Ubuntu versus Windows

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Finn Bjerke
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Ubuntu versus Windows

Indlæg af Finn Bjerke »

Jeg fik en Windows bærbar i hænderne, den var brugt af en "uteknisk" person og hendes datter. At komme på internet tog op mod 5 minutter, at finde relevant data for de Damer (fotos, tekster osv) og placering af denne var vanskeligt. "Windows live" spiste mange ressourcer og var vanskelig at fjerne. Underlige programmer i baggrunden var der mange af.

JEg valgte at lade windows sejle sin egen sø og installere Ubuntu som Dual boot ved siden af. Glad bruger som nu har en maskine der kan de simple ting hun ønsker og gør det hurtigt. Der er lang mindre trafik på Harddisken, og der er tilgang til data på windows partitionen.

Ubuntu vinder og er samlet set meget mere bruger venlig en en gammel windows.
Kardemommeloven er en god ting.
Finn Bjerke

Re: Ubuntu versus Windows

Indlæg af Finn Bjerke »

Desværre virker den interne mikrofon ikke - headset kræves. Mikrofonen virker under windows, lidt ærgerligt laver tråd om dette.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

Finn Bjerke skrev:...Ubuntu vinder og er samlet set meget mere bruger venlig en en gammel windows.
Ja, og en gammel Ubuntu er også mere brugervenlig end en ny Windows. :)

Jeg glæder mig til noget tilsvarende, og jeg har lige installeret Lubuntu på en gammel bærbar for at lære mere om det.
Jeg monterede en 11 år gammel harddisk med Windows ME, og tog det ene ram modul ud, så den nu kun har 500 MB.
Derefter installerede jeg Lubuntu, og det kører fint og hurtigt.
Jeg håber mine venner kommer og beder om hjælp nu, inden de opgiver og køber en ny bærbar med Windows 7
og dererter kommer og beder om hjælp til den. :) :)
Henning
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Lad os da bare tage den her i dette emne. Har du tjekket at der er valgt det rigtige hardware og optager enhed under lydindstillinger, her kan du også se lydstyrken for optagerenheden så du kan se om den opfanger noget. Jeg testede 13 bærbar her i denne uge og ved samtlige virkede den interne mikrofon så det skulle næste være mærkeligt hvis den ikke virke på denne maskine, kan du i øvrigt oplyse lidt mere om hvad det er for en?
Finn Bjerke

Indlæg af Finn Bjerke »

Lyd har hardware har mange muligheder på Lenovo PC stereo duplex virker ikke, men efter at have afprøvet talrige andre muligheder virker stereoduplex pludselig og nu også under skype. Stor glæde. FEDT tak for råd.
Leony

Indlæg af Leony »

Synes det er en herlig solstråle historie.

Mikrofonen som er et must for brugerne virker ikke og alligevel bliver Ubuntu kåret som superior kontra Windows. At der så skulle minimum indsats til for at få den til at virke, var jo bare heldigt og dejligt for de 2 kvinder der skulle bruge computeren.

Man kan vel ikke med rette sammenligne performance på en gammel Windows installation og en frisk Ubuntu. Kan man?

En frisk installation af Windows ville have gjort underværker.
Det er en smal sag at slå startup-programmer fra i msconfig.

Brugervenlig er Ubuntu ingen tvivl om det. Jeg kan godt lide ideen med software kan hentes fra et centralt sted. Når man ved hvad man skal bruge så er det dog ingen sag at finde sine programmer til Windows.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Leony skrev:Det er en smal sag at slå startup-programmer fra i msconfig.

Der er mange andre steder programmer han hækte sig ind i Windows. Jeg brugte i går 3 timer på at rense en Vista maskine hvor det eneste der var installeret bevist af brugeren var en printer og f-secure. Resten var enten fulgt med maskinen eller kommet ind fra siden. Da jeg kom kunne maskinen slet ikke logge ind, de hade ikke virus.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

Leony skrev:Man kan vel ikke med rette sammenligne performance på en gammel Windows installation og en frisk Ubuntu. Kan man?

En frisk installation af Windows ville have gjort underværker.
Det er en smal sag at slå startup-programmer fra i msconfig...

Måske kan man ikke direkte sammenligne på grund af at Windows bliver forældet
(den "sander til" bl.a. i registreringsdatabasen), i modsætning til Ubuntu,
der kører som servere i årevis uden genstart.

En frisk Windows installation vil måske gøre underværker, men den er langsommere at installere,
og ikke så langtidsholdbar og stabil.
Så hvorfor?
Som jeg ser det, er ukendskab til Ubuntu eller anden Linux den eneste grund til Windows'
fortsatte store udbredelse. :)

Jeg tror at iPad, iPhone og Android er med til at lære os, at der er andre styresystemer end Windows,
der kan bruges.
Tiden er med os netop nu. :)
Henning
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Indlæg af Rattus Norvegicus »

buddig skrev:Som jeg ser det, er ukendskab til Ubuntu eller anden Linux den eneste grund til Windows'

Der er også mange der ikke vil skifte til Linux pga. de så ikke kan spille de spil de plejer, da det jo ikke er alle spil der virker ordentligt gennem Wine eller andre tilsvarende programmer.

Min kærestehar faktisk sagt at den eneste årsag til at hun ikke vil forlade Windows endnu er fordi hun ikke vil risikere hun ikke kan spille Sims 3 på en Ubuntu installation.
(skal selv have afprøvet spillet på min egen computer, men fordi det virker på min er det jo ikke ensbetydende med at det også vil virke på hendes)

Og ja, spil bør generelt spilles på en konsol, men ikke alle har sådan en, plus det også er sværere at prøve demoer lige som man kan på pc'en.
Jeg ved ikke om der findes demoer til xbox og playstation, men til Wii findes det så vidt jeg ved ikke, hvilket har medført at vi herhjemme har brændt nallerne ved spilkøb til vores Wii et par gange, og fået spil der var elendige og dødsyge, men som så spændene og gode ud udfra de videoer vi fandt om dem på Youtube :?

(måske vi skulle få repareret vores xbox, som for 2 år siden led den velkendte "red ring of doom").
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Sims 3 skulle køre rimelig problem frit under Wind 1.3
http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=16664

Du kan jo installere Wubi på hines maskine, så kan du let teste om det virker og kan fjerne Ubuntu helt uden problemer.
Rattus Norvegicus skrev:Og ja, spil bør generelt spilles på en konsol, men ikke alle har sådan en, plus det også er sværere at prøve demoer lige som man kan på pc'en.

Jeg har en Xbox men jeg nægter at spille FPS spil på consol generelt, det er bare slet ikke det samme, det gælder også de fleste strategi spil.

Der er masser af demoer til Xbox og det mener jeg også der er til PS3, men lige som ved PC er det ikke alle spil der kommer en demo til.
Leony

Indlæg af Leony »

Jeg brugte i går 3 timer på at rense en Vista maskine

Det er kun folk med meget tid der "renser" en Windows-maskine.
Dem der har travlt geninstallerer.
Jeg har brugt Windows i lang tid og jeg har aldrig hørt om nogen der får installeret noget uden at de har bedt om det.

Måske kan man ikke direkte sammenligne på grund af at Windows bliver forældet
(den "sander til" bl.a. i registreringsdatabasen), i modsætning til Ubuntu,
der kører som servere i årevis uden genstart.

Selvfølgelig kan man ikke sammenligne 2 forskellige ting.
En Mercedes SL500 er da klart bedre at køre i end min nabos Datsun fra 1986, men det er vel heller ikke en fair sammenligning.
Windows kan også køre i årevis uden genstart.
Dem der opdaterer skal måske lige genstarte efter, men det er vel minimal nedetid

En frisk Windows installation vil måske gøre underværker, men den er langsommere at installere,
og ikke så langtidsholdbar og stabil.
Så hvorfor?
Som jeg ser det, er ukendskab til Ubuntu eller anden Linux den eneste grund til Windows'

En frisk Windows-installation vil gøre underværker.
Nej, den er ikke langsommere at installere. Det er en typisk "Ubuntu er bedre" holdning.

Jeg har læst meget om Ubuntu og har også brugt (uden dualboot) i 3 måneder. Det som jeg oplevede er at der er en meget "snobbet" holdning blandt Ubuntu-brugere, som jeg synes opsummeres meget godt af dit "så hvorfor".
Egentlig også af OP's begejstring for noget som ikke dækker de brugeres behov som han hjælper, men Windows er skidt, så det skal bare ud.

Jeg vil gerne understrege at jeg absolut ikke har noget imod Ubuntu og prisen taget i betragtning, så fungerer det glimrende. Det burde faktisk dække i hvert fald 90% af befolkningens behov. Hvorfor et gratis styresystem ikke kan vinde større udbredelse er mig en gåde.

Jeg tror at iPad, iPhone og Android er med til at lære os, at der er andre styresystemer end Windows,
der kan bruges.
Tiden er med os netop nu. :)

Det tror jeg er en meget optimistisk.
Så længe Windows følger med alle de computere der sælges, så er der ingen grund til at søge nye græsgange for 85% af brugerne. Så længe det er sådan, så er Windows jo "faktisk" også gratis.
Tror de færreste, ikke tekniske, personer forbinder Ipad, Iphone og Android med et styresystem - det er jo bare noget der i "dimsen".

Det tror jeg ikke.
Hvis det er tilfældet, så er det i hvert fald den øverste Open Source ledelses skyld.
Vi lever i en tid hvor vi i Danmark ved hvad Jennifer Aniston lavede for mindre end 5 minutter siden.
Den eneste grund til Windows' popularitet er at det følger "gratis" med alle nye computere. HVis man har noget der virker og dækker ens behov, så er det de færreste der spilder tid på at prøve at finde noget nyt.
At det er gratis er ikke et argument, for det var Windows også.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Leony skrev:
Jeg brugte i går 3 timer på at rense en Vista maskine

Det er kun folk med meget tid der "renser" en Windows-maskine.
Dem der har travlt geninstallerer.

Det kan være svært andet når man bliver betalt for at fikse en maskine hvor der ikke findes et backup, der findes ingen installations disk og kun en genopretningspartition på harddisken.
Hade jeg valgt at gendanne installationen ville jeg sikkert skulle have brugt lige så lang tid på at sætte alting op og de ville have mistede en del bruger opsætning etc. f.eks de udskrivnings jobs der hade sat sig fast i printer spooleren da maskinen gik ned.

Leony skrev:Jeg har brugt Windows i lang tid og jeg har aldrig hørt om nogen der får installeret noget uden at de har bedt om det.

Det har jeg ellers set rigeligt med eksempler på, blandt andet der der kommer med maskinen fra fabrikanten, men også ting der kommer ind af bagdøre. Men jeg skrev nu også ting de bevidst hade installere, hvilket jo er lidt noget andet, folk kommer ofte til at sige ja til en masse installationer når de kommer frem på skærmen f.eks. som et tilbud med andre programmer.

Leony skrev:Nej, den er ikke langsommere at installere. Det er en typisk "Ubuntu er bedre" holdning.

.. øh har du lige prøvet at tage tid på den påstand (jeg har).
Brugeravatar
Kurt Christensen
IRC nickname: How to be me

Indlæg af Kurt Christensen »

tror det tager mellem fem til syv timer at installere windows hvis alle opdateringer og opsætning skal med sidst jeg gjorde det, Ubuntu tager en god time.
Når lejligheden byder sig.
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Ubuntu er i hvert fald klart hurtigere at installere og opdatere - man skal slå ned et helt andet sted hvis man skal highlighte ting Ubuntu er dårligere eller ikke bedre til end Windows. Især hvis ens Windows er Vista.
Leony

Indlæg af Leony »

.. øh har du lige prøvet at tage tid på den påstand (jeg har).

Nej det har jeg ikke.
Det er mit umiddelbare gæt.

Men jeg skal da gerne tage tid næste gang.

Det har jeg ellers set rigeligt med eksempler på, blandt andet der der kommer med maskinen fra fabrikanten, men også ting der kommer ind af bagdøre.

Hvis man ikke vil have det på maskinen som producenten lægger på den, så kan man jo bare købe en anden.
Synes der er en hvis logik i at producenten prøver at spare en for besværet med at skal finde programmer til ditten og datten.
Det er ikke anderledes i Ubuntu. Jeg skal trækkes med Libre Office, hvad hvis jeg bedre kan lide Open Office eller noget tredje? Der er også installeret en medieafspiller. Hvad hvis jeg hellere vil have en anden?

Du kan i øvrigt prøve "decrapifier", det program fjerner effektivt forudinstalleret software på mærkevarepc'ere. Find det via Google eller din foretrukne søgemaskine.

Det kan være svært andet når man bliver betalt for at fikse en maskine hvor der ikke findes et backup, der findes ingen installations disk og kun en genopretningspartition på harddisken.

Du kunne vel have kopieret harddiskens indhold med en Ubuntu LiveCD, MiniXP eller hvad du nu foretrækker. Derefter have genoprettet maskinen til fabriksindstillingen vha genopretningspartitionen.

Med Windows XP kan du bruge en dansk installationsdisk til en dansk Windowskey. Dvs du kan bruge naboens disk bare du har Windowslicensen med key. Det er sikkert nogenlunde det samme med Vista og Win7 (jeg har ikke prøvet det i praksis, det indrømmer jeg, men det er mit gæt).

Hade jeg valgt at gendanne installationen ville jeg sikkert skulle have brugt lige så lang tid på at sætte alting op og de ville have mistede en del bruger opsætning etc. f.eks de udskrivnings jobs der hade sat sig fast i printer spooleren da maskinen gik ned.

Bonussen ville jo have været, at du på samme tid kunne have lavet en helt ny installation.
Det mister noget brugeropsætning, men de har lavet det før, så det kan vel laves igen (måske var der endda noget af det der var lavet de var kede af).

Jeg har læst at du arbejder i en eller anden computerbiks, så det var vel en firmacomputer. Hvilke udskrivningsjob var der tale om?
Siden det var en katastrofe at miste dem, så er der jo næppe tale om et Word-dokument på C-drevet.
Ja, jeg er nysgerrig, men jeg er sjældent ude for at det er en katastrofe, at miste et udskrivningsjob.