Jeg forsøgte igen at give først Unity og så gnome-shell en chance med den senest opdaterede 11.10 forleden, og der gik ligesom tidligere forsøg ikke længe før jeg vendte tilbage til min egen opsætning i gnome 2. Gnome 3 virker velpoleret og gennemført, har allerede masser af nyttige extensions og ser lidt blæret ud, men jeg synes simple ting går langsomt og er besværlige, og så er der særheder som at det er svært at finde ud af (uden netforbindelse) hvordan man vælger noget så simpelt som genstart. Unitys vinduehåndtering tror jeg aldrig jeg bliver ven med. Omvendt føles det meget forkert at vende tilbage til Gnome 2 og den synkende skude, vel vidende at det er en stakket frist.
Er der nogle af jer der har formået at krydse over problemfrit - og hvordan skete det?
Gnome Shell og Unity i 11.10 - første indtryk
-
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Gnome Shell og Unity i 11.10 - første indtryk
For mig gik skiftet til unity rimelig let efter jeg lærte at bruge genveje som super + # for de 10 første programmer, hurtigere adgang til at åbne nye vinduer via klik med midterste muse knap. Søge funktionen til programmer. Og ikke mindst at panel programmerne ikke konstant flytter plads eller dør som i gnome 2.
-
- Geografisk sted: Køge
Jeg er glad for gnome3 og gnome-shell. Kører med ubuntu 11.10 og gnome 3.2.0.
Jeg synes især at gnome-shell er mindre i vejen end unity. Og efter jeg endelig har formået at installere et par extensions såsom zeitgeist integration i søgning og vise poweroff, så er er de værste fejl løst.
Dog er gnome-shell ikke helt færdig udviklet, f.eks er det ikke let at installere temaer og extensions, her skal man lægge lidt manuelle kræfter i. Man kunne også ønske sig flere "settings" værktøjer (gnome 3.2).
Og så kører jeg ikke med ATI drivere, i starten havde jeg problemer med disse, og siden har jeg ikke turdet prøve dem.
Jeg synes især at gnome-shell er mindre i vejen end unity. Og efter jeg endelig har formået at installere et par extensions såsom zeitgeist integration i søgning og vise poweroff, så er er de værste fejl løst.
Dog er gnome-shell ikke helt færdig udviklet, f.eks er det ikke let at installere temaer og extensions, her skal man lægge lidt manuelle kræfter i. Man kunne også ønske sig flere "settings" værktøjer (gnome 3.2).
Og så kører jeg ikke med ATI drivere, i starten havde jeg problemer med disse, og siden har jeg ikke turdet prøve dem.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-
- Geografisk sted: silkeborg
Det med det velpolerede er også mit indtryk, men efter lidt arbejde fik jeg også de funktioner jeg ville have til at fungere, og så stort et besvær er det altså heller ikke, men flot og smart, med nogle nye lækre funktioner, og hvor det skønt at slippe for det møgirriterende Unity panel til venstre, der er Gnome`s altså mange gange smartere.
Linux - The way it was meant to be.
Med venlig hilsen
Steen
Med venlig hilsen
Steen
-
AJenbo skrev:For mig gik skiftet til unity rimelig let efter jeg lærte at bruge genveje som super + # for de 10 første programmer, hurtigere adgang til at åbne nye vinduer via klik med midterste muse knap. Søge funktionen til programmer. Og ikke mindst at panel programmerne ikke konstant flytter plads eller dør som i gnome 2.
Bruger allerede synapse til alt og - på min maskine - fungerer det hurtigere og simplere end dash/launcher shortcuts, så det bliver nok aldrig et selling point for mig. Tilgengæld kan jeg rigtig godt lidt look'et, der kan synapse ikke følge med.
-
thomasjohansen skrev:Dog er gnome-shell ikke helt færdig udviklet, f.eks er det ikke let at installere temaer og extensions, her skal man lægge lidt manuelle kræfter i. Man kunne også ønske sig flere "settings" værktøjer (gnome 3.2).
Har du set den her: http://www.webupd8.org/2011/10/official-gnome-shell-extensions.html
Det gjorde det i hvert fald let for mig at afprøve de forskellige extensions. Kom også frem til at det er mere end en anelse mere kringlet at skifte tema og flytte rundt på ting men mon ikke den bliver mere og mere fleksibel med tiden.
-
- Geografisk sted: Køge
bimsebasse skrev:Har du set den her: http://www.webupd8.org/2011/10/official-gnome-shell-extensions.html
Det gjorde det i hvert fald let for mig at afprøve de forskellige extensions. Kom også frem til at det er mere end en anelse mere kringlet at skifte tema og flytte rundt på ting men mon ikke den bliver mere og mere fleksibel med tiden.
Ja webupd8 har gjort det en del lettere.
Jeg havde en del pluigns liggende hvor jeg endelig fandt ud af at der i deres meta fil stod gnome 3.1.x eller 3.2 istedet for 3.2.0. Og efter manuelt rettelse i metafilerne så var der ingen problemer. Derfor "manuelt arbejde".
Men det er syndt at gnome ikke har skyndt sig lidt med extensions.gnome.org og fået det sat i system så det bare virker. Extensions er nu engang noget der fremmer og perfektionerer...
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen