Her på arb. har jeg en Zarafa mailserver i et virtuelt miljø.
Den virtuelle maskine laver jeg en lokal komplet backup/kopi af, og gemmer de seneste 3 kopier (omdøber til .1 .2 .3)
Men jeg vil gerne rsync disse kopier til en anden identisk server som skal kunne tage over og starte den virtuelle backup op hvis denførste server fejler totalt.
Men hvad gør rsync i praksis hvis man har synkroniseret 3 filer, hvor man så senere har omdøbt fil 1 til fil 2, som man så vil synkronisere. Kan Rsync godt finde ud af at fil 1 er blevet til fil 2, eller synkroniserer den på ny?
Jeg ved godt at man burde have lavet det hele i et cloud eller lign. fordelt over flere servere istedet men så langt rækker min kunnen ikke pt.
Man kunne også have en 60.000 kr server med raid, flere strømforsyninger mv. men det er en for dyr løsning.
Rsync i praksis ved omdøbning?
-
- Geografisk sted: Køge
Rsync i praksis ved omdøbning?
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Rsync i praksis ved omdøbning?
Til min bedste viden vil rsync slette, og så kopiere over igen (eller i omvendt rækkefølge vel)
Hvorfor ikke bruge et nummeringenssystem baseret på datoen?
Mandag d. 31 oktober 2011 = 31102011 (af hensyn til mappesorteringen kan 20111031 anbefales)
Det burde være simpelt nok (læs mellem linierne, at jeg ikke ved hvordan man gør ), du slipper for problemet med rsync og filnavnet afspejler datoen hvor backuppen blev lavet.
Hvorfor ikke bruge et nummeringenssystem baseret på datoen?
Mandag d. 31 oktober 2011 = 31102011 (af hensyn til mappesorteringen kan 20111031 anbefales)
Det burde være simpelt nok (læs mellem linierne, at jeg ikke ved hvordan man gør ), du slipper for problemet med rsync og filnavnet afspejler datoen hvor backuppen blev lavet.
-
- Geografisk sted: Køge
Re: Rsync i praksis ved omdøbning?
Den er også fin nok og det er ikke så svært at ombøde dem med dato via et script, men hvordan får man så slettet den ældste hver gang når det skal være automatisk?
Eksempel på automatisk dato omdøb i et script:
så får man en fil der eksempelvis hedder WebServer2011081545.ovf
Men hvordan finder man så ud af at slette den ældste så man kun ahr de 3 seneste liggende.
Hvis man havde masser af plads var det ikke noget problem, men her fylder hver fil ca 30 gb, som også skal rsync over lokalt netværk.
Eksempel på automatisk dato omdøb i et script:
Kode: Vælg alt
timestamp=$(date +%H.%M.%S)
mv /home/thomas/Backup/WebServer/WebServer.ovf /home/thomas/Backup/WebServer/WebServer$timestamp.ovf
så får man en fil der eksempelvis hedder WebServer2011081545.ovf
Men hvordan finder man så ud af at slette den ældste så man kun ahr de 3 seneste liggende.
Hvis man havde masser af plads var det ikke noget problem, men her fylder hver fil ca 30 gb, som også skal rsync over lokalt netværk.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen