Hvis jeg nu en dag ender med sådan en "GRUB fejl" igen, hvad gør man så normalt? Fordi efter hvad jeg lige kunne se, var det meget begrænset hvad jeg kunne gøre, og da jeg INTET kendte til det og stadig ikke kender til det, havde jeg i mine øjne eet valg, re-installere systemet om, selvom jeg ikke var meget for det, men nu har jeg så meget rod at jeg overvejer at tage en re-install mere efter en manuel backup og så smide ALT ind igen i håb om de småting som genere mig pt. forsvinder.
Du spørger om hvad du skal gøre hvis du oplever problemer med GRUB igen en gang i fremtiden. Jeg kan se dem der svare de tilnærmelsesvist siger at du skal vide hvordan systemet virker for at kunne løse det... Det er også rigtigt og det virker for dem. Nu vil jeg forklare hvad jeg ville gøre.
1: Slå koldt vandt i blodet
- Har du en deadline så brug live cd'en
- Har du brug for back up så brug live cd'en (jeg aner ikke hvordan det virker med krypteret HOME)
2: Start op på Live cd'en og se om du kan løse fejlen ved at følge diverse guides på nettet de er ikke svære at finde!
"Google is your friend"3: Kan du stadig ikke få det til at virke, så opret en tråd på et online forum fx her, og beskriv følgende tydligt:
- Fejlen
- System informationer. Minimum hvilke versioner af ubuntu du bruger og dette tilfælde også din hardware opsætning.
- Hvad har du gjort for at opleve fejlen. I dit tilfælde ved du det ikke, så sig det.
- Hvad har du gjort for at løse fejlen, fx hvilke guides har du fulgt.
- Hvad er dit niveau.
Det her det gælder alle problemer,
ALT såfremt du fjerner rådene om live cd'en. Jeg kan ikke løse nogen problemer i Ubuntu! Det kan jeg ikke, jeg har ikke den fornødne viden... Men jeg kan finde denne viden og løsningen i langt de fleste tilfælde i punkt 2.
Givet, min opstilling minder måske lidt meget om usenets netikkette, men den har jeg også en ganske positiv indstilling overfor.
Jeg tror at hvis du følger punkt 1 og 2 og når til punkt 3, så vil du være i stand til at kunne analysere dit problem tydeligere og dermed også være i stand til at bede om hjælp på en god måde. Det følgende er ikke rettet mod dig, men der er enkelte tilfælde hvor folk har problemer og nærmest sviner community og Linux til fordi de (i nogens synspunkt) selv har fuck'et deres system op, og har man lyst til at hjælpe sådan nogen? Nej vel. Det behøver dog ikke at være så galt, og det synes jeg så tilgengæld at dit oprindelige indlæg bærer præg af, nemlig kaos og ikke egentlig problemløsning. Det er vel det vores support går ud på, at løse folks problemer, ikke at undgå problemer i fremtiden (så skal du have fat i Apple - for det vil de nemlig gerne bestemme).
I dit konkrete tilfælde vil jeg anbefale dig i punkt 3 mht system info, at hente følgende program
bootinfoscript og indsætte outputtet i dit pørgsmål. Og så få råd og vejledning af de af os der nogen foreslag.
mvh Ole
(Lige præcis bootinfo scriptet nævner jeg jo fordi jeg selv har oplevet noget lignende... I mit tilfælde: Ingen grub boot loader pga Windows install - du er da velkommen til at se hvordan det foregik:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1503771)