Opstartsprogrammer

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
bimsebasse

Re: Opstartsprogrammer

Indlæg af bimsebasse »

Svante skrev:Fandt noget på Ask Ubuntu:
http://askubuntu.com/questions/66910/what-happened-to-11-04-startup-application-preferences-in11-10
Har dog ikke testet det endnu...

Ja så er det altså meningen - jeg er ikke vild med den retning Ubuntu tager over i et mere og mere "låst" system som bliver sværere at konfigurere efter behag, men måske har der været for mange problemer med at folk messer det op førhen.
Svante

Indlæg af Svante »

Jeg har nu prøvet denne kommando:

Kode: Vælg alt

find /etc/xdg/autostart/ -name "*.desktop" -exec sudo sed -i "s/NoDisplay=true/NoDisplay=false/g" '{}' \;

Det ser ud til at virke fint :-)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det er nok mere en separation af system administrative handlinger og bruger handlinger og det du søger er noget administrativt. Jeg tror ikke set er noget de gør for at gøre det mere stift men letter at overskue, Hvis ikke allerede der er værktøjer til let at gøre det.
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Jeg vil tro man kan bruge ubuntu-tweak til det også (hvis ikke nu, så meget snart).

Den langhårede løsning er at finde frem til autostarts-folderen:

/etc/xdg/autostart/

Herfra kan man lave en backup og derefter fjerne de .desktop-filer der starter de programmer man ikke ønsker skal autostarte.
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Jamen hvordan vil du gøre som alminelig GUI-only bruger hvis du har fundet ud af at for mange baggrundsprocesser sløver din PC? - i 11.04 åbner man Opstartsprogrammer, og voila, fjern flueben efter behag - i 11.10 . . . ?
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Det melder historien ikke noget om.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Dengang var det bruger processor for hver enkelt bruger nu er det fælles for hver bruger, der for er de ikke længere at finde som bruger indstillinger. En GUI only bruger ville nok bede om hjælp hos professionelle og ikke vide om man kunne gøre noget ved at en computer er sløv eller hvilket konsekvenser det ville have at deaktivere ting.
Svante

Indlæg af Svante »

Svante skrev:Jeg har nu prøvet denne kommando:

find /etc/xdg/autostart/ -name "*.desktop" -exec sudo sed -i "s/NoDisplay=true/NoDisplay=false/g" '{}' \;

Det ser ud til at virke fint :-)

Bare kør kommandoen, så er alt som før.
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Jeg er i 11.04 - spurgte på vegne af en fiktiv forvirret 11.10-bruger :)