Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af eyvind »

Nej så bliver det svært.............................
Rigtige mænd tager ikke backup.
zerben

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af zerben »

Det ender med at man må tilbage til Win.Det er godt nok "træls".Hvad sker der med Ubuntu?.der kommer vel en live cd med en digital signatur,ellers er vi godt nok på rø***.
Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af Kurt Christensen »

man kan vel håbe på at linux bliver stor nok til at der er producenter der gider at lave frie maskiner
Når lejligheden byder sig.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af AJenbo »

I mit hoved er der 2 senarier.
1: Det bliver ikke rigtig til noget.
2: Man kan deaktivere det fra UEFI konfigurationen (lidt lige som BIOS for dem der ikke kender forskellen).
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af buddig »

How to be me skrev:man kan vel håbe på at linux bliver stor nok til at der er producenter der gider at lave frie maskiner
Linux er stor nok...
Bare se her, hvem der totalt dominerer supercomputere
Se på grafen i højre side, Unix dominerede totalt, og det overtog Linux.
Mac, Windows osv. skal man se godt efter for at få øje på øverst i billedet.

For få år siden kunne mange tjenester på nettet kun betjenes via Internet Explorer.
Sådan er det ikke mere, tiden er med os, nu, hvor iPhones, iPads, Android og andre ting stormer frem, og skal på nettet.
Det er med til at vise os danskere, at der er andet end Windows, der dur.
I resten af verden ved de det, der er Windows ikke helt så enerådende.
Flertallet af internet servere kører på en Unix variant (BSD, Linux osv.), det er absolut kommet for at blive,
og det går fremad, så vi kan vist roligt stole på, at hardware producenterne fortsat vil understøtte det. :)
Henning
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af AJenbo »

Jeg tror lidt der er tale om 2 forskellige markeder, jeg ser sjældent en server med Windows 7 logo, tilgængelig er det nær umuligt at finde en bærbar uden. Slår Microsofts ønske igennem bliver det langt svære at finde en bærbar der kan køre andet end Windows. Men lad os nu se, jeg håber det bedste :)
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af lath »

Der kom en ny artikel i går på v2:
"Microsoft: Windows 8 vil ikke udelukke Linux-bootloader": http://www.version2.dk/artikel/microsoft-windows-8-vil-ikke-udelukke-linux-bootloader-31302

Kort fortalt vil man kunne slå UEFI Secure boot fra. Det betyder så at man sagtens kan installere et andet styresystem end Microsoft Windows 8.

Microsoft er måske heller ikke interesseret i at få en monopolsag på halsen i USA og EU.
I USA kan myndighederne f.eks. kræve at Microsoft bliver opdelt i flere små selvstændige virksomheder hvis Microsoft bliver dømt for monopolmisbrug (U.S. Antitrust law).
Det er sket før at en US virksomhed er blevet delt op i flere små virksomheder ved magt.

Jeg er også sikker på at MS har ret stor respekt for EU: http://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_v._Microsoft

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af eyvind »

Dejlig oplysning....................tak. :)
Rigtige mænd tager ikke backup.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg vil tillade mig at stille mig tvivlende vedr. sikkerheden ved UEFI Secure boot, som det er nu kan man nemt låse Bios og dermed opnå stort set samme effekt, men jeg vil gætte på at det ender med samme problem, nemlig at man, relativt nemt, kan finde "masterpasswords" på nettet, eller som nu nulstille Bios, og dermed få adgang til UEFI.

Som det også er nævnt i artiklen, tvivler jeg på at UEFI bliver totalt lukket land for Linux, da det er den direkte opskrift til retsager om monopol, både i USA og EU, så mon ikke det bliver til at arbejde med i "en eller anden form".

Jeg ser et større problem når/hvis jeg som supporter skal overbevise folk om at deaktivere UEFI for at installere Ubuntu, da en del brugere nok vil være ret skeptiske over for at slå det fra, når først MS har tudet ørerne af folk med at "det skal være aktiveret for sikkerhedens skyld".
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af bimsebasse »

AJenbo skrev:I mit hoved er der 2 senarier.
1: Det bliver ikke rigtig til noget.
2: Man kan deaktivere det fra UEFI konfigurationen (lidt lige som BIOS for dem der ikke kender forskellen).


2 til:

3: EU skrider ind ligesom de har gjort før
4: Der kommer mindst et hack/fix

Tror man skal vente med at bekymre sig til det rent faktisk sker :D
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af AJenbo »

christian.arvai skrev:Jeg vil tillade mig at stille mig tvivlende vedr. sikkerheden ved UEFI Secure boot, som det er nu kan man nemt låse Bios og dermed opnå stort set samme effekt, men jeg vil gætte på at det ender med samme problem, nemlig at man, relativt nemt, kan finde "masterpasswords" på nettet, eller som nu nulstille Bios, og dermed få adgang til UEFI.

Sikkerheden ligger i at man ikke kan få en virus der omgår hele systemet ved at starte op før det. Men det sikre kun det der kommer fra data lageret (usb/cd/harddisk), kan den få adgang til at skrive sig ind i dit firmware er det selføllig stadig samme problem.
kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af kfj1972 »

Microsoft vil ikke lade brugere installere Linux på deres egen computer, lyder det fra Free Software Foundation, der har startet en kampagne mod Microsoft og Secure Boot i Windows 8.

Link:
- Free Software Foundation lancerer kampagne mod Windows 8-boot
rasmus91
Indlæg: 18
Tilmeldt: 18. feb 2009, 19:57
IRC nickname: Rasmus

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af rasmus91 »

jeg kommer IKKE til at køre windows 8 netop på grund af dette, og pga. sådan noget her: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1868044

Jeg kan simpelt hen ikke holde Microsoft ud længere. og derfor kommer de ikke at få flere penge af mig. Så må jeg klare mig uden windows.
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af laoshi »

Det er åbenbart allerede taget i brug - og oven i købet af HP, som ellers er opensource-venlige.
Læs dennne blogpost, hvor der også er links til videre information og diskussion.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
Rattus Norvegicus
Indlæg: 511
Tilmeldt: 9. maj 2009, 07:14
Geografisk sted: Albertslund

Re: Windows 8 OEM specs may block Linux booting????

Indlæg af Rattus Norvegicus »

Jeg kommer heller ikke til at bruge penge på MS styresystemer igen... jeg synes det går langt over stregen generelt, og de får kun lov så længe der ikke er nogen politikere der skrider ind :?

Kunne godt tænke mig at vide hvad EU's og den danske regerings holdning er til MS's nye tiltag i Windows 8?

Men jeg er lidt forvirret omkring hvad det kommer til at betyde hvis man køber en ny bærbar, hvor der følger W8 med... vil man så overhovedet ikke kunne slette W8 og installere et andet styresystem i stedet?
Så vil det jo være slut med Linux på bærbare hvis det forholder sig sådan, for det er jo stort set ikke til at få en ny bærbar uden Windows... det var det ihvertfald ikke sidste år i september, da jeg skulle købe ny bærbar, for der fandt jeg kun 2 uden windows og begge kostede over 7000,- hvilket var for meget til mit budget :?

Eller er det blot dualboot mellem Linux og Windows der er problemet med W8?
I dette tilfælde er det heldigvis ligegyldigt for mit vedkommende, for jeg kunne alligevel aldrig drømme om at købe deres produkter.

Jeg frygter dog at jeg i forbindelse med start på uddannelse til januar (web-integrator) bliver tvunget til at være afhængig af Windows i 2 år frem, men håber at de påkrævede programmer der skal bruges kan køres enten gennem Wine eller på en XP installation i Vbox, for jeg vil nødigt skulle lave en dual boot.
(kræver programmerne en nyere Windows end XP, så vil jeg prøve at få kommunen til at betale, da jeg forhåbentligt starter uddannelsen på revalidering, og skolen kræver at der kun benyttes lovlige programmer og ingen ulovlige kopier).
Hilsen Kenny