Wine ?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Sui_DK
IRC nickname: Mikael Nielsen

Wine ?

Indlæg af Sui_DK »

Jeg har instaleret Ubuntu 11.04 på en gammel bærbar for at bruge den til spil til knægten !

Jeg har så fundet ud af at jeg skal bruge wine for at kunne køre hans spil på maskinen, jeg ville følge denne guide: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=85:guide-til-installation-af-pixeline-spil-i-ubuntu&catid=44:ubuntu-guide-ca&Itemid=91
MEN...... da jeg kom til det punkt hvor jeg har skrevet komandoen i terminal og instaleret wine sidder jeg allerede fast.
Jeg har åbnet configuring wine og valgt XP og trykket ok, så står der at den vil åbnet et nyt viatuelt drev men den åbner ikke noget, der sker ikke mere, kan nogen hjælpe ???
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Wine ?

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til fourmmet.

Der står ikke at den vil bilve åbne, men at der vil blive oprettet en mappe i program menuen. Guiden er skrevet til 10.04 og hvis du køre 11.04 er det sandsynligt at du bruger Unity menuen og der for har det ikke den store betydning for dig hvor genveje til programmer bliver lagt. Hvis ellers maskinen køre dansk skal du bare åbne programmet Konfigurer Wine

Når du skal køre spil på maskinen bør du også lige sikre dig at du har installeret en eventuel proprietær driver til dit grafikkort via programmet Yderliger drivere.

At installere Ubuntu for at køre Windows spil og programmer er ikke altid den bedste taktik. Håber det lykkeds for dig, ellers så er der også en del spil i softwarecenteret.
Sui_DK

Indlæg af Sui_DK »

Jamen jeg forstår det stadig ikke...... hvor kan jeg se den mappe og hvad hedder den ?

Når jeg går længere ned i guiden står der: Gå ind i Programmer->Wine->Browse c:\ og åben Wine med et ”venstreklik”:

Jeg har bare ike noget i Programmer der hedder "wine", der er kun konfigurer wine, fjern wine software og winetricks ?
ikke noget der bare hedder wine......
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Som sagt er guiden til et ældre system end det du bruger. Du kan finde genvejene ved at søge efter det sidst navn i stien.

Da guiden er til et engelsk system vil genvejene være på dansk, men de burde stadig komme frem ved søgning på det engelsk navn. Eks. bliver "Configuring Wine" til "Konfigurer Wine" og "Browse c:\" bliver til "Udforsk C: drev".

Sui_DK skrev:Jeg har bare ike noget i Programmer der hedder "wine", der er kun konfigurer wine, fjern wine software og winetricks ?
ikke noget der bare hedder wine......

Du bliver heller aldrig bedt om at åbne noget der bare heder WIne, det er et mellem trin du skulle igennem i menuen på de ældre udgaver af Ubuntu.
Sui_DK

Indlæg af Sui_DK »

Ok, nu tror jeg jeg forstår det, tak for hjælpen

Jeps, så kom jeg videre, men nu når jeg har installeret spillet (Bamse spil og leg) og prøver at køre det, siger den: Please insert the right dvd-rom, select ok and restart the application, betyder det at spillet ikke kan køre under wine ?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ikke nødvendigvis, det er bare den bøvlet pirat beskyttelse i spillet der nogle gange går ged med. Det er ikke noget jeg selv har rodet med, men jeg ved der er noget om det i Pixeline guiden.