Kære Forum,
Jeg har problemer med at jeg mister dualboot på en Windows 7 og Ubuntu 11.04 PC.
Windows 7 og Ubuntu er installeret på hver sin disk.
Jeg har prøvet at reinstallere Ubuntu samt brugt boot-repair - dualboot virker et par gange derefter men efterfølgende ender jeg tilbage i grub-rescue prompten og kan hverken komme ind i W7 eller Ubuntu før jeg prøver noget af ovenstående en gang til. En gang i mellem booter PC op i W7 men W7 kan ikke se min Ubuntu disk.
Er der nogen, som har et godt råd til at komme videre herfra?
På forhånd tak
Torben
Mister dualboot på W7 / 11.04
-
- IRC nickname: Torben2010
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Mister dualboot på W7 / 11.04
Hvis du får grub rescue er det pga. den ikke kan finde /boot/grub mappen på linux partitionen. Det sker normalt kun med GRUB2 hvis man har ændret ved partitionen eller har to partitioner med samme UUID. I den gamle grub (hvis man har installeret 9.04 eller ældre) kan det ske hvis række følgen af diske ændre sig.
Windows har ikke enn driver til at læse EXT partitioner så der for vil du ikke kunne se dem som drev under denne computer. Du kan installere nogle EXT driver jeg har dog ikke haft særlig gode erfaringer med dem i længden.
Når du får problemet, kan du så bruge BIOS til at vælge den anden disk som opstarts disk (muligvis med F12) og starte Windows på den måde?
Hvis det er din eee 1018P så har den vist ikke 2 diske, du har muligvis bare flere partitoner på den.
Windows har ikke enn driver til at læse EXT partitioner så der for vil du ikke kunne se dem som drev under denne computer. Du kan installere nogle EXT driver jeg har dog ikke haft særlig gode erfaringer med dem i længden.
Når du får problemet, kan du så bruge BIOS til at vælge den anden disk som opstarts disk (muligvis med F12) og starte Windows på den måde?
Hvis det er din eee 1018P så har den vist ikke 2 diske, du har muligvis bare flere partitoner på den.
-
Det er ikke min eee men en stationær med flere diske heraf een systemdisk med W7 og een med Ubuntu 11.04 som. Ubuntu disken blev installeret under W7 og da jeg installerede 11.04 på den valgte jeg en partition til Ubuntu på 100Mb - kan det være det som kan være galt?
Det eneste jeg vil er at kunne køre enten W7 eller 11.04 på maskinen.
Jeg skal prøve om jeg kan vælge boot disk via F12 eller bios.
Det eneste jeg vil er at kunne køre enten W7 eller 11.04 på maskinen.
Jeg skal prøve om jeg kan vælge boot disk via F12 eller bios.
-
- Admin
100MB... det var godt nok ikke meget er det til /boot ? Det kunne godt virke som om der er noget mystisk ved din opsætning der gør at Ubuntu tror der kun er en partition når den skal opdatere Grub.
-
Undskyld det var en trykfejl - det er 100Gb
-
Jeg har foretaget en helt ny installation af Ubuntu 11.04 på en disk dedikeret til Ubuntu - og det kører fint flere gange med dual boot - men så vil Ubuntu ikke starte op fra dualboot menuen - kun W7 - og det er permanet.
Er der en let måde at checke om der er sammenfald i UUID'er eller andet som gør systemet ustabilt?
Er der en let måde at checke om der er sammenfald i UUID'er eller andet som gør systemet ustabilt?
-
- Admin
I gparted kan du se partitionens UUID under information.
Det er foresten tidligere hørt om windows software der skriver til MBR for at gemme data til DRM et sted hvor brugere normalt ikke tænker på at slette det, og så ødelægger GRUB.
Det er foresten tidligere hørt om windows software der skriver til MBR for at gemme data til DRM et sted hvor brugere normalt ikke tænker på at slette det, og så ødelægger GRUB.
-
Jeg kæmper stadig med boot problemer - jeg kom til at benytte EasyBCD i et forsøg på at komme uden om at W7 åbenbart "ødelagde" dualboot.
Men det virker som EasyBCD ikke er til at komme af med når det først er installeret - jeg har gjort alt - bl.a. fjernet alle entries i EasyBCD - og afinstalleret - men jeg får nu en Windows boot manager som stædigt holder fast i een entry nemlig "Windows recovery mode" - selvom PC starter fint op i normal mode.
Er der nogen som ved hvordan dette kan omgås - hvordan kommer jeg helt af med EasyBCD - har checket msconfig.sys?
Er det muligt at lave en opstart USB-pen, som guider over til den disk, hvor 11.04 er installeret så jeg undgår problemerne med dualboot?
Men det virker som EasyBCD ikke er til at komme af med når det først er installeret - jeg har gjort alt - bl.a. fjernet alle entries i EasyBCD - og afinstalleret - men jeg får nu en Windows boot manager som stædigt holder fast i een entry nemlig "Windows recovery mode" - selvom PC starter fint op i normal mode.
Er der nogen som ved hvordan dette kan omgås - hvordan kommer jeg helt af med EasyBCD - har checket msconfig.sys?
Er det muligt at lave en opstart USB-pen, som guider over til den disk, hvor 11.04 er installeret så jeg undgår problemerne med dualboot?
-
Jeg har løst mit EasyBCD problem.
Men hvad er den mest enkle måde at lave dualboot på - W7 og 11.04?
Men hvad er den mest enkle måde at lave dualboot på - W7 og 11.04?
-
- Admin
Torben2010 skrev:Er det muligt at lave en opstart USB-pen, som guider over til den disk, hvor 11.04 er installeret så jeg undgår problemerne med dualboot?
Ja
Torben2010 skrev:Men hvad er den mest enkle måde at lave dualboot på - W7 og 11.04?
Installer Windows rent, og installer der efter Ubuntu. Begge med standard valg.
-
Hvordan laver jeg en USB-pen, som jeg kan bruge til at boote fra og som "sender" mig over på den disk, hvor jeg har Ubuntu installeret?
-
- Admin
Det er ikke lige noget jeg kan uden ad, men prøv at se om denne guide kan hjælpe:
http://blog.mypapit.net/2006/01/installing-grub-in-usb-flash-drive-2.html
http://blog.mypapit.net/2006/01/installing-grub-in-usb-flash-drive-2.html