Jeg har idag fået udleveret en cd af min dyrlæge med 2 røntgenbilleder af en af mine rotters luftveje, men da filformatet hedder dcm (DICOM) kan jeg ikke åbne og se billederne på min computer.
Jeg læste at Gimp kunne klare det, men det kan det ikke alligevel.
Eller det Gimp kan sagten åbne billederne, men det ser helt forkert ud, da det blot viser en stor grå plamage på en anden grå nuance baggrund:
Det skulle have været en rottes krop inkl. dyrlægens ene hånd der skulle være på billedet
Er der nogen der har kendskab til et Linux program, som kan åbne dcm-formatet og rent faktisk vise det rigtige indhold, så jeg kan gemme billedet som jpg?
dcm til jpg konvertering?
-
- Geografisk sted: Albertslund
dcm til jpg konvertering?
Hilsen Kenny
-
- Geografisk sted: Vejle
Re: dcm til jpg konvertering?
Jeg kigget lidt på nettet og fandt det her.http://www.daniweb.com/software-development/python/code/333382 Hvordan det skal bruges, er jeg ikke helt sikker på, men det kan være at du har lyst til at teste det.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
Jeg kunne ikke finde pakkerne som der blev nævnt i linket i Synaptic, men kun 2 der lignede, og jeg kunne ikke lige lure hvordan det virkede, men ellers tak for forsøget på at hjælpe
Dog faldt jeg over pakken "medcon", som viste sig at være ret simpelt at bruge
Efter installationen skulle jeg blot køre nedenstående kommando og så havde jeg 2 png filer med det rette indhold, som jeg så åbnede i Gimp og beskar og gemte som jpg:
Alt i alt tog det kun 5 minuter at konverete fra dcm til jpg med medcon og Gimp.
Og så vil jeg da lige dele resultatet med jer
Først et røntgenbillede af hovedet, for at tjekke bihulerne, som så fine ud:
Dernæst af lungerne, som ikke havde det godt... den grå streg der løber ned gennem det store mørke område er arvæv på den venstre lunge:
Dog faldt jeg over pakken "medcon", som viste sig at være ret simpelt at bruge
Efter installationen skulle jeg blot køre nedenstående kommando og så havde jeg 2 png filer med det rette indhold, som jeg så åbnede i Gimp og beskar og gemte som jpg:
Kode: Vælg alt
medcon -f 1.dcm 2.dcm -c png acr intf
Alt i alt tog det kun 5 minuter at konverete fra dcm til jpg med medcon og Gimp.
Og så vil jeg da lige dele resultatet med jer
Først et røntgenbillede af hovedet, for at tjekke bihulerne, som så fine ud:
Dernæst af lungerne, som ikke havde det godt... den grå streg der løber ned gennem det store mørke område er arvæv på den venstre lunge:
Senest rettet af Rattus Norvegicus 16. nov 2011, 19:59, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Kenny
-
Det ser godt ud, at få lov at se dyr uden det belastende ydre overflade
Og selvfølgelig så findes det et medicinsk billedkonverteringsværktøj, det er lidt morsomt. Det må vel være hvad man kalder et niche produkt.
Og selvfølgelig så findes det et medicinsk billedkonverteringsværktøj, det er lidt morsomt. Det må vel være hvad man kalder et niche produkt.
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
Ja det er sq lidt fascinerende med sådanne billeder, plus jeg også bruger det til dokumentation for hvad der har været af problemer med de pågældende dyr, jeg har haft nede ved dyrlægen
Jeg har også fået billeder af dyrlægen fra kejsersnit, plus jeg selv har et kamera med når der er dyr der har skulle obduceres, hvor jeg selv er med på en kigger.
Og da jeg for et par år siden selv var i en MR scanner, der fik jeg også en DVD med billederne af min rygsøjle, hvor man også kan se problemet... igen meget fascinerende
Jeg har også fået billeder af dyrlægen fra kejsersnit, plus jeg selv har et kamera med når der er dyr der har skulle obduceres, hvor jeg selv er med på en kigger.
Og da jeg for et par år siden selv var i en MR scanner, der fik jeg også en DVD med billederne af min rygsøjle, hvor man også kan se problemet... igen meget fascinerende
Hilsen Kenny
-
Jeg leger lidt med skelet selv, men mere i en kunstnerisk vinkel.https://picasaweb.google.com/103854466166981041366/OzonlagNejTak
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
Gode og anderledes billeder må man sige
Kiggede også lige på nogle af dine gallerier, og det er da vidst det man kalder "bizar humor"
(her tænker jeg især på gallerierne "Våres kat inviterede nogle gæster hjem til at posere til nogle fotos" og "Hvis det smager som lort, er det mest sandsynlig lort")
Bare lige et par spørgsmål til "Våres kat inviterede nogle gæster hjem til at posere til nogle fotos":
Hvilken gnaverart er det?
Det ligner lidt mosegrise.
Og er de udstoppede eller bare døde?
De ser ihvertfald ikke rigtigt levende ud pga. den grå plamage i øjnene, som ligner når de er døde og blodet er størknet inde i øjnene
Kiggede også lige på nogle af dine gallerier, og det er da vidst det man kalder "bizar humor"
(her tænker jeg især på gallerierne "Våres kat inviterede nogle gæster hjem til at posere til nogle fotos" og "Hvis det smager som lort, er det mest sandsynlig lort")
Bare lige et par spørgsmål til "Våres kat inviterede nogle gæster hjem til at posere til nogle fotos":
Hvilken gnaverart er det?
Det ligner lidt mosegrise.
Og er de udstoppede eller bare døde?
De ser ihvertfald ikke rigtigt levende ud pga. den grå plamage i øjnene, som ligner når de er døde og blodet er størknet inde i øjnene
Hilsen Kenny
-
Tak for det.
Musene var meget døde og ikke ud-stoppede, og desværre ved jeg heller ikke hvilket art det er. Og katten var ligeglad, den bragte de kun hjem til en stille aftensmaden
Musene var meget døde og ikke ud-stoppede, og desværre ved jeg heller ikke hvilket art det er. Og katten var ligeglad, den bragte de kun hjem til en stille aftensmaden
Ting tager tid
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Rattus Norvegicus skrev:Og da jeg for et par år siden selv var i en MR scanner, der fik jeg også en DVD med billederne af min rygsøjle, hvor man også kan se problemet... igen meget fascinerende
Godt at høre, så mangler jeg bare at finde en grund til at få mit hoved kørt i gennem en MR...