Skal bare lige af med lidt galde

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Ikke mindre end 3 gange har jeg geninstalleret 11.10 idag, og efter mindre end 30 minuter (efter updatering og installering af software og en reboot) crashede det, og intet virkede, og hvis jeg endelig lykkedes at starte den og logge ind, så frøs den med det samme jeg forsøgte at ændre i nogle indstillinger, og nu har jeg så fundet ud af at det er harddisken der er ved at stå af, da Disk Utility melder om defekte sektorer, samt at der er en advarsel mod manglende air flow, hvilket forklarer hvorfor computeren (især harddisken) har været så ekstremt varm på trods af at der ikke er snavs i køleren :?

Nu er det så også 1 år og 1 måned siden at jeg købte den, og jeg har først idag opdaget at det er det næstværste lort af et harddisk fabrikat, som sidder i makinen (Seagate), og jeg er noget overrasket over at den ikke er stået af for lææææænge siden.

Nu ville jeg så ind og kigge på en nu harddisk hos Proshop, hvor jeg købte en til serveren for 2 måneder siden, og der gav jeg 318 kr for den... idag vil de fandeme have 693 kr for den samme model :shock: :shock: :shock:

(og selvfølgelig vil edbpriser heller ikke virke lige nu) :?
Hilsen Kenny
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af Kurt Christensen »

Når lejligheden byder sig.
Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af Stra »

Rattus Norvegicus skrev:Nu ville jeg så ind og kigge på en nu harddisk hos Proshop, hvor jeg købte en til serveren for 2 måneder siden, og der gav jeg 318 kr for den... idag vil de fandeme have 693 kr for den samme model :shock: :shock: :shock:
Derfor http://www.version2.dk/artikel/asus-loeber-toer-harddiske-i-slutningen-af-november-32306

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af thj01 »

Cool!!!

Jeg har 2 ældre 80GB diske - dem kan du få for kun 200 kr. tilsammen! gg


Hmmm - det minder mig omde gode gamle dage ( i starten af 90'erne), da en RAM fabrik sprang i luften. Fra den ene dag til den anden sted 1 Mb RAM fra 120,- til over 800,-. Og dengang kunne man godt opgive at køre windows 3.11 i SuperVGA (800x600) hvis man ikke havde 4 Mb RAM!. Og helikopterspillet Commanche krævede 4 MB for overhovedet at starte og 8Mb for ikke at hakke og hoste sig igennem missionerne. Men havde man nået at købe???????? Og så vidt jeg husker tog det flere år før priserne igen var nede på et normalt leje.

Se DET var tider!!!!!

( de unge ved ikke hvor godt de har det. Da jeg var ung levede jeg i en papkasse på bunden af en sø, og skulle arbejde 27 timer i døgnet og fik tæsk med en motorsavskæde - HVIS jeg var heldig !!!!!)

PS Det er forøvrigt Al Gores skyld. Han skulle have holdt sin mund sku han...... Men så havde han ikke fået Nobels fredspris for at holde et foredrag fra en lift.....

http://www.youtube.com/watch?v=13JK5kChbRw
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af Kappa »

Kan du så huske da de første cd-drev kom, jeg købte sådan et og 4 mb ram, 1500 kr. Jeg kan også godt huske Win 3.11, jeg brugte den i 8 dage, så hed det DOS igen, indtil win 95, den holdt i 14 dage, så hed det DOS igen, og det holdt til Win 98 2 edition, den var dog ikke så ringe, bortset fra at der skulle for en formue ram i, jo unge nyd det i dag, der er overhovedet ikke nogen overdrivelse i thj01`s indlæg.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Ja med de priser der er lige nu, så tror jeg desværre bare at jeg vælger at lukke og slukke serveren, som stort set alligevel ikke rigtigt har været brugt de sidste par måneder alligevel, andet end til at downloade med og så benytte harddisken derfra :?

Førhen brugte jeg den også til en database over vores dvd-samling, så vi kunne kigge i den fra begge computerer uden bøvl, samt som printserver, men da databasen var umulig at holde opdateret ordentligt (noget med nogle problemer med at indsamle data fra imdb.com automatisk), samt vi ikke længere ejer en printer, så er det kun downloads den bruges til nu :?
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Nu hvor edbpriser virker igen, så har jeg siddet og kigget efter en ny harddisk, og jeg er faldet over følgende 3 harddiske, som alle koster ca. lige meget:

Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT (500 GB):
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=476369

Western Digital Scorpio Blue WD5000BPVT (500 GB):
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=784740

Samsung SpinPoint M enhanced HM641JI (640 GB):
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=789586

De 2 Western Digital kan jeg ikke umiddelbart se nogen forskel på, andet end et enkelt bogstav i navnet (har ikke dobbelttjekket på WD's hjemmeside endnu), og Samsung har jeg ingen erfaring med når det kommer til harddiske og kvalitet.

Hvis vi ser helt bort fra lagerkapaciteten, hvordan er Samsungs kvalitet så i forhold til Western Digital... er det en god kvalitet eller skal man helst forsøge at undgå Samsung's harddiske?
(det der bekymrer mig mest omkring Samsung's kvalitet er at Seagate opkøbte deres harddiskfabriker, og Seagate mener jeg er noget værre lort, for at sige det på godt gammelt dansk).
Hilsen Kenny
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg eeelsker harddiske fra WD, så ingen objektive meninger herfra ;) Har faktisk ikke andet...
Og i de ~5 år jeg kun har købt og kørt med diske fra WD, har der ingen problemer været.

Men du er klar over at de 2 diske du linker til er 5400 diske?
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Ja det er jeg fuldt ud klar over :)

Jeg har ikke lyst til at betale det, det koster ekstra for en 7200 rpm disk af samme størrelese :)
Hilsen Kenny
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af NickyThomassen »

Der er også de fordele at 5400 diske bruger mindre strøm og genere mindre varme :)
Faktisk har WD en model med det bedste fra begge verdner, en disk der kan skifte hastighed efter behov:
A fine-tuned balance of spin speed, transfer rate and caching algorithms designed to deliver both significant power savings and solid performance

http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=120
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Men det bliver vidst lidt svært at klemme en 3,5" harddisk ned i en bærbar :P
Hilsen Kenny
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af NickyThomassen »

Ohh, jeg var ikke klar over at det var en bærbar (kan jo ikke have læst starten af tråden ordentligt) ;)

Det andet problem er selvfølgelig som du oprindeligt nævnte, at de er dyrere end bare en 5400 disk
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af thomasjohansen »

Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT (500 GB)

Bare for at gnide salt i såret...Har lige købt sådan en for ca 300,- kr (for to uger siden)

Skulle bruge den til at opgradre et RDX medie, men lykkedes ikke da de nuværende RDX medier er beskyttet med et kodeord på en eller anden grim måde.


Men pointen er at det er den type+fabrikat HP bruger i sine backup løsninger så mon ikke den er godkendt på lidt højere plan.

Og nej selv om jeg ikke skal bruge harddisken så vil jeg ikke af med den, da den bla. er købt på arbejdet, som giver en masse rod at sælge, og med de priser er den jo god at have i baghånden.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: Skal bare lige af med lidt galde

Indlæg af thomasjohansen »

jeg kan så fortælle at et 500gb RDX backup medie som består af sådan en 500gb harddisk og et plastik itui, er steget fra 1300,- til 1900,- totalt rip off.



http://www.youtube.com/watch?v=65bpj1p26fU&feature=player_embedded
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl