Dualboot

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af naucher »

For mig personligt er den helt store "udfordring" ved Ubuntu, at jeg derved må undvære verdens bedste regneark: Excel.
For man må klart erkende at Open-/LibreOffice ikke når Excel til hofteholderen :shock:
Jeg har en naiv/ambitiøs plan om at forsøge med CrossOver, men jeg har nok ikke så store forventninger til succes)

Derudover har jeg et program til/med søkort kørende på min ThinkPad - og det dur ikke i Ubuntu, desværre :(
Måske ville det kunne køre i Virtual Box - men jeg har ikke haft energien til at forsøge. En ekstra udfordring ved denne øvelse vil nok være, at søkortet i sig selv ikke er meget bevendt uden kontakt til en gps - enten en usb-gps, eller (endnu mere relevant) en seriel-/com-forbindelse til bådens Garmin-gps-system)
(se evt. https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=35&t=5717)

Vedr. diverse ordbøger (som nævnt af bimsebasse), så kører de nu ganske fortrinligt i Wine :)
(Både Gyldendals de stribede, og Politikens de røde)

Men i dag blev jeg godt nok "forskrækket":
En kollega beklagede sig over, at hendes ThinkPad med WinXP (magen til min) var blevet ulideligt langsom, hvorefter jeg hurtigt overtalte hende til at droppe WinXP og lægge Ubuntu på i stedet.

Jo, hun var klar til "operationen" :) - men da hun så hørte, at man ikke kan køre iTunes, og at hun derfor måtte opgive at synkronisere med sin iPod-afspiller, så betakkede hun sig for Ubuntu, og ville hellere bruge nogle tusindlapper på en ny PC :?

Min "forskrækkelse" i den forbindelse går på, at hele firmaet er ved at udskifte vores nuværende Nokia mobiler med iPhone4 - og hvad så med mig? Ka' jeg så heller ikke mere overføre musik og billeder mellem telefon og PC?

Eller er det "bare gas"?
Kan man da ikke overføre filer via Nautilus, li'som ved alle andre usb-connections?
Eller er det "bare" UbuntuOne, der er løsningen på det problem?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af thj01 »

naucher skrev:For mig personligt er den helt store "udfordring" ved Ubuntu, at jeg derved må undvære verdens bedste regneark: Excel.
For man må klart erkende at Open-/LibreOffice ikke når Excel til hofteholderen :shock:
Jeg har en naiv/ambitiøs plan om at forsøge med CrossOver, men jeg har nok ikke så store forventninger til succes)


Ud af ren nysgerrighed.. (Jeg er ikke regnearks ekvilibrist) Hvad er det som Excel kan og Calc ikke kan?
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af naucher »

thj01 skrev:Ud af ren nysgerrighed.. (Jeg er ikke regnearks ekvilibrist) Hvad er det som Excel kan og Calc ikke kan?

  • VBA-makroerne i Excel kan ikke overføres til Calc (også selvom OpenOffice skriver, at der fuld kompatibilitet)
  • LOPSLAG (og sikkert mange andre formler) kan ikke håndtere hele kolonner af data, men kræver afgrænsning på rækker.
  • Kæder mellem flere filer fungerer ikke, men afføder blot "Fejl:502" (=invalid data)
  • Man kan ikke åbne sammenkædede filer fra rediger-filer-vinduet
  • Man kan ikke skjule et ark (=fane)
  • Endvidere er der en del formler, som bare ikke virker, når en xls-fil, der er lavet i Excel, indlæses i Calc.
  • Der er endvidere en del småting, som kan irritere i daglig brug.
Herudover er der det "problem", at jeg er "ret god" i Excel - herunder at jeg kender rigtigt mange genvejstaster m.v. - og sådan noget gør jo altid ondt, når der skal konverteres til noget nyt. På samme måde er jeg også grusomt irriteret :evil: over "båndet" i MS Office, som i mine øjne er lefleri for nybegyndere på bekostning af erfarne brugere.

Bottomline: Jeg har mange "smarte" (synes jeg selv) regneark i Excel, som opfylder mine behov - og jeg har bestemt ikke behov for at genskrive alle disse med formler, kæder og makroer i et nyt system. Det havde været at foretrække om LibreOffice kunne være i stand til at læse og konvertere Excel-filer til noget brugbart.

Desværre
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Dualboot

Indlæg af AJenbo »

iPhone er netop ikke bare en usb disk+, den snakker sit helt eget og hemmelige sprog, hvilket jævnligt bliver ændret så det er stortset ikke til at implementere i andre systemer.

omkring Excel så tror Jeg meget af det handler om hvad man er vand til og konvatering af fil formater. Forsøger du den anden vej kan du jo også konkludere at Excel er elendig fordi den ikke understøtter python scripts.
Office 2010 virker ikke under wine pt men nogle af de ældre udgaver skulle fungere.

Selv bruger Jeg stortset kun windows når Jeg skal spille nogle af mine spil.
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af Stra »

naucher skrev:
  • VBA-makroerne i Excel kan ikke overføres til Calc (også selvom OpenOffice skriver, at der fuld kompatibilitet)
  • LOPSLAG (og sikkert mange andre formler) kan ikke håndtere hele kolonner af data, men kræver afgrænsning på rækker.
  • Kæder mellem flere filer fungerer ikke, men afføder blot "Fejl:502" (=invalid data)
  • Man kan ikke åbne sammenkædede filer fra rediger-filer-vinduet
  • Man kan ikke skjule et ark (=fane)
  • Endvidere er der en del formler, som bare ikke virker, når en xls-fil, der er lavet i Excel, indlæses i Calc.
  • Der er endvidere en del småting, som kan irritere i daglig brug.
Nu kan jeg se, du skriver openoffice og den er ved at være noget udtjent...

Men klart. kompertibliteten er et problem.

Kæder skulle kunne lade sig gøre i Libreoffice. Jeg har dem i funktion i writer, og hjælpefunktionen siger:
Rediger/ kæder
Lader dig redigere egenskaberne for hver kæde i det aktuelle dokument, inklusiv stien til kildefilen. Denne kommando er ikke tilgængelig, hvis det aktuelle dokument ikke indeholder referencer til andre filer.


stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af naucher »

Stra skrev:Kæder skulle kunne lade sig gøre i Libreoffice.

Det er da muligt at kæderne fungere, når de oprettes i et nyt Calc-dokument, men ved åbning af en xls-fil, som er oprettet i Excel (2003) virker det i hvert fald ikke :(

Når jeg forsøger dette får jeg blot et regneark med en masse celler, hvori der står: "Fejl:502", som skulle betyde: "Ugyldigt argument - Funktionens argument er ikke gyldigt, for eksempel et negativt tal i kvadratrodsfunktionen"
Fejlkoden leder jo tanken hen på, at der skulle være fejl i opbygningen af formlen. Men den virker fint i Excel - og den virker også fint i LibreOffice Calc, hvis den opbygges fra bunden - dog ikke hvis der skal hentes data fra en anden fil (=kæde)

Jeg har netop forsøgt at oprette 2 friske Calc-dokumenter (test1.ods og test2.ods)
I test1.ods taster jeg "=", skifter til test2.ods, markerer en celle og taster <Enter>
På denne måde opretter man kæder i Excel.
Men i Calc får man blot en celle, hvor der står: "#NAVN?"

Konklusion = Det virker ikke! :(

Endvidere har jeg lavet nogle formler, som henter tal fra tekst (altså f.ex. en celle, der indeholder teksten: "Nykredit 5% opr. 500.000 kr.", hvor en formel uddrager 5% og 500000, som anvendes til beregning af rentebeløbet) Det kan LibreOffice Calc sådan set også - men det kræver at formlen omsluttes af funktionen "VÆRDI()", hvilket ikke er nødvendigt i Excel.
Flueknepperi? --> JA, men det betyder desværre, at hvis jeg skal bruge mine Excel-regneark i Calc, så skal (næsten) alle formlerne "gendigtes". Og det orker jeg ikke :shock:
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af Stra »

naucher skrev:
Stra skrev:Kæder skulle kunne lade sig gøre i Libreoffice.

Det er da muligt at kæderne fungere, når de oprettes i et nyt Calc-dokument, men ved åbning af en xls-fil, som er oprettet i Excel (2003) virker det i hvert fald ikke :(

Når jeg forsøger dette får jeg blot et regneark med en masse celler, hvori der står: "Fejl:502", som skulle betyde: "Ugyldigt argument - Funktionens argument er ikke gyldigt, for eksempel et negativt tal i kvadratrodsfunktionen"
Fejlkoden leder jo tanken hen på, at der skulle være fejl i opbygningen af formlen. Men den virker fint i Excel - og den virker også fint i LibreOffice Calc, hvis den opbygges fra bunden - dog ikke hvis der skal hentes data fra en anden fil (=kæde)
Det vil ikke og kommer nok aldrig til at virke at kunne skifte mellem de 2 dokumentformater på denne måde, desværre.
Jeg har netop forsøgt at oprette 2 friske Calc-dokumenter (test1.ods og test2.ods)
I test1.ods taster jeg "=", skifter til test2.ods, markerer en celle og taster <Enter>
På denne måde opretter man kæder i Excel.
Men i Calc får man blot en celle, hvor der står: "#NAVN?"

Konklusion = Det virker ikke! :(
Det kan jeg nu fint. Jeg bruger libreoffice 3.4.4
Endvidere har jeg lavet nogle formler, som henter tal fra tekst (altså f.ex. en celle, der indeholder teksten: "Nykredit 5% opr. 500.000 kr.", hvor en formel uddrager 5% og 500000, som anvendes til beregning af rentebeløbet) Det kan LibreOffice Calc sådan set også - men det kræver at formlen omsluttes af funktionen "VÆRDI()", hvilket ikke er nødvendigt i Excel.
Flueknepperi? --> JA, men det betyder desværre, at hvis jeg skal bruge mine Excel-regneark i Calc, så skal (næsten) alle formlerne "gendigtes". Og det orker jeg ikke :shock:
Da jeg som tidligere skrevet, ikke tror, at det nogensinde vil kunne lade sig gøre helt at konvertere de 2 formater, må man foretage et valg.

Enten fortsætte med at bruge Exel med dualboot/virtuel og betale de licenser det kræver, eller få genskrivet formlerne og skifte helt. ;)

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af naucher »

Stra skrev:Det kan jeg nu fint. Jeg bruger libreoffice 3.4.4

Nå da da! Jeg bruger p.t. LibreOffice 3.3.2 - som jeg har manuelt installeret på min 10.04LTS
Opdateringen heraf virker ikke for godt for mig, så det er jeg holdt op med - og afventer at jeg får taget mig sammen til en opdatering/nyinstallation af Ubuntu - også selvom det muligvis først bliver til foråret, når 12.04LTS udkommer.
Men hvis denne funktion virker i nyeste LibreOffice kunne det godt være, jeg skulle overveje den der opdatering :P

Stra skrev:Da jeg som tidligere skrevet, ikke tror, at det nogensinde vil kunne lade sig gøre helt at konvertere de 2 formater, må man foretage et valg.
Enten fortsætte med at bruge Exel med dualboot/virtuel og betale de licenser det kræver, eller få genskrivet formlerne og skifte helt. ;)

Jeg tror du har helt ret.
Jeg ved også godt, hvordan det lyder, når jeg piver over mit besvær med at konvertere til LibreOffice Calc (eller i hvert fald de overvejelser, jeg har)

F.eks. ved jeg jo godt, at mange beklager sig over, at de ikke kan bruge Adobe Photoshop Elements i Ubuntu, men må "nøjes" med Gimp.
I mine øjne er Gimp et mindst ligeså godt program som APElements - og efter at jeg er begyndt at organisere og vedligeholde mine fotos i programmet Digikam, har jeg stort set slet ikke brug for hverken Gimp eller Photoshop Elements.
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af naucher »

Stra skrev:
Naucher skrev:Jeg har netop forsøgt at oprette 2 friske Calc-dokumenter (test1.ods og test2.ods)
I test1.ods taster jeg "=", skifter til test2.ods, markerer en celle og taster <Enter>
På denne måde opretter man kæder i Excel.
Men i Calc får man blot en celle, hvor der står: "#NAVN?"

Konklusion = Det virker ikke! :(
Stra skrev:Det kan jeg nu fint. Jeg bruger libreoffice 3.4.4

Foranlediget af Stra's bemærkning om en opdateret version af LibreOffice, har jeg nu også opdateret til version 3.4.4
Det gik jo fint - og det gjorde næsten ikke ondt :P

Men der er da intet nyt angående kæder mellem filer :(

Jeg forsøger igen med to nye filer, med kæde imellem.
Og resultatet er det samme som sidst: En celle, hvor der bare står: "#NAVN?" :shock:

Hvad gør jeg galt :?:

--------------------

PS: Gad vidst om denne tråd efterhånden er ved at fjerne sig fra det oprindelige emne?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af Stra »

Når jeg kæder starter jeg med "=", skifter til den anden fil og trykker med musen, så cellen får en farve markering og trykker enter.

stra

PS: joo, :? mon ikke admin kan skille den ad :D
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af laoshi »

Stra skrev:PS: joo, :? mon ikke admin kan skille den ad :D

Ja, det er da noget rart roderi I har fået lavet! Men vi må se om ikke det kan sorteres fra alligevel...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Dualboot

Indlæg af AJenbo »

Hev også lige mit indlæg ind og flyttede den fra server tilbage til offtopic.
naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: MS Excel vs. LibreOffice Calc

Indlæg af naucher »

Stra skrev:Når jeg kæder starter jeg med "=", skifter til den anden fil og trykker med musen, så cellen får en farve markering og trykker enter.

Jeg tror simpelthen at det skyldes, at det ikke virker (... hos mig)

Når jeg laver samme kæde, som Stra beskriver - og får "#NAVN?", som tidligere beskrevet - og vælger menuen Rediger --> så kan jeg se, at man slet ikke har mulighed for at vælge "Kæder", hvilket jo ellers skulle være en mulighed, hvis/når der er etableret en kæde til en anden fil :shock:
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS