Kan exe-filer køre under Ubuntu?
For nogle år siden havde jeg megen fornøjelse af lidt hjemmeprogammering i Visual Basic 5.0. Bl.a. lavede jeg et sudokuprogram, som til sidst blev lavet om fra VB's vbp-filformat til en exe-fil. Det har kørt fint både under Windows XP og Windows 7.
Jeg har prøvet at lægge exe-filen over på min Ubuntu-PC, men der kan jeg ikke få programmet til at køre. Det lykkedes ikke under 11.04, og det går heller ikke nu under 11.10.
Skal en exe-fil installeres på en speciel måde?
Terminal?
Hvor finder jeg Terminal her i 11.10?
finnj
exe-filer
-
- Geografisk sted: Ikast-Herning
Re: exe-filer
Crtl+Alt+T åbner en terminal. Eller skriv terminal i dash.finnj skrev:Kan exe-filer køre under Ubuntu?
For nogle år siden havde jeg megen fornøjelse af lidt hjemmeprogammering i Visual Basic 5.0. Bl.a. lavede jeg et sudokuprogram, som til sidst blev lavet om fra VB's vbp-filformat til en exe-fil. Det har kørt fint både under Windows XP og Windows 7.
Jeg har prøvet at lægge exe-filen over på min Ubuntu-PC, men der kan jeg ikke få programmet til at køre. Det lykkedes ikke under 11.04, og det går heller ikke nu under 11.10.
Skal en exe-fil installeres på en speciel måde?
Terminal?
Hvor finder jeg Terminal her i 11.10?
finnj
Filen skal du åbne med wine. Installer Wine gerne win1.3. Højreklik på filen og vælg at åbne med wine.
I terminal
Kode: Vælg alt
wine "dinfilsnavn"
stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10