Intel 4 chipset driver fejl

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
amaroq
IRC nickname: amaroq

Intel 4 chipset driver fejl

Indlæg af amaroq »

Hej

Jeg har ledt og fundet en masse løsninger på følgende problem, desværre har ingen af dem hjulpet!

ubuntu kan ikke finde mit Intel 4 onboard grafikkort, hvilket er mærkeligt da alt andet Intel fungere.

Nogle der har en god idé for jeg er groet fast og på grænsen til at finde windows frem igen :evil:
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Intel 4 chipset driver fejl

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet.
På hvilken måde viser problemet sig. Kan du ikke prøve at køre følgende kommando for at vi kan se præsis hvilket kort der er tale om.

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga

Hvilken udgave af Ubuntu er det desuden du forsøger med.
amaroq

Indlæg af amaroq »

Billede
Billede
Billede

Er ikke sikker på om billederne virker!

Ubuntu er 11.10

Kommando viser:
VGA compatible controller [0300] :intel corporation mobile 4 series chip set integrated graphics controller
[8086:2a42](rev07)

System indstillinger siger ukendt grafik driver.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nej billederne virker ikke, hvis du vil indsætte billeder direkte på siden skal linksne være direkte til billederne og ikke til en side der inde holder billedet. Jeg har desuden prøvet at åbne linksne men får besked på at siderne ikke eksistere, tænker det kan være du heller ikke har gjort billederne offentlig tilgængelige.

Så vidt jeg kan se genkendes dit grafikkort af kernen.

Hvilket program under systemindstillinger giver dig den besked?
amaroq

Indlæg af amaroq »

https://picasaweb.google.com/101538177457353740267/Ubuntu#5680693020749405026
https://picasaweb.google.com/101538177457353740267/Ubuntu#5680693020265231826

Det er i systeminfo der står ukendt grafik og google melder fejl at jeg skal opdatere min driver

Links skulle virke nu.
amaroq

Indlæg af amaroq »

AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Arh, det er ikke Google (eller retter Chromium) der giver dig den besked men den hjemmeside du besøger.

Jeg vil forslå du starter med at installere den officielle Google Chrom browser:
http://www.google.com/chrome

Nu kender jeg ikke kravende til det spil du vil forsøge dig med her, men dit grafikkort ligger i den helt lave ende så det kan være et spørgsmål om det overhovedet kan lade sig gøre.

Jeg har kigget lidt på billederne af dit skrivebord og så vidt jeg kan se har du faktisk drivere med 3D egenskaber. Kan du ikke lige prøve at køre følgende kommando:

Kode: Vælg alt

lshw -C display | grep driver

Fejl beskeden fra spillet er oplyser desværre ikke rigtig om hvad der er galt eller hvad der kræves så det er lidt svært at vide hvad der egentlig skal til for at det kan køre.
amaroq

Indlæg af amaroq »

https://picasaweb.google.com/101538177457353740267/Ubuntu#5681513943166649666

Den er her!

Samme computer med win7 har ingen problemer, det er bare mærkeligt at system info ikke kan se mit grafikkort.

Det hjalp desværre ikke at installere "original" chrome
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Når det bare er lidt tekst fra terminalen er det lidt lettere Hvis du bare kopiere teksten.

Drivere er fundet og ser ud til at virke, Jeg tror ikke det betyder noget at den ikke bliver vist i system info.

Det er svært at vide hvad der mangler for at spillet køre, måske kræver den OpenGL 3.0, Chrome 16, S3TC komprimering eller det er bare ikke blevet testede på Linux. Du kan eventuelt lige skrive til deres support og høre hvad de Har at sige.
amaroq

Indlæg af amaroq »

Ok tak for hjælpen jeg prøver at tage den videre.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg kan lige oplyse at driveren til dit grafikkort kun er i stand til at køre OpenGL 2.1, det er planen at den skal kunne køre OpenGL 3.0 fra næste år. Dit grafikkort er vist begrænset til OpenGL 2.0 med enkelte udvidelser fra 2.1 og 3.0 så måske er det ikke det der er problemet.

Jeg kan oplyse at jeg med et kraftigere kort men også med en driver der kun kan køre 2.1 og ellers samme software som dig heller ikke kan køre spillet. Jeg kan måske prøve med et kort og driver der kan køre OpenGL 4.2 og se om det er det der er problemet.