange på et sekundt. i enden af kablet der sidder der en diskcontroler som skal modtage data fra dine diske.
som sagt ved jeg ikke hvordan disse er forbundet eller hvilken hastighed dine diske kan kare, men selv ved alm ata100 (den gammeldags med et fladkabel hvor 2 diske kan forbindes) der snakker du om 5 diske der evt smidder data i hovedet på din diskcontroler mindst 100.000.000 gange i sekundet. der er tale om en spændingsforskel på et par volt mellem tændt og slukket. hvis bare ganske få af disse bits bliver fejllæst, hvis der er elektrisk støj der kan forstyre (det kunne være indternt i computeren fra grafikkort eller det kunne være en anden disk der laver transienter når denne spinner op, men det kunne også være en microbølgeovn der kører, en halogenlampe, et lystofrør eller andet eksternt) så kan der opstå små underlige fejl som før at den data som din diskcontroler modtager ikke kommer det rette sted hen og på det rette tidspunkt.

der kan være mange andre ting der kan spille ind. Jeg har oplevet mange der slukker for deres computer ved at tage strømmen. på denne måde der når maskinen ikke at parkere læsehovederne på disken, og derfor kan dette resultere i fejl på disken lige der hvor læsehovedet nu står.

når maskinen lukkes rigtigt ned så skrives der til disken (data i cashe, ram osv gemmes) og i denne forbindelse kan der også ske fejl.

sidst men ikke mindst kan der være en gammel bootsector på en anden disk som af og til driller, eller (nu nevnte jeg støj tidligere) der kan blive genereret støj som minder om andet data, som derfor ikke giver mening for diskcontroleren, eller endnu værre giver mening, men som ikke skal være det som diskcontroleren tror det er
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Spotten skrev:Jeg installere jo netop denne på min system disk, 10.000rpm, for at sikre mig den ikke roder rundt i mine diske, så forstår ikke hvordan det kan gå galt?

Jeg får står godt din intension/fustration, men grub har ikke noget forhold til hvilken disk den bliver installeret på, eller hvilket resten af systemet bord på. Det er for den lige meget vor tingende kommer fra eller ligger. GRUB sider et sted hvor fra den ser hele computeren og ikke den disk den kommer fra.
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Min kammerats computer har døjet en del med dette problem på det sidste - en total reset af CMOS klarer problemet.

Han har derfor nu købt nyt bundkort da det ikke hjalp at skifte batteri, samt at den gør det med flere forskellige diske.

Det er ikke Ubuntu's skyld, selv hvis han installerer Windows på den alene, så brokker den sig under opstart lige efter POST.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Spotten

Indlæg af Spotten »

tuxx skrev:Min kammerats computer har døjet en del med dette problem på det sidste - en total reset af CMOS klarer problemet.

Han har derfor nu købt nyt bundkort da det ikke hjalp at skifte batteri, samt at den gør det med flere forskellige diske.

Det er ikke Ubuntu's skyld, selv hvis han installerer Windows på den alene, så brokker den sig under opstart lige efter POST.

Har også haft den mistanke, at det var BIOS, fordi nogle gange så stopper den ved "POST" skærmen, og så fryser den bare hvor jeg må tvinge den til at "omstarte", og så virker den.

Måske det er hardware relateret alligevel så..

Jeg må lige rykke lidt rundt i mine diske en dag jeg får åbnet svinet og se hvad der sker, er dog ikke meget for at clear CMOS, har glemt hvordan jeg fik sat det korrekt op så mine RAM og CPU arbejder bedst muligt sammen da min CPU skal OC`es for at følge RAM og RAM skal UC`es, lidt skævt, men fik købt nogle RAM der ikke var 100% understøttet i form af de ikke kunne køre de 1250Mhz de skulle kunne, men må drosles ned til 1067MHz hvor processoren så havner på 3,17GHz som gør den en smule OC`et, for at følge RAM og maxe denne ud bedst muligt.
Spotten

Indlæg af Spotten »

AJenbo skrev:
Spotten skrev:Jeg installere jo netop denne på min system disk, 10.000rpm, for at sikre mig den ikke roder rundt i mine diske, så forstår ikke hvordan det kan gå galt?

Jeg får står godt din intension/fustration, men grub har ikke noget forhold til hvilken disk den bliver installeret på, eller hvilket resten af systemet bord på. Det er for den lige meget vor tingende kommer fra eller ligger. GRUB sider et sted hvor fra den ser hele computeren og ikke den disk den kommer fra.

Hov, overså helt dit svar, men ja det er lidt svært at forstå må jeg ærligt indrømme! :-) Men hellere indrømme at jeg ikke forstår det i stedet for at sige jeg forstår det og så svine det til fordi det ikke vil som jeg vil! :D
tjampman
Geografisk sted: Svendborg

Indlæg af tjampman »

Du spørger om hvad du skal gøre hvis du oplever problemer med GRUB igen en gang i fremtiden. Jeg kan se dem der svare de tilnærmelsesvist siger at du skal vide hvordan systemet virker for at kunne løse det... Det er også rigtigt og det virker for dem. Nu vil jeg forklare hvad jeg ville gøre.

1: Slå koldt vandt i blodet
- Har du en deadline så brug live cd'en
- Har du brug for back up så brug live cd'en (jeg aner ikke hvordan det virker med krypteret HOME)
2: Start op på Live cd'en og se om du kan løse fejlen ved at følge diverse guides på nettet de er ikke svære at finde! "Google is your friend"
3: Kan du stadig ikke få det til at virke, så opret en tråd på et online forum fx her, og beskriv følgende tydligt:
- Fejlen
- System informationer. Minimum hvilke versioner af ubuntu du bruger og dette tilfælde også din hardware opsætning.
- Hvad har du gjort for at opleve fejlen. I dit tilfælde ved du det ikke, så sig det.
- Hvad har du gjort for at løse fejlen, fx hvilke guides har du fulgt.
- Hvad er dit niveau.

Det her det gælder alle problemer, ALT såfremt du fjerner rådene om live cd'en. Jeg kan ikke løse nogen problemer i Ubuntu! Det kan jeg ikke, jeg har ikke den fornødne viden... Men jeg kan finde denne viden og løsningen i langt de fleste tilfælde i punkt 2.
Givet, min opstilling minder måske lidt meget om usenets netikkette, men den har jeg også en ganske positiv indstilling overfor.

Jeg tror at hvis du følger punkt 1 og 2 og når til punkt 3, så vil du være i stand til at kunne analysere dit problem tydeligere og dermed også være i stand til at bede om hjælp på en god måde. Det følgende er ikke rettet mod dig, men der er enkelte tilfælde hvor folk har problemer og nærmest sviner community og Linux til fordi de (i nogens synspunkt) selv har fuck'et deres system op, og har man lyst til at hjælpe sådan nogen? Nej vel. Det behøver dog ikke at være så galt, og det synes jeg så tilgengæld at dit oprindelige indlæg bærer præg af, nemlig kaos og ikke egentlig problemløsning. Det er vel det vores support går ud på, at løse folks problemer, ikke at undgå problemer i fremtiden (så skal du have fat i Apple - for det vil de nemlig gerne bestemme).

I dit konkrete tilfælde vil jeg anbefale dig i punkt 3 mht system info, at hente følgende program bootinfoscript og indsætte outputtet i dit pørgsmål. Og så få råd og vejledning af de af os der nogen foreslag.

mvh Ole

(Lige præcis bootinfo scriptet nævner jeg jo fordi jeg selv har oplevet noget lignende... I mit tilfælde: Ingen grub boot loader pga Windows install - du er da velkommen til at se hvordan det foregik: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1503771)