Bagrund:
Min ældre far (78 år) har købt en billig PC hos Refurb , med Linux Ubuntu 11.10 installeret.
Der har enten været et Adgangskode på admin brugeren da han fik PCen eller han har fået oprettet et password da han startede op første gang som han ikke ved hvad er.
Han har problemer med at komme på Danske Banks netbank (pga manglende Icedtead jave formentligt), samt opsætning af sin email som han gerne vil have at jeg forsøger at hjælpe ham med.
Ubuntu er også nyt for mig så jeg støder konstant på problemer.
Jeg har googlet lidt rundt fundet ud af at NemID understøttes af Ubuntu såfremt det er i Firefox og man
sørger for at have Java samt Icedtea installeret fra software centeret. Men lige meget hvad jeg forsøger at ændre så kommer den på et eller andet tidspunkt og vil have adgangskoden ,og den kan han ikke huske. Jeg har spurgt lidt indtil om han har lavet noget da han startede op første gang men det husker han ikke , så det er lidt op af bakke
Jeg har googlet mig frem til hvordan man ændre password igennem GRUB/Recovery/Root: passwd "Brugernavn" og har prøvet dette , men efter at jeg har forsøgt at bekræfte det nye password kommer den med følgende fejlmeddelse: Authentication Token Manipulation Error - password unchanged.
Det har jeg så googlet lidt videre på og har fundet følgende som kan være skyld i problemet:
This error is being produced because you are using shadowed password files and the shadow doesn’t have entry for this user. i.e, /etc/passwd has an entry for this user, but /etc/shadow doesn’t.
In order to resolve this, you can either add the entry manually or recreate the shadow file. You can use pwconv to recreate the shadow file. See the manpage for more details on this.
Og her er det at jeg har brug for hjælp.
1). Hvad er PWCONV og hvor skal jeg taste denne command - og vil det måske løse vores problem ?
I må bære lidt over med mig og et eventuelt svar skal være meget udførligt og med anvisning hvordan det skal udføres da jeg ikke kender til Ubuntu og ikke er en IT ørn i forvejen -
Med Venlig Hilsen
Ole