Hej Forum
Jeg er netop vendt hjem fra en rejse, hvor jeg i lufthavnen havde god tid - men desværre alligevel måtte opgive at bruge det gratis trådløse net, som lufthavnen stiller til rådighed
Dvs. jeg måtte opgive at bruge min Ubuntu-PC (10.04 med FireFox)
Derimod kunne jeg fint bruge min Nokia telefon
Sagen kort:
Uden videre forarbejde, går man ind på sin internet browser (IE for eksempel), og bliver automatisk ledt til en side, hvor man kan angive brugernavn og adgangskode ... eller klikke på linket "free net" ... så kører det.
Men det gør det jo ikke i Ubuntu, for da skal man jo først angive hvilket net, man vil connecte til - og angive brugernavn, adgangskode og sikkerheds-setup m.v.
Er det bare mig, der er sær ... eller er disse gratis (eller betalings-) hotspots bare lukket land for Ubuntu-PC'er?
Hvad gør I andre?
Har I Ubuntu derhjemme - og så Windows, når I er på farten?
PS: Jeg har læst emnet: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=13277&p=84892&hilit=hotspot#p84892, men synes stadig at jeg mangler svar på mit problem.
Wifi Hotspot med Ubuntu?
-
- IRC nickname: naucher
- Geografisk sted: Aabenraa
Wifi Hotspot med Ubuntu?
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS
Naucher
Begejstret Bruger
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Wifi Hotspot med Ubuntu?
Det meste på farten jeg er med min bærbare er når den kommer med til den lokale VUC, og der virker nettet altid fint.
Det trådløse dér lyder til at være sat op som i Kastrup, grundlæggende set et "åbent" netværk hvor man kan skrive brugernavn/kode hvis man vil have adgang til bestemte ting på intranettet, som fx internatadgang (hos VUC).
Proceduren på min bærbare er ganske enkelt at vælge det trådløse netværk manuelt fra menuen (man kan så vælge at det huskes så det ikke fremover skal vælges manuelt), og så er det bare at opfriske eller at trykke hjem, så dukker log-on siden frem.
Jeg skal ikke kunne sige det med 100% sikkerhed, men jeg tvivler på at der i den forstand er Windows-venlige hotspots, Windows er simpelthen nok lettere at få online end Ubuntu (for en eks Windows bruger).
Det lyder på mig lidt som om at du har prøvet at indstille et trådløst netværk manuelt, men det burde være godt nok at venstre-klikke en gang på netværksikonet, og så venstre-klikke en gang på det ønskede netværk, vente til det er tilsluttet også opdatere browseren. Du burde så blive viderestillet som i IE hvor du kan vælge at logge på, eller bare at surfe på nettet.
Det trådløse dér lyder til at være sat op som i Kastrup, grundlæggende set et "åbent" netværk hvor man kan skrive brugernavn/kode hvis man vil have adgang til bestemte ting på intranettet, som fx internatadgang (hos VUC).
Proceduren på min bærbare er ganske enkelt at vælge det trådløse netværk manuelt fra menuen (man kan så vælge at det huskes så det ikke fremover skal vælges manuelt), og så er det bare at opfriske eller at trykke hjem, så dukker log-on siden frem.
Jeg skal ikke kunne sige det med 100% sikkerhed, men jeg tvivler på at der i den forstand er Windows-venlige hotspots, Windows er simpelthen nok lettere at få online end Ubuntu (for en eks Windows bruger).
Det lyder på mig lidt som om at du har prøvet at indstille et trådløst netværk manuelt, men det burde være godt nok at venstre-klikke en gang på netværksikonet, og så venstre-klikke en gang på det ønskede netværk, vente til det er tilsluttet også opdatere browseren. Du burde så blive viderestillet som i IE hvor du kan vælge at logge på, eller bare at surfe på nettet.
-
- Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus
Hvis det er her i landet, så går jeg på med 3G netværket på min mobil, og hvis jeg har min PC med,naucher skrev:...Hvad gør I andre?
Har I Ubuntu derhjemme - og så Windows, når I er på farten?
så bruger jeg mobilen som modem.
Jeg oplever at mange af de "såkaldte åbne gratis netværk" enten kun er åbne for at indtaste koden til et betalingsnetværk, eller de kun er åbne for fartplanen, og kioskens side, hvis det er i lufthavnen.
Hvis jeg går på webmail, så bliver jeg omstillet til lufthavnens startside.
På Molslinien er der et gratis netværk, men inden vi har hentet betingelserne og accepteret dem,
for at komme på nettet, så er vi ovre, så også der opgav jeg, og brugte mobil data for at se mails.
I udlandet er 3G meget dyrere, så der slår jeg det fra, og finder et trådløst netværk f.eks. i receptionsområdet
på hotellet og kobler mobilen op på det.
Jeg har kæmpet mange gange tidligere med at få Windows maskiner på et fremmed trådløst netværk,
og jeg oplever at det absulut ikke er lettere end med Ubuntu.
Henning
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Da jeg var i USA oplevede jeg et par hot spots hvor logind siden var skrevet meget dårligt og der for så lidt mærkelig ud i Firefox men virkede der udover fint. Til sådanne situationer kan det være handy lige at have Opera eller Chrom så man kan prøve om siden virker bedre der fra, men selve det at logge ind på netværket er ofte letter end på Windows.
Gik du også på deres wifi med din Nokia? De fleste støre nokia telefoner bruger en browser der har samme reder som Chrom/Chromium.
Gik du også på deres wifi med din Nokia? De fleste støre nokia telefoner bruger en browser der har samme reder som Chrom/Chromium.
-
AJenbo skrev:Gik du også på deres wifi med din Nokia? De fleste støre nokia telefoner bruger en browser der har samme reder som Chrom/Chromium.
Ja, det gjorde jeg - og blev i telefonens webbrowser ledt til en login-side, hvor jeg (bl.a.) kunne vælge
en gratis variant af det trådløse net.
Min Nokia er en E52 fra sidste år.
Om den dermed kan defineres som "større" ved jeg ikke
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Naucher
Begejstret Bruger
-
- Admin
Ok, skulle mene E52 har webkit 525, den nuværende Chromium har 534,30. At komme på det Wifi skulle gerne have fungeret meget på samme måde. På din Nokia skulle du sandsynligvis også først vælge et Wifi før du kunne komme til logind siden (hvis ikke har du et sikkerheds problem).
Måden disse logind sider fungere på er ved at give forkerte DNS oplysninger så hvis du manuelt har konfigureret en dens som OpenDNS kan det være en forhindring for at du kan komme til logind siden. Men det gælder alle systemer og er ikke specifikt for Ubuntu.
Måden disse logind sider fungere på er ved at give forkerte DNS oplysninger så hvis du manuelt har konfigureret en dens som OpenDNS kan det være en forhindring for at du kan komme til logind siden. Men det gælder alle systemer og er ikke specifikt for Ubuntu.
-
AJenbo skrev:På din Nokia skulle du sandsynligvis også først vælge et Wifi før du kunne komme til logind siden (hvis ikke har du et sikkerheds problem).
Ja, det skulle jeg jo godt nok. Og da jeg havde valgt "KPN" (eller hva' det nu hed), blev jeg ledt til omtalte login-side.
AJenbo skrev:Måden disse logind sider fungere på er ved at give forkerte DNS oplysninger så hvis du manuelt har konfigureret en dens som OpenDNS kan det være en forhindring for at du kan komme til logind siden. Men det gælder alle systemer og er ikke specifikt for Ubuntu.
Betyder det, at man skulle kunne (forvente) at man med Ubuntu blot skal angive (før nævnte) "KPN" (eller hvad det nu aktuelt måtte hedde) som adgangspunkt under netværksforbindelser - og derefter skulle kunne åbne FireFox, hvor man så skulle blive mødt med føromtalte login-side?
Det lyder jo super ... jeg har bare ikke kunnet få det til at fung'e
Mest nok fordi, når man angiver et adgangspunkt under netværksforbindelser, så bliver man samtidig bedt om brugernavn og adgangskode (medmindre netværket er "piv-åbent"). Og der synes jeg at strande
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Naucher
Begejstret Bruger
-
- Admin
Du skal bare vælge det fra listen af netværk i stedet for manuelt at angive det. Hvis det ikke var et åbent netværk ville du også skulle taste en kode på din Nokia og en Windows maskine.
-
AJenbo skrev:Du skal bare vælge det fra listen af netværk i stedet for manuelt at angive det.
Mener du dermed, at man blot i drop-down-listen over tilgængelige netværk (fra Panelets net-ikon) skal vælge det aktuelle hotspot, og så derefter gå til FireFox?
Det lyder så simpelt, at jeg bliver helt flov over, at det ikke fungerede, da jeg prøvede det
Tidligere skrev du:
AJenbo skrev:... hvis du manuelt har konfigureret en dens som OpenDNS kan det være en forhindring ...
Hvordan kontrollerer man denne konfiguration - og dermed undgår en tilsyneladende uhensigtsmæssig opsætning?
Hvad er "korrekt" opsætning?
De bedste hilsner
Naucher
Begejstret Bruger
Naucher
Begejstret Bruger
-
- Admin
naucher skrev:Mener du dermed, at man blot i drop-down-listen over tilgængelige netværk (fra Panelets net-ikon) skal vælge det aktuelle hotspot, og så derefter gå til FireFox?
Ja.
naucher skrev:AJenbo skrev:... hvis du manuelt har konfigureret en dens som OpenDNS kan det være en forhindring ...
Hvordan kontrollerer man denne konfiguration - og dermed undgår en tilsyneladende uhensigtsmæssig opsætning?
Hvad er "korrekt" opsætning?
Når jeg tænker mig om tror jeg faktisk det bliver sat individuelt for hvert Wifi netværk, så det er kun et problem hvis det er et kablet "hotspot". Den indstilling du ville skulle bruge er at sætte den til automatisk (er den som standard).
Du kan se hvilken DNS du bruger ved at køre følgende kommando:
Kode: Vælg alt
dig ubuntudanmark.dk | grep SERVER