Tema´er, MEGET forvirrende!

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
supermand71

Tema´er, MEGET forvirrende!

Indlæg af supermand71 »

Ligger der en dansk guide et sted på webs der forklarer hvordan man trin for trin "installere" et tema?

Jeg vil rigtig gerne prøve det her

http://gnome-look.org/content/show.php/Orta?content=134123

Og det er især den sidelinje jeg har i venstre side jeg gerne vil have flyttet ned i bunden, da den kan være ret træls når man vil trykkke "pil tilbage" i firefox..

På forhånd tak
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Tema´er, MEGET forvirrende!

Indlæg af AJenbo »

Hvis du ellers køre med Gnome 2, så er det ifølge siden bare at køre disse kommandoer i en terminal:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:nikount/orta-desktop
sudo apt-get update
sudo apt-get install orta-theme
sudo apt-get install orta-emerald-decorators
sudo apt-get install orta-xfwm4-decorators
supermand71

Indlæg af supermand71 »

Det har jeg gjort. og kan også godt vælge temaet, MEN det eneste det stort set ændre er farven og udseendet på vinduer og linjen i toppen. quick launch baren i venstre side er stadig uændret.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det lyder som om du køre 11.04 med Unity, temaet er lavet til Gnome 2, så hvis du vil have alt med skal du skifte til klassisk Ubuntu.
supermand71

Indlæg af supermand71 »

Når for hulen, det var jeg ikke klar over gjorde en stor forskel. Er det så helt umuligt at få flyttet den quick launch bar ned i bunden?
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Jeg bestiller ikke andet end at skifte temaer og vil meget gerne hjælpe :D

For det første skal du gøre som ajenbo siger og skifte til klassisk gnome: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/09/unity-down-video/

Orta er næsten det nemmeste tema at installere fordi der medfølger ppa og den kører et interaktivt opsætningsscript, men det forudsætter altså at du er i klassisk gnome.

Spørg endelig hvis der er noget.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Bimsebasse er klart eksperten på det her område, så detaljerne vil jeg over lade til ham, men jeg kan lige tilføje at du ikke kan flytte unitys launcher, men du kan få det helt lige som på billederne. Men du skal så nok undgå opgraderingen til 11.10 der kommer her i morgen da gnome 2 ikke længere er med der.
supermand71

Indlæg af supermand71 »

Nu har jeg så fået ændret det, men nu skriver den når jeg prøver at vælge temaet, at temaet ikke vil se ud som ønsket fordi den mangler en ikonpakke kaldet "Faenza"
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

Js, faenza skal installeres først, det gør du sådan her:

sudo add-apt-repository ppa:tiheum/equinox
sudo apt-get update && sudo apt-get install faenza-icon-theme

Når det er installeret kan du finde ikonsættet der hvor du vælger ikoner (det er ikke sådan at orta ikke fungerer uden faenza, det er bare det anbefalede ikonsæt fra tema-forfatterens side)
supermand71

Indlæg af supermand71 »

Jep, det meste andet ser også rigtigt ud uden den ikonpakke. Men der er stadig ingen launch liste i bunden af skærmen. Hvornår kommer der mulighed for at flytte den i unity???
bimsebasse

Indlæg af bimsebasse »

launch liste? Hvis du viser mig et screenshot med hvordan du vil have en sådan launch liste til at se ud, så skal jeg nok fortælle præcis hvordan du gør :)

Er det den du ser på gnome-look.org-siden? http://gnome-look.org/content/show.php/Orta?content=134123
Det er Avant Window Navigator (aka Awn), sådan kan du ikke få hverken unity's launcher eller gnomes bundpanel til at se ud.

How to:

sudo apt-get install avant-window-navigator

(eller installer den fra software centret)

1: Find Awn under accessories i din gnome-menu (tryk ALT+F1, øverste menupunkt), åbn programmet, sæt flueben i "Start awn automatically".

2: Fjern det gamle gnome bundpanel ved at højreklikke på det og vælge "delete panel"

3: for at få awn til at se ud som på billedet skal du hente awn-temaet til orta herfra: http://gnome-look.org/content/show.php/Awn+Orta+themes+(light%26dark)?content=135420 - udpak den downloaded .zip-fil så du har mappen med de to .tgz-filer. Høreklik på din awn, vælg "dock preferences, vælg themes, find knappen "install" og peg hen til de downloade .tgz-filer, du kan installere begge to og se hvilken der fungerer bedst.

4: leg lidt med applets og ikonstørrelse i dock preferences så du får din awn til at se ud som du har lyst.

Resultat på min desktop uden finjusteringer:
Billede

Du styrer hvilke dele af launcheren der skal være mørke og hvilke der skal være "glaslyse" ved at indsætte "separator"s efter behag under applets i dock preferences, jeg har i ovenstående en separator efter menu-applet'en til venstre, launcher/taskbar-applet i midten (glas-delen), efterfulgt af en separator til og indicator-applet + logout-applet.

Det lyder måske lidt langhåret og besværligt at sætte op når jeg forklarer det men det tager ikke så lang tid at finde ud af.