Dualboot

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Dualboot

Indlæg af Kappa »

Her er det nok bare min nysgerrighed der gør sig gældende. jeg har nu brugt Ubuntu i lidt mere end et år, og fulgt dette fantastiske forum nøje lige siden, og set at der en del der anvender dualboot sammen med Windows, og hvad er det for programmer der gør det nødvendigt, jeg og dem jeg har fået "solgt" Ubuntu til har intet behov haft for, at bruge Windows, vi har alle fundet de programmer som open source, som vi har haft brug for, jeg kan forstå dem der behov for Adobe Photoshop er nødt til det, men der kan der umuligt være så mange der bruger Photoshop, de fleste incl. mig selv kan vel klare sig med Gimp, mine børn mangler ikke nogen spil, dem de brugte før Linux kører alle glimrende igennem Wine, incl. min kones, men der må jo være en nogle, siden så mange kører med dualboot, og så er det jeg gerne vil vide hvad det er for nogle.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Dualboot

Indlæg af thj01 »

Har stillet mig selv det samme spørgsmål, men ender hver gang ved - hvad nu hvis..........
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Dualboot

Indlæg af NickyThomassen »

Hej Steen og tak for de venlige ord :)

Selv bruger jeg alle 3 måder at afvikle Windows-programmer på, nemlig Wine, Visualisering og dual-boot.

Wine til et enkelt lille grafisks matematikprogram, som jeg har været for doven til at kompilere til Linux.
Visualiseringen kan køre alle programmer der ikke kræver 3d-understøttelse (i min erfaring ihvertfald), så jeg har bl.a. lavet en virtuel maskine på min søsters installation med hendes (elskede) Photoshop.

Men jeg spiller også, og til det formål kræves en "rigtig" Windows-installation. Titlerne er Half-life serien, Crysis 1+2, Mass Effect 1+2 (og 3 når den engang kommer), Sins of a Solar Empire osv., så det er spil hvor jeg har brug for alt hvad den kan trække, og så er det nødt til at køre "direkte på hardwaren" som termen vel hedder.

Selvfølgelig var det ærgerligt at bruge 800kr på Windows, men så længe at det kun er til spil, så har jeg ikke så meget imod det. Som så mange andre skiftede jeg væk fra Windows fordi det ikke virker nær så godt som Linux, så når bare man ved at man kan genstarte og så er alt godt, så går det ;)

Personligt tror jeg ønsket om dual-boot udgør et sikkerhedsnet for mange, for på den måde er man altid sikker på at kunne bruge sin computer. Jeg gjorde det selv i nogle måneder, og i princippet kan man jo sige at jeg stadig gør det, for jeg har hele tiden haft brug for dual-boot så jeg kan spille.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Dualboot

Indlæg af buddig »

Jeg tror det bl.a. skyldes, at vi vil beholde Windows indtil vi ser om Ubuntu kan erstatte det.
På den første PC, jeg installerede dual boot på, gjorde jeg det kun fordi jeg havde en masse data
liggende, og det var sjovere at installere Ubunu end at rydde op. :)
Fremover vil jeg også starte med dual boot, for det ville være ærgerligt at slette en helt ny PC,
hvis den af en elle anden grund ikke kan køre Ubutu.
Så snart, jeg ser, at det fungerer, vil jeg lave en helt ny og ren Ubuntu installation.

Jeg talte med en lærer for nylig, og på skolen havde de købt nogle Windows programmer til special undervisning,
som gjorde det vanskeligt at gå totalt over til Ubuntu.

Et andet eksempel kunne være regnskabsprogrammet C5, som bruges i mange firmaer.
Jeg ved ikke om det kan køre i Wine, eller om det kan erstattes af et andet - Open ERP f.eks.
Det ville være godt at vide, nogen der har prøvet ?
Henning
Kappa
Indlæg: 344
Tilmeldt: 18. sep 2011, 13:51
Geografisk sted: silkeborg

Re: Dualboot

Indlæg af Kappa »

Det med virksomheder C5 og photoshop er jo rigtigt, men det var nu også mest de private jeg tænkte på, nu har jeg jo også haft det arbejde med sikkerhed både som prof og privat, og jeg orker ikke alt det arbejde med div.vira orme og andet stads, men mest de trojanske heste gemt i spammails, nu har jeg jo kun de private jeg ikke har kunnet overtale til Ubuntu, men det er et irriterende problem, så det er jo ikke kun 800 kr. til Windows, det er jo også forskellige sikkerhedsprogrammer, og så er der alle de problemer der altid opstår hen ad vejen, med Ubuntu skriver man bare her ind, og får i løbet af kort tid et godt svar, den er ikke gangbar med Windows, f.eks mine svigerforældre, hvis de ikke havde min svoger og jeg, ville de være chanceløse.
Linux - The way it was meant to be.

Med venlig hilsen
Steen
tuxx
Indlæg: 476
Tilmeldt: 3. feb 2010, 09:42
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Re: Dualboot

Indlæg af tuxx »

I mit tilfælde er det pga. iTunes og iPhone.

Men det er snart slut - med iOS5 frigøres man af iTunes.

(og nej, man kan ikke restore en iPhone i iTunes gennem Windows i en VB.. been there, done that, got the smack in my face...)
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: Dualboot

Indlæg af Blfriis »

Der findes et budget/regnskab's program der hedder gnucash ved ikke om det kunne bruges.
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Dualboot

Indlæg af bimsebasse »

Kan ikke se fidusen i at begrænse mig - hvornår er færre muligheder en fordel?

Ting Windows på min maskine har over Ubuntu lige nu: 1) Steam, 2) Bedre understøttelse af Optimus-grafik 3) dedikerede drivere til printere, scannere osv. 4) megen professionel niche-software og ordbogs-CD'er osv. er Windows only.

Ingen er de ting er noget man kan bebrejde Ubuntu (Steam kunne sørge for en klient til Linux; Nvidia Optimus er noget hø langt henad vejen og deres driver til linux er det sædvanlige generiske venstrehåndsarbejde som i øvrigt ikke understøtter Optimus-teknologien; hardware-producenter generelt er for sløve til at sørge for drivere til Linux, osv. osv.)

Selv hvis jeg aldrig stødte ind i nogen begrænsing med Ubuntu ville jeg nok dual-boote alligevel, så var muligheden der skulle der opstå noget.

hvad er det for programmer der gør det nødvendigt,


Synes stadig Linux mangler en musikafspiller helt på niveau med foobar2000 eller iTunes, men det er så også det eneste for mig - kan godt nøjes med Clementine eller Banshee, men det er ikke nær så god software. Ellers savner jeg ikke Word/Photoshop/uTorrent med Abiword/Gimp/Deluge.
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Dualboot

Indlæg af laoshi »

Opdatering af kort til Garmin går ikke uden Windows eller Mac - har prøvet mange krumspring også vha. wine, men det er no-go.
Og så mangler jeg også en præcis og effektiv OCR-læser. Men det klares med ABBYY Finereader i wine.
Bibliotekets Filmstriben kunne det også være dejligt at kunne bruge.
Ellers ikke noget som ikke kører lige så godt - eller rettere bedre med Ubuntu.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
麦乡翁
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21. nov 2011, 21:42
IRC nickname: 老麦

Re: Dualboot

Indlæg af 麦乡翁 »

Færdes man på landet, kør man tit bil. Færdes man på vandet, sejler man båd. Man kan installere CarFi i båden for at nyde de musiknumre på vandet ligesom man var kørende i bilen. Man kan også overføre navigations udstyr fra båden til bilen, og endda kalde det GPS.

Men der er ikke ret mange, som med succes har monteret hjuler under båden og kørt den på vejen. Man er nødt til at beholde en dyr dual-hardware løsning.

Hvis det var muligt, ville man helt sikkert have ønsket sig en slags Transformer, som både kan forvandle sig til en bil og til en båd (og meget mere). Derfor, dualboot.

(Asterisk f.eks., det er noget kun til Linux. Man har prøvet at lave noget som AstriskWin og noget bygget på Cygwin. Men de er aldrig lige så gode som den ægte vare)

Personligt fortrækker jeg dog VM løsning. Man kan direkte kopiere data og endda hel mappe-struktur mellem Windows og Ubuntu. En forudsætning er, at jeg aldrig spiller (vel, man må aldrig sige aldrig).
Skærmbillede
Skærmbillede
VM.jpg (246.11 KiB) Vist 236 gange