Synology Assistent

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Synology Assistent

Indlæg af NickyThomassen »

Hej Helene
Jeg beklager den lidt lange svartid, engang imellem kunne det være fedt, hvis man kunne planlægge sine daglige pligter så de kommer løbende, i stedet for i ryk, men det er vel en byrde vi alle må leve med :)

Sandt at sige har jeg ikke flere forslag til hvordan windows-delingen kan komme til at virke imellem din diskstation og pc, men jeg vil meget gerne prøve og guide dig igennem nfs-baseret deling. Som jeg tror jeg nævnte tidligere kan nfs-deling virke meget anderledes når man altid har brugt windows-deling, og jeg er bange for at du skal redigere i tekstfiler for at få det til at virke.

Men hvis du er frisk på en ny oplevelse i Linux-universet prøver jeg gerne at guide dig igennem det?
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg har ikke oplevet at windows deling ikke har virket på Ubuntu men godt på Windows så du taster sikkert et eller andet andreledes ind. Bruger du det samme bruger logind som fra windows?
Har du prøvet via ssh som vist også var aktiveret, som alternativ kan du jo også aktivere ftp og prøve den.
Helenet90
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Helenet90 »

TitanusEramius: Ja, jeg er helt klar på det. Men helst lidt brugervenligt, da jeg ikke er vildt god alt for avancerede ting. ;)

AJenbo: Det skulle gerne være det samme som i Windows. Jeg har prøvet begge 2, men jeg kan ikke få det til at virke, så håber på, at TitanusEramius vil kunne hjælpe mig igennem det. :)
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Jamen jeg skal da prøve mit bedste på at holde brugervenligheden 'in mente' :)

Inden vi prøver med NFS, kan vi så ikke lige prøve en gang til med det vi allerede har prøvet?
Jeg har nemlig prøvet at eksperimentere lidt herhjemme med en Ubuntu 10.04, som jeg har installeret i en virtuel maskine til formålet, og jeg fik det til at virke.

Hvis du logger på din diskstation (fremover bare DS) som 'admin',
klikker ude til venstre på 'Shared Folder',
markerer en mappe du gerne vil kunne bruge over netværket og så trykker på knappen 'Privileges Setup' over mappelisten,
så kan du bestemme hvem der må få adgang til mappen, og hvem der ikke må, i det lille vindue der kommer frem.

Bemærk at det kun gælder i forbindelse med Windowsbasseret deling og hvis den pågældende bruger logger på via web-interfacet, hvis du skal indstlle fx NFS og FTP, så sker det lidt anderledes.

Hvis du så trykker på den lille pil til højre for 'Local Groups' i det lille vindue,
så skulle du gerne kunne trykke på 'Local Users' i den lille menu der kommer frem,
og så skulle der gerne komme en liste over de brugere du har oprettet på DS'en.

Ud for de brugere der må få adgang til at læse og skrive i mappen skal du sætte et kryds i kolonnen med 'Read/Write',
ud for de brugere der kun må se og kopiere indholdet skal du sætte et lille kryds i kolonnen 'Read Only', og til sidst,
de brugere der ikke må kunne se mappen/ få adgang, skal enten ikke have et kryds, eller også et kryds i 'No Access'.

Når det er gjort, så prøv og åben 'Steder -> Tilslut server' igen.

Først, under 'Tjenestetype' vælger du 'Windows delt mappe',
så under 'Server' skriver du ip-adressen på DS'en (fx 192.168.1.2 eller hvad du måtte have valgt til den),
og til sidst skriver du i feltet 'Delt mappe' navnet på den delte mappe på DS'en som du havde markeret før mens du var logget på DS'en.
Var det fx 'public', så skriver du bare public i feltet.

Så trykker du 'Tilslut', og skulle gerne se en ny lille boks med tre felter.
I det med 'Brugernavn' skriver du navnet på den bruger som du gav 'Read/Write'-adgang til på DS'en (jeg tror nok at Ubuntu forslår dit Ubuntu-brugernavn automatisk),
'Domæne'-feltet lader du bare være og i
'Kodeords'-feltet skriver du den kode som er tilknyttet brugeren på DS'en (altså ikke din Ubuntu-kode).

Og så trykker du 'Tilslut' igen, og forhåbentligt virker det denne gang.
Helenet90

Indlæg af Helenet90 »

TUSIND, TUSIND, TUSIND TAK FOR HJÆLPEN! Det virker endelig! Hvor er jeg bare glad! :D

Jeg håber ikke, at jeg har været alt for besværlig og har krævet for meget tid! Mange tusind tak for hjælpen! :D

Jeg ved ikke hvorfor det ikke fungerede de andre gange, hvor jeg har prøvet at få det til at fungere, men jeg har jo gjort et eller andet galt! :)

Tak for hjælpen! :D
De kærligste hilsner fra Helene
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin

Det var da rigtig dejligt at høre :)
Og det var ikke noget problem at hjælpe dig igennem de finere detaljer omkring netværk og Ubuntu, jeg er bare glad for at kunne hjælpe. Og du må endelig sige til, hvis der mere vi kan hjælpe med.
Helenet90

Indlæg af Helenet90 »

Jeg er glad for at høre, at jeg ikke har været en belastning! :)
Og endnu engang, tusind tak for hjælpen. Er rigtig glad for, at det virker! :D