thj01 beskriver i en særdeles god artikel om backup, tidsforskelle hvis der er tale om involvering af ntfs formatteret hard disk. Kan det være dit problem? Endelig bruger verbose også tid.
Hvis du regner lidt på det er 1,1tb = 1153433 mb som ved 20 mb/s tager omkring 16 timer at overfører, så medmindre udregning er forkert, passer det nok meget godt
Overførelseshastigheden stiger med filstørrelsen, så hvis det er større filer du overfører, går det sikkert hurtigere end 16 timer. De 20 mb/s er et "worst case" for interne harddiske, du kan sikkert få op til 80 mb/s på toppen. Den maksimale hastighed en harddisk kan arbejde med, kan faktisk testes med dd ved at oprette en tom fil og fylde den med 0'er.
Der ligger et lille program i softwarearkivet som hedder "bandwithcalc" der er eminent til at udregne overførelseshastigheder (det skal bare startes fra terminalen)
Jeg prøvede med Grsync igår. Det "føles" at jeg har mere styr på hvad rsync gør, gennem Gui'en.
Den stod og tyggede sig gennem det der tidligere var kopieret og det den manglede, og efter 5 timer afbrød jeg den. Kunne se at størrelsen på backup'en var overskredet kilden.
Grunden til fejlen, tror jeg, ligger i at jeg tog hele /home uden undtagelser, så nu har jeg omrokeret så det jeg egentlig vil have backup af ligger lidt lettere tilgængeligt. Så må vi se. Men pt. holder jeg mig til gui indtil jeg har bedre styr på rsync's optioner. Og her er Grsync faktisk et pragt eksempel på en meget simpel, men effektiv tolkning af et commandline tool. De optioner man kan krydse af, fortæller også hvilken commandline option man egentlig vælger, smart.
Men min tanke er lige nu at jeg vil kopiere en komplet kopi over på backuppen, og derefter køre rsync på denne, så den får opbygget sin database. det kan man vel godt ik?
Med venlig hilsen Thomas Johansen ----------------------------- Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl