Ubuntu eller Mint

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Ubuntu eller Mint

Indlæg af Kappa »

Er der en der kan fortælle mig hvad den store forskel på Ubuntu og Mint er, jeg er ikke vanvittig meget inde i Linux endnu,
men min lillebror har lige installeret Mint sammen Gnome shell, som jeg selv anvender, og han er vældig begejstret, mens det for mig bare ser ud, som om farven har en anden lyd, jeg har også kigget herinde og fundet indlæg om Mint, b.la om, at Mint skulle supporteres herfra, hvor jeg vil holde med redaktionen, hvad i alle vide verden skulle den det for.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af bimsebasse »

Mint er Ubuntu med tweaket udseende og opsætning, restricted extras installeret fra start, ingen Unity og nogle få unikke programmer (de har deres eget software center, update manager og menu). Det er i alt væsentligt det samme styresystem. Pinguy falder i samme kategori. Mint bliver et meget nærliggende alternativ for os der bruger Gnome Shell for den næste Mint-udgave kommer i en Gnome Shell edition.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af Kappa »

Tak for det, så var det som jeg tænkte, det kan være vi mødes i Mint forum om et 1/2 års tid.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af bimsebasse »

Jeg har tænkt mig at blive herinde, det er stadig Ubuntu jo, bare klædt lidt anderledes på :)
Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af Toddvarg »

Jeg ved ikke om det er relevant, men mint har også en der er baseret på Debian, Linux Mint Debian, som er en "rolling release".http://www.linuxmint.com/download_lmde.php
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af Kappa »

Til Bimsebasse,

Det ville jeg også helst, men der er stadig Unity.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg mener da at Unity kan udskiftes til Gnome 3 i Ubuntu 11.10 - jeg leger med begge udgaver dvs Linux mint og Ubuntu 11.10 på min bærbare. Dual boot fungere fint, bortet fra det så er unity da ikke det store problem for mig det mindste. Jeg kan godt lide tastegenveje fremfor musebaseret styring.
Kardemommeloven er en god ting.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af Kappa »

Det kan godt være det er et mindre problem, men hvorfor kan man ikke fjerne Unity til fordel for Gnome.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af laoshi »

Som bimsebasse skriver i en anden tråd, så må vi nok lige holde tungen lige i munden.
Gnome 3 er grundlaget for Ubuntus programmer, uanset om man bruger 11.04 eller 11.10
Men oven på Gnome3 kan man bruge forskellige grafiske interfaces: unity eller gnome shell.
Der er fortalere og modstandere af begge interfaces - og det er stadig muligt at vælge, hvad man helst vil bruge. Men begge bygger altså stadig på Gnome3.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af Stra »

Kappa skrev:Det kan godt være det er et mindre problem, men hvorfor kan man ikke fjerne Unity til fordel for Gnome.
Kan du da ikke det?

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install gnome-shell
log ud og ind i gnome-shell

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge unity
og så er den potte vel ude.

stra

Forøvrigt syntes jeg, de minder en hel del om hinanden, og kan ikke helt forstå, den had/kærlighed, man kan have til den ene frem for den anden, i hvert fald set ud fra brugerflade synspunkt.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af Kappa »

Det er ikke et brugerfladeproblem, jeg har den brugerflade jeg ønsker med Gnome 3, men jeg kan ikke forstå skiftet fra Gnome til Unity, og jeg erkender, at der kan jeg have fulgt for dårligt med, og de ting jeg så senere har googlet mig frem til, kan der selvfølgelig være andre interesser der spiller ind, men efter det jeg har læst, er der altså nogle økonomiske interesser i skiftet til Unity, og jeg synes det ser lidt underligt ud, at man ikke kan fjerne Unity, hvad er årsagen til det ? og så var det at jeg fik tanken med skiftet til Mint, det er jo det samme jeg får, bare med nogle kosmetiske forskelle, i hvert fald så vidt jeg har forstået, men i må korrigere mig, hvis jeg tager fejl, men jeg kunne godt tænke mig, at vide hvad den egentlige forklaring, er på skiftet fra Gnome til Unity.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af Stra »

stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af Blfriis »

Kappa har du prøvet ZorinOs jeg har både unity og zorin. Jeg synes unity har nogle fordele og zorin nogle andre.. men måske er det et system du kan bruge..
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af Finn Bjerke »

Det lille ord "eller" kan føre meget med sig.

Prøv Unity og Gnome Shell
Prøv Linux Mint og Ubuntu 11.10

Det er ikke enten eller

SÅ vidt jeg kan se viser stra hvordan man får Unity erstattet med Gnome shell. Dual boot med mint og Ubuntu er ikke vanskeligt, selv jeg kan finde ud af det.

Stra skriver:

Kode: Vælg alt
sudo apt-get install gnome-shell
log ud og ind i gnome-shell
Kode: Vælg alt
sudo apt-get purge unity
Kardemommeloven er en god ting.
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Ubuntu eller Mint

Indlæg af bimsebasse »

Tjah, jeg skal i hvert fald ikke nyde noget af "sudo apt-get purge unity", min 11.10 virker lidt for skrøbelig til den slags dybtgående indgreb.

Men hvis nogle Shell-fundamentalister derude kaster sig ud i det må de gerne fortælle hvordan det gik :)

Det er ikke et brugerfladeproblem, jeg har den brugerflade jeg ønsker med Gnome 3, men jeg kan ikke forstå skiftet fra Gnome til Unity, og jeg erkender, at der kan jeg have fulgt for dårligt med, og de ting jeg så senere har googlet mig frem til, kan der selvfølgelig være andre interesser der spiller ind, men efter det jeg har læst, er der altså nogle økonomiske interesser i skiftet til Unity, og jeg synes det ser lidt underligt ud, at man ikke kan fjerne Unity, hvad er årsagen til det ?


Man kan ikke rigtig forlange at Canonical skal gøre det meget let at erstatte hele brugerfladen, de har strakt sig så langt som man kan forlange, og nok lidt til, ved at gøre Gnome Shell tilgængelig i software centret. Grunden til at Ubuntu valgte Unity over Gnome Shell er nok dels at den første version af Gnome Shell var noget hø, dels at de naturligvis får mere kontrol over hvordan Ubuntu ser ud og fungerer når de selv udvikler skrivebordsmiljøet. Der er jo også mange der er fint tilfredse med Unity.

Forøvrigt syntes jeg, de minder en hel del om hinanden, og kan ikke helt forstå, den had/kærlighed, man kan have til den ene frem for den anden, i hvert fald set ud fra brugerflade synspunkt.


I starten var Gnome Shell det mindste af to onder for mig men nu vil jeg ikke bytte for noget andet. Shell er eferhånden meget fleksibel hvor man stort set intet kan eller må med Unity, vinduehåndteringen er mere logisk, dash er mere overskuelig og enkeltherne (notifications osv.) er bedre integreret i et hele. Smag og behag selvfølgelig, folk kan lide det de kan lide, jeg skal ikke omvende nogen.