Unity "fatter det ikke"

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Nordsig
Geografisk sted: Varde

Unity "fatter det ikke"

Indlæg af Nordsig »

Har lige installeret 11.10 Igen får jeg så et system med Unity launcheren. Men, jeg fatter ikke meningen med dette panel. Det er simpelt hen umuligt for mig at finde noget som helst og jeg kan heller ikke finde ud af at få de gode "gammeldags" panel i toppen frem.

Brug gerne denne tråd til at overbevise mig med hvorfor Unity er godt/ hvad det er den kan nemmere end den gamle menu,

Men fortæl mig også gerne hvordan jeg slipper af med den ved hjælp af den grafiske brugerflade.

Jeg har også installeret et spil fra software centret, men hvordan finder jeg det ? I Panelhjem er der ikke et ikon der hedder spil ? Og det er et spil hvor man styrer et fodboldhold, hvad gør jeg for at finde det ?

Kom frisk.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W
soundpartner
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Unity "fatter det ikke"

Indlæg af soundpartner »

du kan gøre det på flere måder.
dels så ved du hvad spillet hedder, så trykker du på øverste ikon i launcheren, starter med at skrive navnet, og efter et par bogstaver så skulle det gerne være fundet.
når du så har spillet kørende så kan du højreklikke på ikonet i launcheren og vælge at beholde det der, og så ligger det der for eftertiden
alternativt kan du igen trykke på øverste ikon i launcheren, nede i bunden har du 4 lenses, og nummer 2 af dem er programmer. trykker du på den så kan du f.eks filtrere efter spil, og på den vis få vist alle dine spil.

det er en anden måde at gøre tingene på, men keg vil vove den påstand at jeg leder mindre efter tingene nu (jeg bruger den først beskrevne måde) end jeg gjore tidligere hvor musen skulle flyve rundt for at gå i programmer - spil-fodboldtspil osv for at fremhæve menuer og undermenuer
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede
Blfriis
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Blfriis »

Hvis du taster på supertasten (windowstasten) kommer søgefeltet frem,nederst på den er der 4 iconer, nr 2 ligner en linial og en pen, hvis du klikker på den kommer der et filter frem, der kan du vælge at få vist spil.
Nå så ikke lige sound partner havde skrevet det..
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

Blfriis skrev:Hvis du taster på supertasten (windowstasten) kommer søgefeltet frem,nederst på den er der 4 iconer, nr 2 ligner en linial og en pen, hvis du klikker på den kommer der et filter frem, der kan du vælge at få vist spil.
Nå så ikke lige sound partner havde skrevet det..

ja jeg fik så ikke lige sagt at man kan bruger super (windowstasten)

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Nordsig

Indlæg af Nordsig »

@Soundpartner: Min oplevelse er dog at jeg når jeg nu alligevel sender musen op i venstre hjørne skulle jeg jo før blot kører musen ca. 3 cm. ned til fanen "SPIL" her kom så alle de spil frem jeg havde installeret, NEMT.

Men når jeg nu kun spiller det en gang imellem og de der laver programmer og spil har det med at kalde ting underlige navne, så er det sgu svært at huske hvad man skal søge på. I dette tilfælde havde jeg blot valgt "Bygfoot" da det jo siger alt om hvilket spil det jo er. Andet eksempel kunne jo være K3B som jo siger sig selv er et brænderprogram.

Men er der nogen der kan hjælpe mig med at afskaffe Unity ? For tror sgi ikke jeg nogen sinde bliver ven med det.

Det var faktisk smart nok hvis de i stedet for de kæmpe ikoner når man trykker på tasten med det grimme logo, hvade lavet nogle mindre ikoner med resten af fanerne fra den gamle menu (kontor, lyd og video, tilbehør, spil mm.) Er det noget man kan redigere og selv indsætte ?
soundpartner

Indlæg af soundpartner »

du kan installere gnome shell (gnome3) men jeg er ikke sikker på at du nemt kan installere gnome2 da denne er ved at blive ganske grundigt udfaset.
Måske skulle du overveje xubuntu i stedet som minder mere om det du ønsker

Webmaster og stifter af:
Billede

Billede
Kappa
Geografisk sted: silkeborg

Indlæg af Kappa »

Ja, Eller vælge classic Gnome i opstarten, men jeg har en kombinatioen af Gnome 3 og Avant navigator, det fungerer skønt.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Den bedste løsning for dig er nok den her beskrevne (som jeg håber stadig er gyldig i den endelige udgave af 11.10): http://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/get-classic-start-menu-in-ubuntu-11-10-oneiric-ocelot/ . Til 11.04 kunne man installere en classic menu indicator så man fik den klassiske menu tilbage oppe i toppanelet, men det tør jeg ikke linke til, for det virker muligvis ikke i 11.10. Ellers er det en god ide at vente med at installere Ubuntu med Unity til man har prøvet det (på live-USB eller på deres smarte interaktive tour) - prøv først, installer bagefter.

Selvom jeg ikke selv er kammersjukker med Unity vil jeg gerne lige slå et slag for dash, Unity's application launcher. Det er både hurtigere og nemmere at gøre ting og finde ting på sin computer med en sådan fætter når man har vænnet sig til det. Alt, ALT, hvad jeg skal åbne af filer og programmer på min laptop tager under et sekund, og jeg husker tilbage på tiden hvor man sku muse-menue sig frem gennem underkategorier og mapper for endelig at klikke på det man sku bruge som en kold og mørk tid fuld af ondskab og tænders gnidsel. Vi er selvfølgelig vanemennesker og det er måske svært efter 20 år med menuer at ændre en vane, men det er altså, som nævnt, nemmere og hurtigere, når det er lært. :)
Kappa
Geografisk sted: silkeborg

Indlæg af Kappa »

Det har du ret i, jeg kan også godt huske, tilbage til DOS - hvor vi lavede menu med batfil, og senere de forfærdelige Windows 3.1, win 95 og 98, hvor vi syntes det var fantastisk, men jeg har forelsket mig i Gnome 3,og Unitys panel, var begyndte at irritere mig, der var programmer der ikke var til, at lukke når man skulle på krydset til venstre, så kom panelet ud og forhindrede det og det forsvandt ikke lige med det samme, men bortset fra det, kunne jeg også godt lide det, men som sagt Gnome 3 opfylder til fulde hvad jeg godt kunne tænke mig.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Ja jeg hælder også mest til Gnome 3 når den dag kommer hvor jeg blir nødt til at forlade Gnome 2, Unity forekommer mig ufærdigt og kontraintuitivt, men flot ser det ud :)
Blfriis

Indlæg af Blfriis »

I compiz setting manager kan du under ubuntu unity plugin sætte den til at autohide launcheren og der kan du også justere størrelsen på iconerne.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Du kan trykke windows+a for at springe direkte til program oversigten.

Kappa skrev:Unitys panel, var begyndte at irritere mig, der var programmer der ikke var til, at lukke når man skulle på krydset til venstre, så kom panelet ud og forhindrede det og det forsvandt ikke lige med det samme

Det er løst i den nye udgave
Artificial Intelligence
Geografisk sted: Køge

Indlæg af Artificial Intelligence »

Der er altså andre alternativer end Unity eller Gnome shell på Ubuntu 11.10.
Du kan fjerne begge og så vælge og sæt AWN op eller cairo dock.

Om 6 måneder kommer der Pantheon (elementary OS - Luna), som burde være muligt at installere i Ubuntu 12.04.
Blfriis

Indlæg af Blfriis »

Eller zorin os det virker også fint
Nordsig

Indlæg af Nordsig »

Er nu gået tilbage til Unity og bider i det sure æble, men heldigvis med hjælp fra Cairo-dock.

Men, jeg vil gerne have en pauseskærm som laver et dias show af billederne i min billede mappe. Jeg kan blot ikke finde noget sted hvor jeg kan indstille pauseskærm ?

Hvordan finder jeg det ?