Nu da jeg er ham med de mange åndsvage spørgsmål, så vil jeg lige komme med et mere.
Nu når man har installeret sin Ubuntu, uanset hvad version det er, og sat tingene op så det passer en selv og installeret de programmer man gerne vil bruge. Er det så muligt at lægge hele styresystemet på en USB-disk lidt i stil med en ghost og så køre/boote det fra andre computere hvor man sætter USB-disken ind ? Altså så man kan havde det hele med sig i lommen på en USB-stik i stedet for at slæbe en bærbar eller lignende med sig.
Og vil man i givet fald kunne installere/klone fra USB-disken til den computer ?
Og er det muligt at nøjes med at kun synkroniserende ændringer på USB-disken til synkronisering på andre computere ?
Ghost/klon på USB-disk
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Ghost/klon på USB-disk
Jeg bruger selv en blanding af rsync og pakkelister for at slippe for at starte forfra ved geninstalleringer osv., men rysnc er kun lokalt, så jeg desværre kun hjælpe med pakkelisterne. Jeg skal så heller ikke turde sige om det bedre kan betale sig at bruge et program som ghost, for jeg syntes selv at denne her måde er meget enkel at bruge.
Der er flere måder at gøre det på, og den bedste (i min mening) er at bruge dpkg. Resultatet er en liste med alle installerede pakker, hvoraf de fleste vil være uden versionsnumre (det løser nogle af de problemer der kan komme hvis du prøver at installere fra en forældet pakkeliste). Manglen på versionsnumre giver apt-get (som normalt er det pakkehåndteringsprogram man bruger, og som arbejder igennem dpkg) mulighed for at installere de versioner der fortrækkes, hvilket normalt er de nyeste.
Kommandoen er
for at lave en liste, og
for at installere fra en liste. Jeg skulle mene at apt-get springer pakker over der allerede er installeret uden at nævne dem, men jeg har heldigvis ikke haft brug for at installere fra listen endnu.
Listen kan så redigeres efter behov med en almindelig teksteditor.
Der er flere måder at gøre det på, og den bedste (i min mening) er at bruge dpkg. Resultatet er en liste med alle installerede pakker, hvoraf de fleste vil være uden versionsnumre (det løser nogle af de problemer der kan komme hvis du prøver at installere fra en forældet pakkeliste). Manglen på versionsnumre giver apt-get (som normalt er det pakkehåndteringsprogram man bruger, og som arbejder igennem dpkg) mulighed for at installere de versioner der fortrækkes, hvilket normalt er de nyeste.
Kommandoen er
Kode: Vælg alt
dpkg -l | grep '^ii' | awk '{print $2}' > packages-list.txt
for at lave en liste, og
Kode: Vælg alt
for i in `cat packages-list.txt`; do apt-get install $i; done;
for at installere fra en liste. Jeg skulle mene at apt-get springer pakker over der allerede er installeret uden at nævne dem, men jeg har heldigvis ikke haft brug for at installere fra listen endnu.
Listen kan så redigeres efter behov med en almindelig teksteditor.
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Ghost/klon på USB-disk
Teknisk set burde der ikke være noget i vejen for at lægge hele systemet på en USB, men nogle maskiner, mest ældre, vil nok have lidt svært ved at starte det.