Synology Assistent

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Synology Assistent

Indlæg af AJenbo »

Hvordan ser /usr/local/bin/SynologyAssistant ud?

Jeg kunne godt mistænke at ln skal have filerne i den omvendte række følge.

Du bliver nok nød til at pakke filen (ikke mappen) SynologyAssistant ud igen og flytte den til mappen, det kan du gøre med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo mv DER/HVOR/DU/LIGGER/FILEN/SynologyAssistant /usr/local/Synology/SynologyAssistant/SynologyAssistant
sudo chown -R root:root /usr/local/Synology/SynologyAssistant/SynologyAssistant

Så kan du lige se om du kan åbne /usr/local/Synology/SynologyAssistant/SynologyAssistant, og så må jeg lige se på hvordan ln rigtig skal bruges.
Helenet90
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Helenet90 »

/usr/local/bin/SynologyAssistant ser ud som følgende:
http://tinypic.com/view.php?pic=28mfuvc&s=5

Jeg ved ikke hvad ln er? :?

Må jeg gerne lægge den i home/helene? Dvs. at jeg skriver:

sudo mv /helene/SynologyAssistant /usr/local/Synology/SynologyAssistant/SynologyAssistant

Right? :)
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Helenet90 skrev:/usr/local/bin/SynologyAssistant ser ud som følgende:
http://tinypic.com/view.php?pic=28mfuvc&s=5

Nå du har fået kopieret hele programmet ind i stedet for at oprette en genvej... eller du har fået oprettet en genvej til program mappen i stedet for en genvej til programmet.
Fjern den med denne kommando:

sudo rm -rf /usr/local/bin/SynologyAssistant

Helenet90 skrev:Jeg ved ikke hvad ln er? :?

ln er den kommando du hele tiden har forsøgt at bruge til at oprette en genvej med.

Helenet90 skrev:Må jeg gerne lægge den i home/helene? Dvs. at jeg skriver:

Det må du såmænd selv bestemme, den er bare midlertidig end til du flytter den til program mappen.

Helenet90 skrev:

sudo mv /helene/SynologyAssistant /usr/local/Synology/SynologyAssistant/SynologyAssistant

Right? :)

Så længe /helene/SynologyAssistant er filen og ikke mappen så ser det rigtig ud.

Det er noget af en omgang vi får rodet os ud i, man kunne godt gå hen og blive lidt bitter over at Synology ikke har leveret en almindelig .deb installations fil og bare en bunke løse filer man så selv må rode med :(
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Vær skod, har lavet en rigtig installation til dig:
http://anders.jenbo.dk/SynologyAssistant.deb

Den opretter også en program genvej så alle kan tilgå det med et ikon som med alle andre programmer i Ubuntu.
Helenet90

Indlæg af Helenet90 »

Altså, /home/helene/ SynologyAssistant er vel en mappe? Eller har jeg misforstået det. :(

Ja, det er helt sikkert noget rod, at de ikke har lavet det lidt mere brugervenligt, for små-folk som mig. Føler mig til ret meget besvær for dig. :|

Wow, mange tak! :)

Men den skriver "Forkert arkitektur "i386" - har det ikke noget at gøre med, at jeg bruger 64bit og ikke 32 bit?
Når jeg har trykket "Installer", sker der ikke rigtig noget. "Installer"-knappen står bare nedtrykt:
http://tinypic.com/view.php?pic=2rgpezs&s=5

Men burde jeg ikke godt kunne bruge det, selvom jeg bruger 64bit?

Jeg har lige prøvet at installere det via terminalen:

helene@ubuntu:~$ sudo apt-get install synology-assistant 3.2-1920
[sudo] password for helene:
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ       
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
E: Kunne ikke lokalisere pakken synology-assistant
E: Kunne ikke lokalisere pakken 3.2-1920
E: Kunne ikke finde nogle pakker med regulært udtryk '3.2-1920'
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Indlæg af Nordsig »

Jeg har lige installeret Synology assistent. Som jeg ser det er det eneste den gør at åbne Firefox og gå til login siden til NASen.

Det samme kan man jo blot ved at skrive NASens IP i adresse linjen. Kan ikke se hvad man skal med assistenten ??
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Helenet90 skrev:Altså, /home/helene/ SynologyAssistant er vel en mappe? Eller har jeg misforstået det. :(

Nej i mappen ligger der også en fil der heder SynologyAssistant og det er den du manglede. Men glem det nu har vi en .deb

Helenet90 skrev:Men den skriver "Forkert arkitektur "i386" - har det ikke noget at gøre med, at jeg bruger 64bit og ikke 32 bit?

Det har du ret i, du kan tvige den til at installere med denne kommando:

sudo dpkg -i --force-architecture STI/TIL/HVOR/DU/GEMTE/FILEN/SynologyAssistant.deb
Helenet90

Indlæg af Helenet90 »

sudo dpkg -i --force-architecture /home/helene/SynologyAssistant.deb
Vælger tidligere fravalgt pakke synology-assistant:i386.
(Læser database ... 175904 filer og kataloger installeret i øjeblikket.)
Udpakker synology-assistant:i386 (fra .../helene/SynologyAssistant.deb)...
Sætter synology-assistant:i386 (3.2-1920) op...
Behandler udløsere for desktop-file-utils ...
Behandler udløsere for gnome-menus ...
Behandler udløsere for bamfdaemon ...
Rebuilding /usr/share/applications/bamf.index...

Hvorefter jeg prøvede at installere det via. terminalen - men jeg får samme problem som før:

helene@ubuntu:~$ sudo apt-get install synology-assistant 3.2-1920
Indlæser pakkelisterne... Færdig
Opbygger afhængighedstræ       
Læser tilstandsoplysninger... Færdig
E: Kunne ikke lokalisere pakken 3.2-1920
E: Kunne ikke finde nogle pakker med regulært udtryk '3.2-1920'
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Første kommando installerede deb pakken, du burde kunne åbne programmet nu både fra terminalen og den grafiske brugerflader virker det ikke? Anden kommando er hvad man ville bruge Hvis den kom fra en af de gængse software kilder, men du har jo bare hentet deb pakken fra min hjemme side. Versionen du tilføjer efter skal ikke være der under alle omstændigheder.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Nordsig skrev:Jeg har lige installeret Synology assistent. Som jeg ser det er det eneste den gør at åbne Firefox og gå til login siden til NASen.

Det samme kan man jo blot ved at skrive NASens IP i adresse linjen. Kan ikke se hvad man skal med assistenten ??

Det SynologyAssistent egentlig er lavet til er for at kunne søge efter, og gøre NAS'er klar på netværket. Hvis fx din box crasher og skal geninstalleres, så er det SynologyAssistant du har brug for.

Men den kan også omdirigere dig til en box på netværket som er klar til brug.
Helenet90

Indlæg af Helenet90 »

Når du siger, at
Versionen du tilføjer efter skal ikke være der under alle omstændigheder.

betyder det så, at jeg på en eller anden måde skal fjerne det igen? Hvis ja, hvordan gør jeg så?

Hvordan kan jeg åbne det som en mappe? Jeg er efterhånden blevet lidt forvirret over hvad der findes og duer, og hvad der er fjernet... :D
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hej apt-get sagde at den ikke forstod hvad det var du ville, så der er ikke noget du skal fjerne.

Jeg tror gerne vi skulle have overskrevet alt det forkerte så du skulle gerne kunne glemme det hele og bare tænke på det som at du fik programmet som deb og skulle bruge 1 kommando på at installere det på din 64bit maskine.

Jeg er ikke helt med når du spøg hvordan du åbner det som mappe. Det er et program vi har installeret og du skulle kunne åbne det som alle andre pogrammer (eks libreoffice, minestryger etc).
Helenet90

Indlæg af Helenet90 »

Du skrev, at:

... du burde kunne åbne programmet nu både fra terminalen og den grafiske brugerflader virker det ikke

I Windows kan man bare åbne en mappe, hvor alle filer og mapper ligger i. Det skulle man også gerne kunne i Ubuntu... Det er det jeg troede, at du mente med "grafisk brugerflade". Hvad er det så du mener med "grafisk brugerflade"?

Jeg er ikke helt med på, hvad det er jeg så skal gøre nu. Skal jeg hente filen .deb igen og installere det i terminalen via:

sudo apt-get install synology-assistant 3.2-1920
, eller...? :?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Helenet90 skrev:Du skrev, at:

... du burde kunne åbne programmet nu både fra terminalen og den grafiske brugerflader virker det ikke

I Windows kan man bare åbne en mappe, hvor alle filer og mapper ligger i. Det skulle man også gerne kunne i Ubuntu...

Jeg er ikke med, snakker vi ikke længere om at bruge Synology Assistent? Er det filerne på disken du vil tilgå, hvad er det du egentlig vil gøre med Synology Assistent?

Helenet90 skrev:Det er det jeg troede, at du mente med "grafisk brugerflade". Hvad er det så du mener med "grafisk brugerflade"?

Den grafiske brugerflade er alt det der ikke er terminalen.

Helenet90 skrev:Jeg er ikke helt med på, hvad det er jeg så skal gøre nu. Skal jeg hente filen .deb igen og installere det i terminalen via:

sudo apt-get install synology-assistant 3.2-1920
, eller...? :?

Intent, du har installeret det og er færdig og klar til at gå i gang med bruge programmet.
Helenet90

Indlæg af Helenet90 »

Okay, jamen super. Hvis vi så lader alle spørgsmålene ligge lidt. Så kan jeg evt. komme til dem bagefter, når jeg ser hvordan det fungere...

Hvordan starter jeg det, når jeg skal bruge det - hvad enten det er at flytte filer frem og tilbage eller bare at bruge nogle filer der ligger på harddisken?