Arch Linux eller noget andet?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Rattus Norvegicus
Geografisk sted: Albertslund

Arch Linux eller noget andet?

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg har en ældre stationær, som bare står og samler støv, og denne har jeg tænkt på at smide en lille 40 GB harddisk i, og installere et Linux system, som jeg kan sidde og lege lidt med og tilpasse helt efter mine egne behov, blot for at prøve noget nyt, men jeg ved ikke helt hvilken distro jeg skal kigge på.

Jeg har læst lidt om Linux From Scratch, men det er vidst alt for teknisk uoverskueligt til mig :?

Det jeg leder efter er en distro, hvor der, når jeg har installeret det, så er der ikke installeret nogen programmer (eller kun meget få) eller grafisk miljø, da jeg gerne vil prøve et clean system uden præinstalleret software, som jeg alligevel ikke har brug for, lige som det er tilfældet med Ubuntu, plus jeg gerne selv vil bestemme hvilket desktop miljø jeg vil have fra starten.

Er jeg ude i at skulle kigge på Arch Linux eller er der en anden distro der passer bedre til mit ønske?
(Jeg har forsøgt at gå ind på https://wiki.archlinux.org/ for at læse mere om Arch Linux, men siden vil ikke loade) :(
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Arch Linux eller noget andet?

Indlæg af AJenbo »

Du kan eventuelt installere Ubuntu server og så ikke vælge nogen server opsætning ved sidste trind, så får du et blankt system hvor du selv kan vælge hvad du vil have.
Rattus Norvegicus

Ja det var selvfølgelig også en mulighed.

Men hvordan med Arch, vil det være en mulighed der "lever op" til mine ønsker?
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

I Arch skal alt installeres og efterfølgende konfigureres, jeg har dog ingen erfaring med det og det virker til det ikke er det aller letteste at kaste sig ud i.
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Står i præcis samme situation som dig, Ubuntu virker mere og mere bloatet og mere og mere ustabil - har desværre ikke evnerne til at bygge alt op selv med Arch så jeg skal også bruge en minimal Linux distro som ikke ligger for langt fra Ubuntu.
Blfriis
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Blfriis »

bimsebasse skrev:Står i præcis samme situation som dig, Ubuntu virker mere og mere bloatet og mere og mere ustabil - har desværre ikke evnerne til at bygge alt op selv med Arch så jeg skal også bruge en minimal Linux distro som ikke ligger for langt fra Ubuntu.

Du kan prøve med Zorin Os.. programmer osv er det samme som i Ubuntu
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Debian uden et skrivebordsmiljø er også anbefalelesværdigt.
Det kan fravælges under installationen, og så har du frie hænder i et meget grundlæggende system.

Med hensyn til Linux From Scratch har du ret, det er svært at gå til og kræver stor tålmodighed.
Rattus Norvegicus

Jeg tror jeg vil prøve at kaste mig ud i Debian, og se hvad det er for noget :)
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus

Nu har jeg prøvet et par forskellige distros de sidste par dage, og jeg har nu installeret Ubuntu MinimalCD (11.10) i VirtualBox, da den gamle stationære ikke virker mere:
https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Men jeg er løbet ind i et par problemer for jeg vil installere Gnome 3.2 som eneste desktopmiljø, uden mulighed for at vælge andet, hvilket virker helt fint.

Men når jeg også installere gdm som display manager, samt Gnome Terminal, så ender jeg op med at kunne vælge "Classic" både med og uden effekter, hvilket irriterer mig.

Jeg ved så ikke om det er gdm eller Gnome Terminal der hiver Classic med ind?
Er der evt. en anden og bedre display manager og terminal, hvor der ikke bliver installeret øvrige desktopmiljøer?
Hilsen Kenny
Rattus Norvegicus

Jeg har fundet ud af at det er gdm der smider "Classic" med ind :?

Er der en anden display manager som ikke lægger andre desktopmiljøer ind?
Hilsen Kenny
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det er gnome-session-fallback der laver gnome classic. Den normale logind manager i 11.10 er lightdm, men jeg kender ikke til hvad den henter ind. Jeg ville faktisk have troet det var gnome3 der hentede fallback.
multilanguman
IRC nickname: multilanguman
Geografisk sted: Hvalsø

Indlæg af multilanguman »

Jeg kan varmt anbefale Bodhi Linux som jeg har afprøvet på en gammel pc. Den er lightweight og baseret på Ubuntu, men kører med Enlightenment 17 Desktop som er meget flot. Giv den en chance!

PS Jeg ved ikke om distroen også er på dansk.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Indlæg af NickyThomassen »

Rattus Norvegicus skrev:Jeg har fundet ud af at det er gdm der smider "Classic" med ind :?

Er der en anden display manager som ikke lægger andre desktopmiljøer ind?

Prøv med xdm

Har selv brugt den i nogle år, først på den bærbare fordi gdm er så forbandet tung (xdm installation = 500kb, gdm installation = 20mb...), og siden på den stationære fordi den er så hurtig.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Xdm_Screenshot.png

Som det ses kan der ikke vælges skrivebordsmiljø fra loginskærmen med xdm, det skal gøre på en anden måde jeg ikke lige kan finde. Men den er bestemt et kig værd :)
kok
IRC nickname: kok
Geografisk sted: svenstrup j

Indlæg af kok »

sidder faktisk for at vil prøve zorin os- er den noget ala 10.04 med hensyn til terminalkomandoer ??? og hvorledes ligger det med understøttelse af zorin ???