Er igang med at lave min egen lille størmsparende NAS.
Og da jeg ligge har haft én 2tb der blev lidt for varm og nu er ustabil, vil jeg sikre mine data lidt bedre.
Så spørgsmålet er, skal jeg sætte to stk 2tb i raid1 eller bare rsync fra den ene til den anden?
Nogen med erfaring på bedste metode?
Redundans, læse hastighed og oppetid ved fejl, er ikke det vigtigste.
Backup er vigtigere.
Nas-homemade: Raid1 eller rsync
-
- Geografisk sted: Køge
Nas-homemade: Raid1 eller rsync
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Nas-homemade: Raid1 eller rsync
Hvis du bruger rsync er din data sårbar ind til den bliver kopieret, men det er muligvis lettere at håndtere (raid er faktisk rimelig let at sætte op under installationen af Ubuntu server), så det er nok lidt op til dig hvordan du vil køre det.
-
Men hvis en disk fejler og der bliver problemer med raid'en, dvs. at der ikke gnidningsløst bliver genskabt en ny hdd. Hvor stå man så?
Hvis det var for 2 uger siden så havde jeg sagt raid med det samme tiltrods for jeg ikke vidste særlig meget om det.
Men nu...
Efter at have haft en Raid5 i hånden hvor Raid'en faktisk fejlede og næsten (har ikke givet op endnu) umuligt at samle til noget brugbart for at kunne trække indholdet ud.
(ntfs i raid5, hvor minimum 1 disk er stået af ud af 5. Har efterfølgende lavet dd images for at prøve at samle dem igen. Btw: 5000,- kr til den der kan samle det og trække data ud....)
Lad os sige at et Raid1 hvor den ene disk fejler og af mystiske årsager så ryger noget af raid konfigurationen. Så kan man vel ik bare sætte hdd til at fungere som en normal, uden at skulle få den ind i noget raid igen.
Jeg ved der forskellige linux værktøjer til at detektere raid og genskabe raid konfigurationer, men alligevel.
Ang. Rsync.
Kan rsync køre "hele" tiden eller er det noget man "manuelt" skal køre på intervaller?
Sagt på en anden måde, kan rsync detektere ændringer og rsync disse automatisk?
Hvis det var for 2 uger siden så havde jeg sagt raid med det samme tiltrods for jeg ikke vidste særlig meget om det.
Men nu...
Efter at have haft en Raid5 i hånden hvor Raid'en faktisk fejlede og næsten (har ikke givet op endnu) umuligt at samle til noget brugbart for at kunne trække indholdet ud.
(ntfs i raid5, hvor minimum 1 disk er stået af ud af 5. Har efterfølgende lavet dd images for at prøve at samle dem igen. Btw: 5000,- kr til den der kan samle det og trække data ud....)
Lad os sige at et Raid1 hvor den ene disk fejler og af mystiske årsager så ryger noget af raid konfigurationen. Så kan man vel ik bare sætte hdd til at fungere som en normal, uden at skulle få den ind i noget raid igen.
Jeg ved der forskellige linux værktøjer til at detektere raid og genskabe raid konfigurationer, men alligevel.
Ang. Rsync.
Kan rsync køre "hele" tiden eller er det noget man "manuelt" skal køre på intervaller?
Sagt på en anden måde, kan rsync detektere ændringer og rsync disse automatisk?
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen
-
- Admin
thomasjohansen skrev:Btw: 5000,- kr til den der kan samle det og trække data ud....)
Det er da lykkeds for mig et pargange før
Jeg ved der forskellige Linux værktøjer til at detektere raid og genskabe raid konfigurationer, men alligevel.
Jeg er rimelig god tillid til genskabelse af ext3 fra et raid1 næsten uanset hvad der måtte ske.
Kode: Vælg alt
Det et noget man "manuelt" skal køre på intervaller.
Måske er du ude i et paranoia hvor det er nødvendigt med begge dele før du kan sove trykt
-
Måske er du ude i et paranoia hvor det er nødvendigt med begge dele før du kan sove trykt
Det tror jeg er tæt på, men med min statistisk for defekte harddiske den seneste tid (under mit ansvar), så bliver man det også.
Selv igår opdagede jeg en hdd der fejlede i et raid på vores primære server. Heldigvis i tide, så HP kommer med en ny her til morgen.
Jeg mener de kr. 5000,- seriøst.
Så hvis du har mod på det sender jeg gerne en hdd med dd-images på.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen
-
- Admin
Jeg er godt nok lidt booket for tiden, men hvilken raid controller var der tale om?
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
thomasjohansen skrev:Så spørgsmålet er, skal jeg sætte to stk 2tb i raid1 eller bare rsync fra den ene til den anden?
I min egen hjemmestrikkede NAS/Server kørte jeg i starten med RAID1, men mine evner rakte ikke så langt at jeg kom til at stole på løsningen.
Det blev så til, at jeg i dag kører rsync. Det har selvfølgelig det minus at disk 2 ikke er 100% opdateret hele tiden. Jeg kører en rsync når jeg synes der er nok ændringer i filerne jeg ikke vil miste, ca. et par gange om ugen. Fordelen er, at laver jeg en bøf på disk 1 så har jeg stadig en gammel kopi på disk 2 såfremt jeg ikke har nået at køre en rsync i mellemtiden.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
Tuxx: Evnerne... lige præcis... de rækker ikke til at stole nok på raid. Min konklusion er også at det bliver rsync på hjemmefronten. Så kan den køre rsync en gang om dagen eller lign. afhængig af hvor tit indholdet ændrer sig.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen
-
Har lige konverteret min fornyligt opsat og fremtidige Virtualbox hostserver om til raid1, jeg er stolt af mig selv.
Havde dog lidt problemer med at kunne få grub menuen frem, så jeg kunne sikre mig den opstartede på /dev/md0 inden jeg tilføjede /sda til raid'et.
brugte 3 stk guides der hver især har deres forcer:
Den lette med livrem og seler, dog ikke udspecificeret nok:
http://feeding.cloud.geek.nz/2011/03/setting-up-raid-on-existing.html
Den grundige:
http://www.howtoforge.com/how-to-set-up-software-raid1-on-a-running-system-incl-grub2-configuration-ubuntu-10.04-p1
Og en tredje:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Convert_a_single_drive_system_to_RAID
Havde dog lidt problemer med at kunne få grub menuen frem, så jeg kunne sikre mig den opstartede på /dev/md0 inden jeg tilføjede /sda til raid'et.
brugte 3 stk guides der hver især har deres forcer:
Den lette med livrem og seler, dog ikke udspecificeret nok:
http://feeding.cloud.geek.nz/2011/03/setting-up-raid-on-existing.html
Den grundige:
http://www.howtoforge.com/how-to-set-up-software-raid1-on-a-running-system-incl-grub2-configuration-ubuntu-10.04-p1
Og en tredje:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Convert_a_single_drive_system_to_RAID
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
Thomas Johansen