Ulemper ved Ubuntu

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af swotie »

vil lige pointere ... min digitale signatur virkede heller ikke på en orginal ubuntu 10.04 ... den virker på en ver. 9.10

soundpartner og jeg har diskusionen om digitale signatur i henhold til denne tråd viewtopic.php?f=11&t=10069&st=0&sk=t&sd=a&start=30
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af soundpartner »

swotie skrev:vil lige pointere ... min digitale signatur virkede heller ikke på en orginal ubuntu 10.04 ... den virker på en ver. 9.10

soundpartner og jeg har diskusionen om digitale signatur i henhold til denne tråd viewtopic.php?f=11&t=10069&st=0&sk=t&sd=a&start=30

men det virker for andre med alm ubuntu, og som ved hvad de laver.
min konklussion er sådan set den samme.
ubuntu i hænder på folk der kan finde ud af at acceptere ubuntu for hvad ubuntu er og som bruger tiden på at sætte sig ind i tingene kan få det meste til at virke.
folk der "savner" windows og prøver at gøre ubuntu til windows de vil blive skuffet
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af swotie »

hmmm ... jeg savner ikke windåse ... har kørt ubuntu siden ver. 7.10
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af zob »

Der var en der nævnte windows vs. linux flameware i forbindelse med denne tråd. Det har jeg svært ved at se. Der er da bunker af lødige kommentarer, og hvis flertallet har svært grave de helt store ulemper frem, har det jo også en naturlig forklaring, givet stedet der spørges. Vi kører jo alle ubuntu, og dem der gør det mod deres vilje, må kunne tælles på en hånd.

Men jeg må understrege, som det også er blevet nævnt, at der ikke er nogen grund til at betænke sig. Prøv det. Du behøver jo ikke slette din windows partition. Du kan jo installere ved siden af som dual-boot (for bedste ydelse), eller som wubi (som et program inden i windows), eller du kan bare prøve at lege med liveCD'en (tag højde for at den dog vil være noget sløvere). Men hvorfor tænke så meget, bare i med CD'en, det koster ikke noget.

Men selvfølgelig er jeg enig i at manglen på udbredelse og derved det mindre pres på hardwareproducenterne er klart største ulempe. Det kræver at man tænker sig lidt om før man investerer i ny hardware. Når man køber hardware til windows, kan man jo nærmest bare impulskøbe. Det er jeg holdt op med (og det kunne så måske også vendes til noget positivt, hvis man endelig ville).
Siggehandf
Indlæg: 22
Tilmeldt: 20. dec 2009, 13:00
IRC nickname: Sigge

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Siggehandf »

Det er værd lige at tænke over. Mangler råber på hardware understøttelse, men også på open source. Det er de færreste hardware producenter der vil lave open source drivere og så er vi tilbage til hvorfor 10.04LT bruger Nvidia open source som standard, hvilket, i mit tilfælde, gjorde at mit Ubuntu faktisk kørte rent a pommeren til fra start.

Men, sådan er det.

Jeg har været Ubuntu og Linux fan lige siden de hyggelige terminal Unix timer på handel skolen. Det sagt, så syntes jeg at lucid er en meget ringe version der er fyldt med mangler og dårlige valg at "default" opsætning.

Og så er jeg stadig skuffet over at det ligner mere og mere et Apple OS.
tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af tuxx »

"sjovt" ... jeg opfatter 10.04 som den mest helstøbte og perfekte pt.

Ulemper ellers... hmm ... Spil ? Nah.. har konsol.

Den største ulempe umiddelbart må være "speciel" hardware... Den mest succesrige, mest perfekte oplevelse med Linux opstår tit først på "linux-computer" nr. 2 - denne er selvsagt indkøbt med Linux-support til alle dele og alt vil derfor køre som smurt.

Linux på en tilfældig OEM maskine proppet med tunere og specielt dit og dat "seje" ting ingen alligevel bruger kan give hovedpine. Det er nok den største ulempe - og så kan jeg alligevel ikke give Ubuntu skylden for denne.

I min verden - min personlige ulempe ved Ubuntu er nok de 2 årlige releases - jeg er mere tilhænger af en løbende så man ikke "behøver" opgradere hvert halve år, men bare opdaterer normalt og hele tiden har det nyeste nye stabile. (ja jeg ved godt hvor jeg får dette............), men da jeg holder så meget af Ubuntu så lever jeg nok med det istedet for.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
gormbach
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22. nov 2009, 17:15

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af gormbach »

Tak for alle svarerne.

Jeg har ikke noget behov for Windows. Men nu har jeg brugt Windows siden 3.1 versionen og mine behov er derfor blevet synonym med det som Windows leverer. Forstå mig ret, jeg er træt af Windows. Jeg er træt af ustabilitet, sikkerhedsproblemer osv. osv. Men nu har jeg f.eks. brugt Officepakken i rigtig mange år, og hvis OpenOffice-alternativet ikke havde eksisteret, havde Ubuntu allerede været afskrevet for mig.
Det handler altså om, at de ting som i rigtig mange år har fungeret i dagligdagen, ikke bare må forsvinde. Jeg tager med kyshånd imod Ubuntu men kun hvis deres alternativ er bedre end Windows.
Men hvis jeg kan få et bedre styresystem, driverkompilatet, netbank, digital signatur så begynder det jo at lyde fristende. Jeg kommer nok til at savne TDC Play men sådan er det jo.
tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af tuxx »

Bare du ikke med "bedre system" mener Windows minus fejl og ustabilitet. Linux er ikke Windows og bliver det aldrig. :-)

Men ellers forstår jeg godt dine bekymringer mht Windows. Jeg synes dog ikke Windows 7 er hvad Windows tidligere var. Jeg har så det omvendte problem af dig.. jeg er så indgroet i Linux er det er en ret stor omvæltning for mig at skulle skifte tilbage - min daglige brug af computerne i huset bygger på Linux - fx. har jeg med Windows ikke adgang til mine krypterede filer på serveren pga. den høje sikkerhed - med Linux er det ingen sag - de taler godt sammen så at sige.

Skulle jeg bruge Windows med stor succes ville jeg skulle ud og investere i nyt software hvis ikke jeg kan finde et freeware alternativ, jeg skal omkonfigurere min server, måske endda købe en dedikeret NAS for "nemhedens skyld" ... puha nej tak.

Og undvære kommandolinien? Er du tosset... den er mit andet hjem, den er genial, uundværlig. 8) Som ny bruger af Linux er det hele omvendt, træls og anderledes. Men med det rette humør og tilgang så vænner man sig hurtig til det og efter nogle år sidder man og tænker helt anderledes på det og så er det pludselig Windows der er træls, bøvlet og anderledes.

Linux er ikke besværligt.. det er blot anderledes. Såfremt hardwaren er understøttet, hvilket den ofte er. :)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Stra »

tuxx skrev:Bare du ikke med "bedre system" mener Windows minus fejl og ustabilitet. Linux er ikke Windows og bliver det aldrig. :-)

Men ellers forstår jeg godt dine bekymringer mht Windows. Jeg synes dog ikke Windows 7 er hvad Windows tidligere var. Jeg har så det omvendte problem af dig.. jeg er så indgroet i Linux er det er en ret stor omvæltning for mig at skulle skifte tilbage - min daglige brug af computerne i huset bygger på Linux - fx. har jeg med Windows ikke adgang til mine krypterede filer på serveren pga. den høje sikkerhed - med Linux er det ingen sag - de taler godt sammen så at sige.

Skulle jeg bruge Windows med stor succes ville jeg skulle ud og investere i nyt software hvis ikke jeg kan finde et freeware alternativ, jeg skal omkonfigurere min server, måske endda købe en dedikeret NAS for "nemhedens skyld" ... puha nej tak.

Og undvære kommandolinien? Er du tosset... den er mit andet hjem, den er genial, uundværlig. 8) Som ny bruger af Linux er det hele omvendt, træls og anderledes. Men med det rette humør og tilgang så vænner man sig hurtig til det og efter nogle år sidder man og tænker helt anderledes på det og så er det pludselig Windows der er træls, bøvlet og anderledes.

Linux er ikke besværligt.. det er blot anderledes. Såfremt hardwaren er understøttet, hvilket den ofte er. :)
Det er set fra en der bruger systemet i dybden. Man kan også anskue det fra en simpel bruger side..

Lad os sige vedkommende i forvejen bruger firefox, openoffice og Outlook på windows.

Hvor svært og anderledes vil det så være at anvende en opsat Ubuntu, med automatiske opdateringer og evolution i stedet for Outlook? :wink:

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af tuxx »

Det vil ikke være svært - min "gamle" mor bruger Ubuntu netop pga. det i hendes tilfælde fungerer nemmere.

Men ofte er det jo ikke begrænset til disse 3 programmer - der er spil og diverse hejs med inde over :)

Eller hvad med alle de netbank "problemer" ? Jeg har sat det i "" da jeg ikke anser det som et problem, men blot en simpel opgave - smid en enkelt kommando så kører lortet. For det kører jo, det virker perfekt, det er ikke en defekt eller et problem, det skal blot installeres - ligesom det skal på Windows, det er blot anderledes.

"Jamen cli er så bøvlet, jeg vil bruge musen som jeg er vant til" ... jamen så brug musen, find pakkeprogrammet, udvælg de enkelte pakker og inden du har nået et tænke dig til hvor pakkeprogrammet ligger så har jeg allerede færdigjort opgaven i cli :lol:
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Jimmyfj »

"Flamewar of the week!" Eller skulle man påstå dagens, eller timens Flamewar? Hvorom alting er, så er det den, man fristes til at sige sædvanlige, fast tilbagevendende "begivenhed" på ethvert forum, uanset distro.
Den "vanlige" "Windows vs. GNU/Linux" debat. Sjovt nok ført på et 100% Linux forum af "tvivlere", som ret beset burde have kunne læse sig til mange af de svar, de søger omkring Ubuntu og Linux.

Et er sikkert: Er du i tvivl, så lad være med at forsøge et skifte fra Windows til Linux. Forsøger er dømt til at blive mislykket, af den simple årsag, at forventningen om, at Linux er LIGE SOM Windows vil være for udtalt til at en retfærdig bedømmelse af det nye system, som oftest GNU/Linux, vil kunne være en objektiv bedømmelse, hvilket ikke kommer nogen part til gode.

Er du ikke blevet "færdig" med at spille dine store, forkromede 3D-spil, så bliv på Windows. De færreste brugere af GNU/Linux ynder at bruge deres Pc til at spille. Det er computing, networking og system arbejde der råder på Linux siden, ikke spillene.

Derfor er der ingen fornuft i at tale om ulemper i Ubuntu Linux og ulemper i Windows. Det er, som at forsøge at argumentere fornuftigt om, at en FIAT 500 kan yde det samme som en fuldblods Ferrari blot ved at kalde den FIAT 500 Win7 Edition.

Min egen mening omkring MS Windows er, at det er "Defective by design", og ustyrlig sårbart overfor ethvert tænkeligt angreb. Der er så dem, der påstår, at Linux ikke er sårbar af den simple grund, at systemet ikke er specielt udbredt. Dén påstand er vi rigtig mange, som har hørt til husløshed. Men, der er intet om den. Og folk, som påstår, at det udelukkende skyldes manglende udbredelse, at der ingen vira findes til Linux burde måske sætte sig lidt mere ind i tingenes faktiske tilstand. Wiki Pedia er et udmærket sted at søge information omkring opbygningen af de to systemer.

Det mindste man bør gøre, i en debat om ulemper og fordele ved bestemte teknologier er at sørge for, at ens egne påstande er underbygget med fakta. Ellers bliver diskussionen hurtigt hul.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af lath »

gormbach skrev:Jeg har efterhånden forstået alle fordelene ved Ubuntu. Men i min optik forsvinder fordelene ved Ubuntu når jeg skal gennem en kamp af koder i terminalen for at få f.eks. min netbank til at virke.


Jeg tilhører de garvede og avancerede brugere.
Hvis man er nybegynder bør men se Terminalen som en mulighed for at få præcise instruktioner til den hjælp man søger.
Senere når man ikke længere er nybegynder, så ser man sandsynligvis terminalen som et effektivrt værktøj.

gormbach skrev:Jeg tror i virkeligheden bare at jeg har brug for at få bekræftet at program- og driverkompaliteten i Ubuntu er på vej i den rigtige retning.

Det er den. Drivers er enten en del af kernen(=Linux), eller et program i det der af kerneudviklerne kaldes user land. I forbindelse med software som kører i kernen kaldes det for kernelspace af kerneudviklerne.
Antallet af drivers er blevet forøget kraftigt igennem version 2.6.* serien af kernen. Det var specielt et iniatiativ af en kerne udvikler der fik hardwareproducenterne til at åbne op for information til kerne udviklerne. Ideéen var en NDA (http://en.wikipedia.org/wiki/Non-disclosure_agreement) Disse NDAs har gjort de muligt for firmaer at åbne op for deres forretningshemmeligheder overfor betroede kerne udviklere, således at Linux som operativsystemkerne kunne virke med producentens hardware.

gormbach skrev:At jeg KAN få min netbank og digitale signatur til at virke.


Der findes instruktioner i guides sektionen om netbank. Digital signatur kan ikke fås mere (sidste frist for bestilling var 31. Maj 2010), men de har en install guide for digital signatur. Du skal installe Sun (nu Oracle) Java før det virker, det gælder også for netbank.

gormbach skrev:At DRM problemerne forhåbentlig forsvinder en dag.

Hvis du mener at problemerne forsvinder fordi DRM forsvinder så er vi enige. Jeg mener at DRM ikke har noget at gøre på Linux distributioner (distroer).

gormbach skrev:Jeg har brug for at Ubuntu som minimum giver mig et alternativ til Windowsprogrammerne.

Der er også diskuteret før. Hvis du ikke kan få en producent af dit ynglings-windows-only program til at lave en udgave af programmet til Linux distributioner, så må du:

  • 1) enten finde dig et alternativt, eller
  • 2) bruge deres windows program via en dual boot til windows, eller de kører windows som et program i Ubuntu via virtualbox.org virtualiseringssoftwaren.

Da jeg skiftede Windows ud med en Linux distro (Redhat) i 1999 skiftede jeg også alle programmer ud og brugte andre. Jeg forventede også at disse andre programmer var anderledes end dem jeg var skiftet fra.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Fordele og ulemper ved Windows og Ubuntu vil jeg sige er ret individuelt fra person til person, og jeg mener kun man kan tale for sig selv om dette emne.

Og for mig er fordelene og ulemperne ved de 2 forskellige styresystemer føĺgende:

Fordele ved Ubuntu:
- Lettere og hurtigere installation
- ALT har virket out-of-the-box ved installationen af 10.04 (undtagen Java, men det var hurtigt løst)
- langt højere stabilitet (kun meget få uforklarlige systemcrash)
- højere sikkerhed, da man er 100% selvforskyldt hvis man rammes af virus
- lettere at opdatere installerede programmer
- hyppigere opdateringer af programmer og system
- man kan beholde alle de indstillinger i programmer og system man lyster, selv ved re-install af hele systemet
- lettere at finde brugbare programmer til netop mine formål i enten Software Center eller Synaptics

Ulemper ved Ubuntu:
- problemer med at spille pc-spil, som er lavet til Windows (ja vi er stadig nogle der godt kan lide at spille på pc'en fremfor konsoler)... dog er jeg ikke den store spiller, så det er ikke et stort problem for mig, men ved at det bl.a. afholder min kæreste fra at skifte til Ubuntu, for hun gider ikke dual boote
- ved Danske Netbank skal man bruge ActivCard, hvilket er lidt mere besværligt og langsommeligt end e-Safekey (men føler mig dog bedre sikret mod at få min netbank hacket, så dette burde egentligt ligge under fordelene)
- ikke alle software og hardware producenter understøtter Ubuntu eller Linux generelt

Ja kan faktisk ikke komme på andre ulemper ved Ubuntu for MIT vedkommende 8)

Fordele ved Windows:
- alle software og hardware producenter understøtter Windows
- alle kommercielle pc-spil og programmer virker i Windows

Ulemper ved Windows:
- Ufatteligt langsom installation af styresystemet (har aldrig oplevet en installation på under 1 time)
- man skal altid bruge en masse tid på at installere alverdens drivere, samt pille ved indstillingerne i alle programmer man skal installere på ny ved re-install af systemet
- Mange mystiske systemcrash og uforklarlige fejlmeldinger, som alle dukker op i tide og utide uden at der nemt kan findes en god forklaring
- hvis der er en bug i noget windows-software, kan der gå flere måneder før producenterne for udsendt et fix
- besværligt opdatering af både styresystem OG de enkelte installerede programmer
- uhyggeligt sårbarhed overfor vira og malware, som kræver resourceslugende antivirusprogrammer, som alligevel ikke kan beskytte systemmet 100%, for virus-programørerne vil altid være ét skridt foran antivirus-programørerne

Ja jeg kunne sikkert blive ved, men vil stoppe her :lol:

Faktisk er ulemperne med virus og antivirus med til at jeg vil forsøge at lokke min mor over på Ubuntu i stedet for det underlige umedgørlige lort til Vista, for det eneste hun bruger sin pc til er at gå på nettet (heriblandt Danske Netbank) og tjekke mail, samt printe og scanne dokumenter, og jeg ved hendes multifunktionsmaskine også fungerer i Ubuntu, da det er den samme model som min egen (Brother CP-115c).
Eneste ulempe er at får hun problemer med pc'en, så vil hun kun have mig at kontakte (hun bryder sig ikke om at benytte et debatforum, som dette da hun ikke ville vide hvordan hun skulle forklare sit problem på skrift), da ingen andre i familien virker særligt interesserede i at forlade Windows... tror dog min mor vil være noget lettere at overbevise om at det er mest fornuftigt at skifte over, for hun ringer altid til mig, når der i nyhederne bliver advaret mod det ene store virusangreb efter det andet, og hun er panisk over tanken om at nogen hacker hendes pc og får afluret bl.a. hendes nøgle og password til hendes netbank :P

Og som en afsluttende bemærkning:

Jeg har været med på Ubuntu siden 8.10 (eller siden februar 2009), og selv og med 10.04 føler jeg virkeligt at der er kommet et super godt produkt ud af Ubuntu... jeg synes ihvertfald rigtigt godt om 10.04, og håber udviklingen vil forsætte i den retning fremover (og hvorfor skulle den ikke det?) :)
Hilsen Kenny
John Doe
Indlæg: 196
Tilmeldt: 14. nov 2006, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af John Doe »

Rattus Norvegicus skrev:Fordele og ulemper ved Windows og Ubuntu vil jeg sige er ret individuelt fra person til person, og jeg mener kun man kan tale for sig selv om dette emne.

Og for mig er fordelene og ulemperne ved de 2 forskellige styresystemer føĺgende:

Fordele ved Ubuntu:
- Lettere og hurtigere installation
- ALT har virket out-of-the-box ved installationen af 10.04 (undtagen Java, men det var hurtigt løst)
- langt højere stabilitet (kun meget få uforklarlige systemcrash)
- højere sikkerhed, da man er 100% selvforskyldt hvis man rammes af virus
- lettere at opdatere installerede programmer
- hyppigere opdateringer af programmer og system
- man kan beholde alle de indstillinger i programmer og system man lyster, selv ved re-install af hele systemet
- lettere at finde brugbare programmer til netop mine formål i enten Software Center eller Synaptics

Ulemper ved Ubuntu:
- problemer med at spille pc-spil, som er lavet til Windows (ja vi er stadig nogle der godt kan lide at spille på pc'en fremfor konsoler)... dog er jeg ikke den store spiller, så det er ikke et stort problem for mig, men ved at det bl.a. afholder min kæreste fra at skifte til Ubuntu, for hun gider ikke dual boote
- ved Danske Netbank skal man bruge ActivCard, hvilket er lidt mere besværligt og langsommeligt end e-Safekey (men føler mig dog bedre sikret mod at få min netbank hacket, så dette burde egentligt ligge under fordelene)
- ikke alle software og hardware producenter understøtter Ubuntu eller Linux generelt

Ja kan faktisk ikke komme på andre ulemper ved Ubuntu for MIT vedkommende 8)

Fordele ved Windows:
- alle software og hardware producenter understøtter Windows
- alle kommercielle pc-spil og programmer virker i Windows

Ulemper ved Windows:
- Ufatteligt langsom installation af styresystemet (har aldrig oplevet en installation på under 1 time)
- man skal altid bruge en masse tid på at installere alverdens drivere, samt pille ved indstillingerne i alle programmer man skal installere på ny ved re-install af systemet
- Mange mystiske systemcrash og uforklarlige fejlmeldinger, som alle dukker op i tide og utide uden at der nemt kan findes en god forklaring
- hvis der er en bug i noget windows-software, kan der gå flere måneder før producenterne for udsendt et fix
- besværligt opdatering af både styresystem OG de enkelte installerede programmer
- uhyggeligt sårbarhed overfor vira og malware, som kræver resourceslugende antivirusprogrammer, som alligevel ikke kan beskytte systemmet 100%, for virus-programørerne vil altid være ét skridt foran antivirus-programørerne


Ja jeg kunne sikkert blive ved, men vil stoppe her :lol:

Faktisk er ulemperne med virus og antivirus med til at jeg vil forsøge at lokke min mor over på Ubuntu i stedet for det underlige umedgørlige lort til Vista, for det eneste hun bruger sin pc til er at gå på nettet (heriblandt Danske Netbank) og tjekke mail, samt printe og scanne dokumenter, og jeg ved hendes multifunktionsmaskine også fungerer i Ubuntu, da det er den samme model som min egen (Brother CP-115c).
Eneste ulempe er at får hun problemer med pc'en, så vil hun kun have mig at kontakte (hun bryder sig ikke om at benytte et debatforum, som dette da hun ikke ville vide hvordan hun skulle forklare sit problem på skrift), da ingen andre i familien virker særligt interesserede i at forlade Windows... tror dog min mor vil være noget lettere at overbevise om at det er mest fornuftigt at skifte over, for hun ringer altid til mig, når der i nyhederne bliver advaret mod det ene store virusangreb efter det andet, og hun er panisk over tanken om at nogen hacker hendes pc og får afluret bl.a. hendes nøgle og password til hendes netbank :P

Og som en afsluttende bemærkning:

Jeg har været med på Ubuntu siden 8.10 (eller siden februar 2009), og selv og med 10.04 føler jeg virkeligt at der er kommet et super godt produkt ud af Ubuntu... jeg synes ihvertfald rigtigt godt om 10.04, og håber udviklingen vil forsætte i den retning fremover (og hvorfor skulle den ikke det?) :)


Just to set things straight:

-Sidst jeg installerede Windows på min lappy tog det 37 minutter. (Win 7) Stadigvæk langsommere end ubuntu, men det tager dog ikke over den time som du nævner.
-Jeg har ikke installeret nogle driver til mit system (igen, Win 7) ud over at jeg manglede en driver til mit lyd. I ubuntu havde jeg ikke lyd i min hovedtelefon-udgang så der skulle jeg også ind og rode i nogle systemfiler. Som uøvet (jeg mener selv at jeg er rimelig erfaren ud i brugen af computer) ville jeg ikke være glad for at skulle ind og rode i systemfiler. Hvis du kan downloade et program (læs: driver) der kan ordne det, er det meget bedre.
-Jeg har også haft uforklarlige systemcrash på min ubuntu-distro.
-Der kan også være bugs i ubuntusoftware.
-Jeg synes at opdateringen af systemet og programmer fungerer upåklageligt, det fungerer out-of-teh-box. Man skal måske lige krydse af i nogle bokse, men det er alt, og lige så let som i ubuntu. Der hvor man kan sige at ubuntu er bedre er, at ubuntu udgiver den nyeste version helt gratis. i Windows skal man betale ved kasse 1.
-Ja, Windows er uhyggeligt sårbar overfor vira. Og ja, Windows mister systemressourcer ved at køre antivirusprogrammer.

Det er nok i det sidste punkt, at ubuntu vinder i sidste ende, da livet som ubuntu bruger er så ufatteligt simpelt. Der er ingen problemer med skadelig software, da man kan finde det hele i ubuntus softwarecenter, og dermed garanterer ubuntu for sikkerheden.

Jeg vil give dig ret i, at det er meget individuelt hvordan forskellige mennesker oplever fordele og ulemper, og det er derfor at der altid vil være nogle der vælger windows til og ubuntu fra (eller omvendt).

Lige et kuriosum:

Mens jeg sad og skrev det her, fungerede min logitech mus lige pludseligt ikke mere. Så skal jeg have usb donglen ud og ind igen. Uden forklaringer eller fejlmeddelelser sad jeg lige pludselig og skrev et helt andet sted i dette indlæg. :shock: :P
- nu også uden signatur
Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Ulemper ved Ubuntu

Indlæg af Warhawk »

Du glemmer bare en væsentlig ting: de 37 min på at installere Windows betyder jo blot at du har en helt nøgen og ubrugelig Windows. Der skal bruges tid på kontorpakke og sikkerhedssoftware. Uanset hvordan du end vender og drejer det, så kommer Windows ALDRIG ned på en installationstid, som kan matche Ubuntu.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD