Hej alle.
Jeg har en gammel computer med en herlig Pentium-processor, som jeg gerne vil køre dualboot på - den kører Ubuntu 10.10, men vil også gerne have Ubuntu Server 10.04, således at maskinen har to funktionsmuligheder.
Grunden til at jeg vil dualboote med serverudgaven, er fordi jeg gerne vil køre en Minecraft-server, og det kræver en god maskine. Men nok om det.
Mit ønske med maskinen er, at den som standard booter Ubuntu 10.10, og at jeg kan vælge at boote serverudgaven ved at trykke en tast, vælge på en liste mm. - hvad GRUB nu giver muligheder for.
Jeg har ikke påbegyndt noget endnu - så skal først installere serverudgaven, rette i den eksisterende partition mm. - det burde ikke være noget problem.
De to systemer kommer til at være på samme disk.
Men hvordan gør jeg med GRUB?
GRUB og dual-boot
-
- IRC nickname: Nicolas
- Geografisk sted: Hvidovre, Storkøbenhavn
GRUB og dual-boot
HP dv6645eo | AMD Turion64 x2 Mobile Technology TL-58 (1.9 Ghz).
2GB RAM | Nvidia GeForce 7150M | Western Digital 160 GB HDD, 5400 RPM.
Logitech VX Nano for Notebooks | Kingston Datatraveler 2GB.
2GB RAM | Nvidia GeForce 7150M | Western Digital 160 GB HDD, 5400 RPM.
Logitech VX Nano for Notebooks | Kingston Datatraveler 2GB.
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: GRUB og dual-boot
Lige i det her tilfælde ville jeg nok ikke installere serverudgaven, da du sagtens kan få den udgave du allerede har, til at lave det du har brug for.
Udover at serverudgaven kommer med nogle værktøjer rettet mod serverdrift (som du ikke får brug for), så er den største forskel nok at den mangler et skrivebordsmiljø. Så det letteste du kan gøre er at sætte din 10.04 op til at køre minecraft, også lukke skrivebordet for at spare ressourcer.
Så vidt jeg ved burde en
afslutte skrivebordet. Du kan så trykke 'CTRL+ALT+F1' for at skifte til almindeligt logon, og bruge
til at starte skrivebordet op igen.
Hvis du hellere vil gøre som planlagt er det egentlig også ret simpelt. Efter at du har installeret serverudgaven så installere den selv grub, og så vidt jeg ved kan man ikke deaktivere at den gør det. Det eneste problem bliver så, at når du får en ny kernel, så skal du opdatere grub manuelt fra det andet system for at få den med på boot-listen.
Hvis det fx er fra serveren der installeres grub, og det er dens grub du bruger til at starte begge systemer, så skal du opdatere grub fra serveren når 10.04'eren får en ny kernel. Installere du istedet grub fra 10.04'eren, så skal du opdatere grub derfra når serveren får en ny kernel.
Under alle omstændigheder kan grub opdateres med
Udover at serverudgaven kommer med nogle værktøjer rettet mod serverdrift (som du ikke får brug for), så er den største forskel nok at den mangler et skrivebordsmiljø. Så det letteste du kan gøre er at sætte din 10.04 op til at køre minecraft, også lukke skrivebordet for at spare ressourcer.
Så vidt jeg ved burde en
Kode: Vælg alt
sudo /etc/init.d/gdm stop
afslutte skrivebordet. Du kan så trykke 'CTRL+ALT+F1' for at skifte til almindeligt logon, og bruge
sudo /etc/init.d/gdm start
til at starte skrivebordet op igen.
Hvis du hellere vil gøre som planlagt er det egentlig også ret simpelt. Efter at du har installeret serverudgaven så installere den selv grub, og så vidt jeg ved kan man ikke deaktivere at den gør det. Det eneste problem bliver så, at når du får en ny kernel, så skal du opdatere grub manuelt fra det andet system for at få den med på boot-listen.
Hvis det fx er fra serveren der installeres grub, og det er dens grub du bruger til at starte begge systemer, så skal du opdatere grub fra serveren når 10.04'eren får en ny kernel. Installere du istedet grub fra 10.04'eren, så skal du opdatere grub derfra når serveren får en ny kernel.
Under alle omstændigheder kan grub opdateres med
sudo update-grub2
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: GRUB og dual-boot
Du kan bruge denne guide til at skifte grub til den anden disk efter du har installeret server udgaven.
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/