Er Linux en religion ?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Er Linux en religion ?

Indlæg af Kappa »

Min svoger sendte mig dette citat fra en udenlansk blog, den er unavngivet, men jeg må indrømme, at den har givet mig lidt at tænke over, måske jeg skulle holde lidt igen, med min egen talestrøm om herlighederne ved Linux.

De spreder deres synspunkter over fora overalt, og prøver at konvertere alle til deres tankegang. Dette er meget beslægtet med den Steve Jobske virkelighedsforvrængning Linux / Macintosh er konge, og alt andet bare stinker. Der er intet hver af parterne kan pege på, for at fortælle dig, teknisk, hvorfor de to systemer er bedre end andre systemer, men de sørger for, at fortælle dig, det er bedre alligevel. Kendsgerningerne er, at hver OS har sin tid og sted i verden, og der er intet, der vil ændre det. Kan vi leve uden Microsoft? Sure, vi kunne, men et anden OS ville sandsynligvis indtage sin plads, og de freediots ville kun have en ny fjende.

Min frygt er, at denne form for fanatisme vil såre Linux i stedet for at hjælpe. Hvis du går ud og fornærmer folk, er du ikke kommet for at sælge et produkt eller en service til nogen. Du gør det kun for, at sætte en hønes smag i folks mund. Dette er ikke forskelligt fra dør-til-dør religion sælgende mennesker.

"Har du accepteret Kristus som din Herre og Frelser?" siger sælgeren.
"Nej, jeg er jødisk," siger hjemmets ejer.
"Er du ikke bange for, at du vil brænde i helvede? Kun vores religion er korrekt, og du skal konvertere, før du er forbandet for evigt," siger sælgeren, og jeg smækker døren i.

Det samme sker her. Freediots går derude, og fortæller folk, at de var idioter og gjorde det forkerte køb. Dette er ikke en cool ting at gøre, og det er kun at få Linux til at ligne en joke. Hvis du går ud i verden og fortæller folk, du bruger Linux, vil de antage, at du er en slags kult-lignende Helsinki kærlig wacko. Godt arbejde freetards.
" Citat slut"
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af Claus M »

Det er jo ganske rigtigt mht det at sige der kun findes én sandhed.

Jeg tror de fleste her i Forum har lyst til at "sælge" budskabet om Ubuntu/Linux - men mere ved at vise mulighederne pga entusiasme og uden at være påtrængende

- og lade folk selv træffe et valg.




(i private sammenhænge kan jeg dog ikke helt lade være at give den en LILLE tand ekstra og - næsten - mobbe Windows fans. Som f.eks. netop nu Microsoft har lavet en Bing App. Den kan køre på iPhone og Android men IKKE på Windows mobile...... Det er da lidt sjovt. Men OK de har da satset på det største marked..)
Senest rettet af Claus M 4. nov 2011, 10:57, rettet i alt 1 gang.
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af Claus M »

....minder mig om faderen til sin iPhone-begejstede søn:

Husk min dreng du har ikke opfundet den. Du har bare købt den - det kan alle gøre.


Nogle gange taler jeg (og måske andre) så begejstret for Ubuntu at man skulle tro vi havde opfundet det.
Det er vel OK med lidt entusiasme.


(-og her i Forum har jeg da stødt på kompetente folk som nok nærmest kunne have "opfundet" Ubuntu, vil jeg tro)
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af Kurt Christensen »

hvis man ser hvordan Steve Balmer og Steve jobs optræder så syntes jeg ikke det gør noget med lidt "religiøse" følelser for linux, det er jo ikke ligegyldighed der driver værket.
Når lejligheden byder sig.
eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af eyvind »

Friheden til at vælge, stod der på min første bog om Linux Red hat 6.1.
Og det er stadig vigtige ord, for så længe der er forskellige styresystemer kan man stadig vælge.
Fanatisme er ikke så godt, hvis man også sætter skyklapper på.
Men ubuntutanken er rigtig god, og jeg håber at den vil vedblive at være fri.
Rigtige mænd tager ikke backup.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af Kappa »

Disse indlæg var jo sådan nogle jeg havde håbet på, da jeg satte indlægget på, frihed til at vælge, har hele mit liv, været min livsfilosofi, og det prøver jeg også at indpode mine børn, men det som ClausM skrev, at privat får den lige en tand ekstra, er også det jeg er kommet til, og for mit vedkommende har skruen nok fået en omgang for meget, men man ser altså stadig religøsiteten flere steder, også her og det er altså ødelæggende for dette fantastiske projekt, jeg har også oplevet, at når jeg taler om fordelene ved Linux, kommer netop det lige i hovedet på mig, og det kan altså ikke afvises.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af thj01 »

Da jeg startede ud med Ubuntu var jeg ret fanatisk -det skulle løses med Linux. Og det blev også gjort, men det var ikke for almindelige computerbrugere at følge med. Det var langhåret dengang - og det er også med en del ting i dag.

Linux er ikke let at bruge i miljøer, hvor det er Windows der sætter standarden - og det kræver at man har modet og kundskaben til at finde programmer der kan løse ens opgave. Det kan godt være at Linux er frit, men man føler sig låst, når man skal til at bruge sin computer og man kun kan få "the windows" way.

Bare det at tilgå et undervisningssystem som blackboard kan være et kæmpeproblem - eller at hente filer gennem de elektroniske biblioteker.

Linux er en drøm når det kører og relvant og brugervenligt for dem som bruger dem til surfning, tekstbehandling og simpel billede/videobehandling. Men for mange af de andre er det bøvl og tænders gnidsel.

Personligt kan jeg godt blive træt af den opstemte følelse af at være på det rigtige hold. Det er trods alt kun en mindre del af det arbejdsredskab computeren reelt set er.

hmmm - mange tanker fra en ikke religiøs ubuntubruger


PS - men jeg er overbevist om Opensource og arg modstander af intellectual properties - ikke religiøst, men rent holdningsmæsigt. Min tryghed i et produkt skal ikke ligge i "tillid" til et firma eller nogle programmørers luner - men i objektiv viden - og det er fuldstændig latterligt at jeg skal have dårlig samvittighed over at jeg kan swype på min samsung telefon, fordi apple var hurtigst ude for at eje ideen.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Jønse

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af Jønse »

"Personligt kan jeg godt blive træt af den opstemte følelse af at være på det rigtige hold. Det er trods alt kun en mindre del af det arbejdsredskab computeren reelt set er".
Ja, jeg er også helt uden den slags følelser - det er bare godt og meget driftsikkert. Det samme kan jeg sige om OpenSuse, de mangler bare et godt supportforum som man finder her. :P :P
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af bimsebasse »

Det jeg bedst kan lide ved det her forum er at der af en eller anden herlig grund mangler den der intolerante fanatisme som skæmmer Linux-universet. Måske tiltrækker Linux de forkerte mennesker eller også er det bare udslag af at de fleste mennesker der skriver kommentarer på nettet er i puberteten, men det er godt nok ikke fordi åbensindethed og fornuft er dominerende indtryk iblandt alle de hinanden bekrigende fraktioner. Man er blind tilhænger (fanboy) af sin distro, sit skrivebordsmiljø, sin browser, sin musikafspiller osv. som er uden fejl og lyder mens alternativerne er gudsforladt bras. Windows er midt i stridighederne en fælles fjende, en slags satan som intet godt nogensinde har lavet, alle deres programmer er dårlige, uden undtagelse - Windows crasher hele tiden og kan ikke noget, modsat Linux som jo kører uden problemer for alle osv. osv. Jeg har svært ved at lure hvilket behov der bliver dækket ved at være ukritisk tilhænger af et styresystem, f.eks., men det må a la religion tilfredsstille et dybtliggende behov for at være så udbredt og sætte så mange sind i kog.
Brugeravatar
Claus M
Indlæg: 360
Tilmeldt: 1. sep 2010, 21:20
IRC nickname: Claus M
Geografisk sted: Karlslunde

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af Claus M »

bimsebasse skrev:Det jeg bedst kan lide ved det her forum er at der af en eller anden herlig grund mangler den der intolerante fanatisme som skæmmer Linux-universet.


Ja skræmmer og skræmmer interesserede væk. Det sker næppe her - hvor der i øvrigt er masser af viden og tips at hente.


Iflg. Ubuntu Code of Conduct bør det også være sådan: http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntu/conduct
Ubuntu gives you more windows of opportunities

Xubuntu 22.04 på Lenovo T530 (fra 2012)
Raspberry Pi Desktop (Debian 32 bit) på Medion Akoya (fra 2006)
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af buddig »

Claus M skrev:...Iflg. Ubuntu Code of Conduct bør det også være sådan: http://www.ubuntu.com/project/about-ubuntu/conduct
I dette religiøse samfund undrer det mig iøvrigt, at det er så vanskelig at blive optaget - eller det hedder måske døbt :)
Jeg bekender mig til troen, men det vanskeliste har været dåben, at underskrive Code of Conduct.

Jeg har arbejdet rigtig meget med computere med start i DOS og senere Windows 3.1 osv.
I de senste år har internettet været min religion, og hjemmesider med CMS- og forum software var mit alter, hvor jeg ofrede.
Selvfølgelig på Linux webserver, som var Gud i den sammenhæng.

Med den religiøse fortid undrer det mig, at det ikke trods flere forsøg ikke er lykkedes at underskrive Code of Conduct.
Måske skal jeg "gå til præst" i lidt længere tid, før jeg kan blive mere oplyst og indviet.
- eller missionere og sprede budskabet mere. :)
Billede - - Må flammen her bringe mere oplysning :)
Tak
Henning
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af AJenbo »

Religion er det nok ikke men der er en ideologi forbundet med det.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af Kappa »

AJenbo
Religion er det nok ikke men der er en ideologi forbundet med det.


Jeg mener heller ikke det er en religion, og ideen (ideologien) bag det synes jeg også er rigtig, men for uden for stående, kan jeg godt forstå, at de nogle gange ser/opfatter Ilinuxfolk som religiøse, og det er derfor jeg bragte indlægget, for uanset hvor gode tankerne bag ideologien er, ødelægger den på sigt projektet, for der altså mange der bliver skræmt væk af det, eksempelvis så prøv endnu en gang, at se på latterliggørelsen af Microsoft og deres Window$, synes du det er mærkeligt, at nogen ser det som en skræmmende religion?
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af Finn Bjerke »

Religion er et trossystem, som jeg definerer begrebet. Linux er baseret på det modsatte: at lave noget som virker i praksis uanset hvad folk tror.

Religion behøver ikke dokumentere påstande, de "tror" bare. Ubuntu påstår ikke bare at de kan lave open source der er brugervenligt, de viser det i praksis. Ubuntu er ikke et trossystem, det er snarere et handlinger baseret på religioneners modsætning: Videnskab.

Amen.
Kardemommeloven er en god ting.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Er Linux en religion ?

Indlæg af AJenbo »

Kappa skrev:
AJenbo
Religion er det nok ikke men der er en ideologi forbundet med det.


Jeg mener heller ikke det er en religion, og ideen (ideologien) bag det synes jeg også er rigtig, men for uden for stående, kan jeg godt forstå, at de nogle gange ser/opfatter Ilinuxfolk som religiøse, og det er derfor jeg bragte indlægget, for uanset hvor gode tankerne bag ideologien er, ødelægger den på sigt projektet, for der altså mange der bliver skræmt væk af det, eksempelvis så prøv endnu en gang, at se på latterliggørelsen af Microsoft og deres Window$, synes du det er mærkeligt, at nogen ser det som en skræmmende religion?

Jeg syndes ikke nødvendigvis man skal holde ideologien hemmelig, men den skal klart leveres på en fornuftig måde.