Net over mobil?

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Net over mobil?

Indlæg af Kurt Christensen »

Jeg har en Nokia C7 som jeg forholdsvis let kunne koble min pc op til nettet med W7, men der er ikke så nemt med Ubuntu, jeg kan ikke se mobilen under forbindelseshåntering, er der en procedure eller noget man skal hente i softwarecenteret?
Når lejligheden byder sig.
Brugeravatar
Toddvarg
Geografisk sted: Vejle

Re: Net over mobil?

Indlæg af Toddvarg »

Jeg har også slidt med det. Jeg har en nokia n8. Det går at koble sig op, men syns den er ustabil på Ubuntu 11.10. På 11.04 var den utrolig stabil, men der brugte jeg en lg-telefon. Så måske er ubuntu 11.10 eller nokia n8 ustabil, jeg ved ikke hvilken.
Nå, det du skal gøre, er at gå ind på din c7>indstillinger>forbindelse>usb og aktiver nokia ovi suite. Plug din telefon på med datakabelen og så skulle den gå i gang selv, måske. Du burde kunde se den under netværksforbindelser. Det er der min bliver lidt ustabil. Forresten, kører c7 med symbian? Det er en app der kaldes joikuspot, der kan lave din telefon til en trådløs router. Det er en gratis version der ikke har nogen kryptering og en betalings-app der har wep kryptering.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Kurt Christensen

det må jeg lige kigge lidt på senere 8-)

og ja, den kører med den sidste nye symbian
Brugeravatar
Kurt Christensen

jeg kan nu god finde den med nokia suite, som modem, med joikuspot, den forsøger at oprette, men det lykkes ikke, skal den have en kode et sted, det skulle den ikke på W7?
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

How to be me skrev:jeg kan nu god finde den med nokia suite, som modem, med joikuspot, den forsøger at oprette, men det lykkes ikke, skal den have en kode et sted, det skulle den ikke på W7?

Hvis nokia suite er aktiveret, så skulle du kunde se c7 oppe i netværkesforbindelser? (når datakabelen er sat i)

Hvis det ikke fungerer af en eller anden årsag, kan du installere app'et joikuspot, og når du starter det på din telefon, skulle det trådløse på din laptop, kunde se den som enhver anden router.

Jeg har ikke skulle gøre noget specielt for at det skulle fungere på min laptop.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Kurt Christensen

det er det jeg har gjort på alle 3 forskellige måde og den forsøger også at oprette forbindelse, men det lykkes ikke :|
har det noget med abonnementet at gøre?
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Ok, jeg tror at jeg har fundet en løsning, men det er ikke vakkert.
Jeg antager at du har fået registeret din udbyder etc. Hvilker vil give dig et forvalg af et eller andet slag under mobilt bredbånd. På min står det ex Telia Forvalg
Derefter tænder jeg for joikuspot, hvor den spørger om: Tillad deling af internet opkobling med eksterne enheder? hvad jeg siger ja, så giver telefonen mig forskellige Access punkt, hvor jeg vælger Telia Internet. Derefter starter joikuspot op, og du kan gennem din laptops egen trådløse finde den som et punkt. Du klikker på den og du er på nettet.
Det morsomme eller irriterende er, at det virker som om, når jeg siger ja til Tillad deling af internet opkobling med eksterne enheder? i joikuspot og derved får netadgang, hænger Telia forvalg sig på og pludselig kan du også gå på nettet gennem mobilt bredbånd. Det gør at jeg kan slukke for joikuspot igen (har ingen kryptering) og mobilt bredbånd fungerer, helt til du slukker laptoppen, så skal du gennem det hele en gang til. Måske har det noget med opsætningen af telefonen, hvordan den tillader opkobling på nettet. Jeg har prøvet at kigge på det, men har endnu ikke fundet nogen løsning.
Hvis det her var meget forvirrende, det syns jeg selv, når jeg prøver at læse det, siger du bare i fra.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Kurt Christensen

jeg prøver at kigge på det når jeg lige er lidt mere frisk :twisted:
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Ikke for at gøre det vanskeligere, så denne gang blev netforbindelsen aktiveret med det samme, så hurtig jeg klikket på Telia Forvalg. Prøv først den lange vej, hvis den hurtige vej ikke fungerer :D hvem sagde at det skulle være nemt.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Hvis du parrer din telefon via Bluetooth, får du mulighed for at vinge af, at du vil bruge din telefon til at tilslutte internettet.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Brugeravatar
Kurt Christensen

Med Joikuspot og 10.04 på usb-stik kan jeg godt få internetforbindelse, jeg mistænker det er en funktion som vil videresende en til at opgradere Joikuspot på nettet som får nokia C7 med Joikuspot til at lukke ned hver gang man prøver at oprette forbindelse med 11.10.
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

Måske har det kommet nogen opdateringer, fordi sidst jeg prøvede, kunde n8 oprette forbindelse med nokia suite uden problem
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Brugeravatar
Kurt Christensen

Toddvarg skrev:Ok, jeg tror at jeg har fundet en løsning, men det er ikke vakkert.
Jeg antager at du har fået registeret din udbyder etc. Hvilker vil give dig et forvalg af et eller andet slag under mobilt bredbånd. På min står det ex Telia Forvalg
Derefter tænder jeg for joikuspot, hvor den spørger om: Tillad deling af internet opkobling med eksterne enheder? hvad jeg siger ja, så giver telefonen mig forskellige Access punkt, hvor jeg vælger Telia Internet. Derefter starter joikuspot op, og du kan gennem din laptops egen trådløse finde den som et punkt. Du klikker på den og du er på nettet.
Det morsomme eller irriterende er, at det virker som om, når jeg siger ja til Tillad deling af internet opkobling med eksterne enheder? i joikuspot og derved får netadgang, hænger Telia forvalg sig på og pludselig kan du også gå på nettet gennem mobilt bredbånd. Det gør at jeg kan slukke for joikuspot igen (har ingen kryptering) og mobilt bredbånd fungerer, helt til du slukker laptoppen, så skal du gennem det hele en gang til. Måske har det noget med opsætningen af telefonen, hvordan den tillader opkobling på nettet. Jeg har prøvet at kigge på det, men har endnu ikke fundet nogen løsning.
Hvis det her var meget forvirrende, det syns jeg selv, når jeg prøver at læse det, siger du bare i fra.

jeg forstår ikke ret meget af dette :roll: :)

nå nu har jeg prøvet lidt af hver, det virker kun i 10.04 og ikke særligt godt, i nyere udgaver afbryder den forbindelsen (den slukker joikuspot) når man på forskellige måder prøver at oprette forbindelse fra pc-en, det virker i øvrigt eminent i W7 - træls
Brugeravatar
Kurt Christensen

hvis jeg vælger kryptering under joikuspot så slukker ubuntu ikke joikuspot, men den kan stadig ikke finde ud af at tale sammen med joikospot, hvad er det som windows oplyser om som ubuntu ikke gør?
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

How to be me skrev:hvis jeg vælger kryptering under joikuspot så slukker ubuntu ikke joikuspot, men den kan stadig ikke finde ud af at tale sammen med joikospot, hvad er det som windows oplyser om som ubuntu ikke gør?

På min thinkpad fungerer det, sammen med n8, så det virker som om problemet er random. Jeg faldt over dette link, som måske kan hjælpe dig.http://blog.futtta.be/2008/12/08/joikuspot-connection-problem-with-ubuntu-linux/ Læs også kommentarene, så kommer det nogle koder du evt kan bruge. Dette gælder ubuntu 8.04 og måske er det ikke aktuelt lengere.
Her er evt et andet link du kan kigge på http://openattitude.com/2010/07/27/tethering-your-nokia-to-ubuntu-via-usb/. Udover det så ved jeg ikke helt hvordan jeg skal løse det :( , beklager
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen