Min pc er installeret med Ubuntu 10.04 (2.6.32-35-generic) og det har den været næsten siden 10.04 kom frem. Jeg kører opdateringer jævnligt så den er fuldt opdateret. Der er et on-board ethernet kort i pc'en.
Jeg er rendt ind i et problem med WOL (Wake On Lan) som næsten har gjort mig skaldet. Jeg nærmer mig en løsning på problemet, men mangler en forklaring på hvad det er der driller. Håber derfor at der måske er en eller anden der kan kaste lys over sagen.
Det korte spørgsmål: Er der sket nogle ændringer i Ubuntu som påvirker (WOL speed) indstillingerne på netkort?
Mere uddybende:
For ret længe siden (et år eller mere), fik jeg ret smertefrit WOL til at virke. Så vidt jeg husker lavede jeg ikke nogle af de mange krumspring (init.d, scripts, ændringer i diverse filer), som er beskrevet på nettet.
For en måneds tid siden konstaterede jeg at WOL ikke virkede længere. Hvornår det er holdt op med at virke ved jeg ikke, men det er nok i løbet af sommeren.
Efter megen søgen og læsen på nettet, mange "skovture og blindgyder", fiflen med diverse indstillinger osv. fik jeg mig skudt ind på problemet:
Det ser ud som om at når jeg afslutter Ubuntu står netkortet til speed 100Mb/s og jeg kan ikke tænde med WOL. Hvis jeg bruger ethtool til at sætte speed til 10Mb/s inden jeg lukker Ubuntu, vågner pc'en som en mis når jeg sender en magic packet.
Det er samme resultat uanset hvilken router og/eller switch jeg sætter pc'en til. Den ene switch (HP 408) har nogle blinkende lamper for hhv. duplex og speed som ledte mig på sporet.
Lamperne viser mig også at indstillingen ændres tilbage til 100Mb/s straks pc'en bliver tændt eller vågner:
- Når jeg sætter speed til 10Mb/s slukkes 100-lampen i switchen
Når jeg lukker Ubuntu er lampen stadig slukket og duplex fortsætter med at lyse.
Når pc tændes (men tryk på knappen eller WOL) bliver 100-lampen straks tændt i switchen og når Ubuntu er startet op viser ethtool også at den nu kører 100Mb/s. Det betyder at hvis jeg lukker Ubuntu kan jeg ikke tænde den med WOL.
Når computer lukkes ned med 100Mb/s står duplex og 100 lampen og blinker hvilket indikerer en fejltilstand (det var det som indkredsede problemet)
For mig at se er noget ændret et eller andet sted - dette påvirker indstillingerne af hastigheden på netkortet når jeg lukker computeren. Det kan være noget jeg har lavet i anden sammenhæng, en opdatering til Ubuntu eller nogle drivere. Jeg har ikke kunnet finde noget der kan lede mig hen til kilden til mine frustrationer. BIOS-indstillinger er blevet tjekket på kryds og tværs, og jeg har flashet BIOS med seneste firmare. Jeg kan se på nettet at det er muligt at programmer chippen til netkortet, men det tør jeg ikke rigtig pille ved! Jeg kan heller ikke lige gennemskue om det er der noget er blevet ændret.
Jeg kan se at nogle andre fabrikater netkort har en WOL Speed som kan sættes i f.eks. Windows, men som sættes automatisk i Linux (kilde http://www.broadcom.com/support/ethernet_nic/faq_drivers.php). Jeg kan ikke rigtig se nogle steder at jeg kan sætte WOL Speed hverken i BIOS eller Ubuntu...
Fakta:
BIOS
Award Software International, Inc.
Base Board Information
Manufacturer: Gigabyte Technology Co., Ltd.
Product Name: 8IPE1000P3
On-board netkort:
Intel Corporation 82547EI Gigabit Ethernet Controller
Ethtool viser disse indstillinger - det er "standard-indstillingerne" som computeren starter op med:
Settings for eth0:
Supported ports: [ TP ]
Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full
100baseT/Half 100baseT/Full
1000baseT/Full
Supports auto-negotiation: Yes
Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full
1000baseT/Full
Advertised pause frame use: No
Advertised auto-negotiation: Yes
Link partner advertised link modes: Not reported
Link partner advertised pause frame use: No
Link partner advertised auto-negotiation: No
Speed: 100Mb/s
Duplex: Full
Port: Twisted Pair
PHYAD: 0
Transceiver: internal
Auto-negotiation: on
MDI-X: Unknown
Supports Wake-on: umbg
Wake-on: g
Current message level: 0x00000007 (7)
Link detected: yes
Hvis jeg kører denne kommando: sudo ethtool -s eth0 speed 10 duplex full autoneg on
viser ethtool dette:
Settings for eth0:
Supported ports: [ TP ]
Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full
1000baseT/Full
Supports auto-negotiation: Yes
Advertised link modes: 10baseT/Full
Advertised pause frame use: No
Advertised auto-negotiation: Yes
Link partner advertised link modes: Not reported
Link partner advertised pause frame use: No
Link partner advertised auto-negotiation: No
Speed: 10Mb/s
Duplex: Full
Port: Twisted Pair
PHYAD: 0
Transceiver: internal
Auto-negotiation: on
MDI-X: Unknown
Supports Wake-on: umbg
Wake-on: g
Current message level: 0x00000007 (7)
Link detected: yes
Hvis jeg lukker computeren med disse indstillinger kan jeg fint tænde den med WOL. Men så ændrer den straks tilbage til "Standard-indstillingerne med 100Mb/s som ikke virker til WOL