Unity Skifte fra et program til et andet. (brugervenlighed)

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Unity Skifte fra et program til et andet. (brugervenlighed)

Indlæg af Finn Bjerke »

Kan man få Unity til at vise ikonerne på de programmer man for tiden anvender ? Jeg er mere generelt modstander af Unitys "gemmeleg" med at skjule ting.

Jeg skifter fra et program til et andet med Alt+tab, det virker i Ubuntu og i ..... ( det der andet system) det er fibnt. For begyndere er det imidlertid svært at vide hvilke programmer der gør hvad med mindre man kan se dem. Er det en mulighed ?
Kardemommeloven er en god ting.
laoshi
Redaktør
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Unity Skifte fra et program til et andet. (brugervenligh

Indlæg af laoshi »

Hvis du ser på panelet til venstre, så er der en lille hvid pil til venstre for ikonerne for de programmer, der er åbne - og en hvid pil til højre for ikonet for det aktive program.
En let måde at få oversigt på og hurtigt at kunne skifte er med <super>+w eller <super>+s
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Mange tak jeg trænger til

1. Briller
2. Omhyggelighed med detaljen ( det er der djævelen bor siger de jo)
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

Vedr. programmmer: hvis der er flere dokumenter åbne af fx calc skal men vente 1-2 sekunder med Alt+tap tasten over ikonet, så kommer de frem nedenunder og man kan manøvere ned i dem.

Det ville have været fikst, hvis man fx fik et tal med, hvormange filer der var (ligesom når opdateringshåndteringen gør opmærksom på, hvor mange opdateringer der er) og/eller en lille pil ned, så man blev gjort opmærksom på, at der er flere filer åbne (ligesom fx i gnome-shell)

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

En "Bundbjælke" med info om programmer der kører ville være smartere navnlig hvis det stod der hele tiden, jeg er imod at vigtig info gemmes væk også dukker op på lidt uforståelig vis. Det burde man da kunne tweake sig ud af. At holde sidemenuen synlig hele tiden er en mulighed med ufikst.

Det er spændende at se hvordan nye brugere anvender Ubuntu og bede dem "tænke højt" Brugervenlighed er et begreb som ikke er let at definere. Jeg mener det er brugervenligt at de vigtigste informationer forbliver synlige i den kontekst hvor de er relevante - her fejler unity lidt ....
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Stra skrev:Vedr. programmmer: hvis der er flere dokumenter åbne af fx calc skal men vente 1-2 sekunder med Alt+tap tasten over ikonet, så kommer de frem nedenunder og man kan manøvere ned i dem.

Hvis ikke man vil vente kan man bruge pile tasterne

Finn Bjerke skrev:Det burde man da kunne tweake sig ud af. At holde sidemenuen synlig hele tiden er en mulighed med ufikst.

Det kan du også.
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Jeg mener der er et lille program der går at man kan ligge Unity bjælken ned, hvis man ikke har widescreen monitor.
Prøv at tjekke denne persons setup: http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=11417704&postcount=67
poulb

Indlæg af poulb »

Finn Bjerke skrev:--- klip ---
Det er spændende at se hvordan nye brugere anvender Ubuntu og bede dem "tænke højt" Brugervenlighed er et begreb som ikke er let at definere. Jeg mener det er brugervenligt at de vigtigste informationer forbliver synlige i den kontekst hvor de er relevante - her fejler unity lidt ....

Hej Finn
Om jeg lever op til kravet som "ny bruger" ved jeg ikke, men i forhold til Unity og Gnome 3 er jeg.
Efter i flere år at have indlæst diverse nyudgivne distroer (Ubuntu, Suse, Mandrake, pclinux, Knoppix), og hver gang i frustration at slette det hele efter få dages brug, var Ubuntu og undertegnede nået til en gensidig forståelse. ;)

Undtagelse var da jeg kom til Ubuntu 10.04 med Gnome 2.6 og softwarecentret.

Her var der et enkelt, informativt, modent system med en intuitiv brugerflade. Og med Clearlooks/Oxygen sågar noget man kunne holde ud at se på. I de sidste knap 2 år har jeg kunnet løse 99% af mine opgaver i Ubuntu. Med respektfuld og skyldig tak til diverse fora... især dette.

Jeg vil gerne bidrage til koret om Unitys/Gnome 3's mangler eller manglende ( = skjult) funktionalitet - primært ved at gøre information og stringent brugerflade ikke stedværende. At kalde det fremskridt forstår jeg simpelt hen ikke. Og KDE, Xfce m.fl. er ikke reelle alternativer til Gnome 2. Jeg håber bare nu, at Gnome 2 fortsat kan vælges i Ubuntu 12.04. Ellers... ja det ved jeg ikke. 10.04 kan da holde et par år endnu.
Slogan'et i Linux regi har i mange år været "Friheden til at vælge" Nu er holdningen blevet til "Find dig i alt eller skrub af...."
Det er ikke fair.
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Du har stadig friheden til at vælge på nøjagtig som før. Det der er sket er at gnome 2 er endt i den kategori af software som ikke nok mennesker gider vedligeholde (det Har også mange konflikter med nyere programmer) da det bliver ikke inkluderet i fremtidige ubuntu udgaver. Du er dog frit stillet til at samle fanen op og få gnome 2 op at køre igen (der findes allerede grupper du kan tilslutte dig) eller du kan vælge at køre med en mistro der benytter ældre software. Det er på denne måde open source giver dig et valg. Med Final Cut Pro X har du for eksempel intet valg, du skal køre det på en Mac med Mac OS X 10.6.7 og der er intet du eller andre (Apple undtaget) kan gøre ved det.

Mht om Gnome 3/Unity er alt hvad Gnome 2 var, så skal man huske at tænke på at de er bygget helt fra grunden. Gnome 2 var efter hånden kommet til et punkt hvor det ikke gav mening at arbejde videre på den kode man hade og hele fundamentet skulle bygges om. Det vil der for tage noget tid for Gnome 3 vil nå det samme niveau af moden hed som Gnome 2 hade, men det skulle gerne gå hurtigere og komme meget videre en det skete med Gnome 2.
poulb

Indlæg af poulb »

AJenbo skrev:--- klip ---
Det vil der for tage noget tid for Gnome 3 vil nå det samme niveau af moden hed som Gnome 2 hade, men det skulle gerne gå hurtigere og komme meget videre en det skete med Gnome 2.

Hej Jenbo
Det er ikke et spørgsmål om der står 2 eller 3 efter Gnome. Jeg oplever 3eren som et umodent produkt man tvinges over i. Det kan da vel være, at Gnome 3 om et par år blot er sagen. Jeg har blot valgt at vente og se hvorledes udviklingen kører.
Jeg har ikke idag programmer som nægter at køre i Gnome 2 og er faktisk blevet rigtig glad for brugerfladen. Men det er måske min fejl! Det vil jeg tænke over.
vh
Poul
Ubuntu Mate patron. Be a full Ubuntu MATE community member by helping to grow and sustain it.
Check... http://ubuntu-mate.org/blog/
and - please - note, that Ubuntu MATE 17.04 (in Beta). It is by now running both 32 and 64 bit arkitecture and on the Raspberry Pi 2 (ARMv7 proc.)
Check... https://ubuntu-mate.community/latest
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Man tvinges ikke til noget. Vi snakker om gratis styresystem, med en masse valgmuligheder inden for DE og WM. Og man tvinges heller ikke til opgradere til den nyeste version i Ubuntu - Man vælger selv.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

poulb skrev:Jeg har ikke idag programmer som nægter at køre i Gnome 2 og er faktisk blevet rigtig glad for brugerfladen.

Det handler mest om programmer der er bygget til gtk3 m.m. Disse versioner finder du i Ubuntu 11.10 og frem og her vil Gnome 2 der for ikke fungere og du vil heller ikke kunne tage programmer direkte fra Ubuntu 11.10 og køre dem fra et Gnome 2 miljø. Mange af programmerne bliver dog også udgivet i en variant der er kompatibel med Gnome 2, så længe der stadig er understøttelse og en hvis mængde gnome 2 brugere. Og ellers kan du jo også benytte ældre udgaver af programmer var bygget til Gnome 2.