Kan ikke installer programer via Wine

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
suryama

Kan ikke installer programer via Wine

Indlæg af suryama »

Hej

Jeg ved ikke om der skrev nogen steder om mit problem har prøve at læse rund men ikke fundet nået.

Mit problem er at jeg for følgende meddelelse vær gang jeg prøver at installer et windows program via wine

"The file '/home/charlotte/NextUp TextAloud v3.0.26 Portable by speedzodiac/TextAloudMP3.exe' is not marked as executable. If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit."

Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg forstå ikke problemet. I overstående ex har jeg højreklikket på programmet og sagt åben via wine.

Det er meget vigtigt for mig at komme til at køre Windows programmer, da jeg studer og er ordblind mange programmer jeg har brug for, findes kun til windows, så håber virkelig at nogen kan hjælpe på forhånd tak.

Jeg bruger Ubuntu 10,04 Ltf system

ps. som skrev er jeg ordblind og håber at min tekst er læselig,
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke installer programer via Wine

Indlæg af AJenbo »

Den eneste fejl jeg spottede i din tekst er at du skrev "Ubuntu 10,04 Ltf" i stedet for "Ubuntu 10.04" LTS :)

I Linux skal filer være markeret som et programmer før de kan køre, det kan du gøre ved at højer klikke på det, vælge egenskaber, skift til fanen Rettigheder og sæt et hak ud for "Tillad kørsel af filen som et program".
suryama

Indlæg af suryama »

Mange den del havde jeg ikke korrekt nu er der hak i at den skal tillade at køre som program.
Har der efter igen sagt åben med wine, musen køre lidt også sker der ikke mere. hvorfor hvad skal nu fortage mig?

Ps altid dejligt når det lykkes at skrive fejlfrit og forståeligt :D
Suryama
Lenovo Thinkpad R400
Jeg er ordblind derfor staver og skriver jeg ikke så godt, så bær over med mig.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Hvis den ikke er sat til at åbne med Wine som standart kan du ændre det (for alle filer af den type) i fanen Åben med (samme sted som rettigheder).
Det kan være programmet du prøver at køre ikke virker i Wine eller mangler nogle Windows filer for at kunne køre. Det finder du lettest ud af ved at prøve at køre programmet fra terminalen, skriv wine efterfulgt af stien til Windows programmet så skulle du gerne få en fejlbesked som du så lige kan smide her inde.
suryama

Indlæg af suryama »

Mh ja alser den er så vidt jeg kan se sat til at skulle køre via wine og det skulle andre af samme type også gerne gøre.

Det med terminalen forstå jeg ikke. Jeg er ikke god til Terimal bruger det aldrig. ved ikke hvad jeg skal skrive for at den kan køre. Jeg skriver wine også putter jeg stien til programmet ind og der sker intet, den kan ikke køre, den forstå ikke kommandoen. "file:///home/charlotte/NextUp%20TextAloud%20v3.0.26%20Portable%20by%20speedzodiac:No such file or directory

Der vist et eller andet jeg mangler at gøre, som vel er standart som jeg bare ikke ved.
Er virkelig ikke en god ubuntu bruger, men er bare glad for ubuntu.
Suryama
Lenovo Thinkpad R400
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Jeg ved ikke lige hvordan du har fået den sti ind, men den er i det forkerte format. Du skal skrive dem sådan her:

Kode: Vælg alt

wine '/home/charlotte/NextUp TextAloud v3.0.26 Portable by speedzodiac/TextAloudMP3.exe'

Du kan faktisk gøre det temmelig let, ved at skrive "wine ", og så trække exe-filen in i terminal vinduet.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Det kunne godt virke som om du har kopieret filerne fra en installation på en Windows maskine, nogle Windows programmer kræver at de bliver installeret for at de virker. Jeg har lige prøvet at hente TextAloud og installere det på Ubuntu, det virkede faktisk fint for mig. Men jeg kan se at det har en masse integrering med Windows programmer og det kommer nok ikke til at virke i Ubuntu ved mindre du også installere Windows versionerne af dem. Jeg har godt nok også opgraderet til Wine 1.3.28 hvilket også kan have noget at sige.

Du burde kunne hente programmet her:
http://www.nextup.com/download.html

Der findes allerede en del text-to-speach programmer til Ubuntu, har du forsøgt dig med Orca, espeak-gui eller nogle af de andre fra Softwarecentert?
suryama

Indlæg af suryama »

charlotte@charlotte:~$ wine '/home/charlotte/NextUp TextAloud v3.0.26 Portable by speedzodiac/TextAloudMP3.exe'
fixme:advapi:LookupAccountNameW (null) L"charlotte" 0x32c468 0x32c260 0x32c868 0x32c258 0x32c264 - stub
fixme:ntdll:NtQueryInformationProcess (process=0xffffffff) Unimplemented information class: ProcessDefaultHardErrorMode
fixme:ntdll:NtRaiseHardError : stub. Errorstatus was 40000015
charlotte@charlotte:~$

Så prøvede jeg det du skrev og det ser sådan ud.

Måske virker mit ikke så fordi det ikke er gratis version og jeg ikke har købt det. Kender godt dit link men gratis version virker ikke særligt godt og længe jeg køber ikke et program til window, bare sådan.
Den hentet version jeg har virker på kærsten windows maskine hvor den virker Ubeklageligt. men hans maskiner er så dårlig at jeg ikke kan arbejde på den. Windows virker bare ikke ordenligt, hvor at normal har jeg igen problemer med min ubuntu maskine. Forstå ikke hvad du mener med også at installer windows version? det er jo et windos program.

Jeg har også det problem at jeg har nogen ordblinde programmer jeg kan få af en men som jeg gerne vil havde installer på min maskine og køre dem via wine. ( har den ikke endnu)
et
Det var det endeste program jeg havde hørt om de andre du skriver kender jeg ikke.

Det liger nu sådan at jeg få finde ud af om det var programet gik på net og fandt et andet program "finereader" for at teste. Dette program kan jeg installer, men ikke bruge det, når jeg går i wine finder programmer og klikker på det sker der intetet. Det er ellers også et hjælp som program da jeg altid har adop programmer som jeg skal havde konverter.

hvordan opdater man da sin wine jeg har bare hentet den jeg kunne få inde synoptik...?
Suryama
Lenovo Thinkpad R400
suryama

Indlæg af suryama »

Jeg tror der nået galt med min wine

/home/charlotte/Skrivebord/Skærmbillede.png

har nu også prøvet at hente en verion via dit link og efter den har installeret kommer der et bedsked om at den er støt på et alvorligt problem det sammen med at det andet program heller ikke virker. tror jeg det min wine der problemet. Håber jeg kan få det løst og takker meget for din hjælp og håber du måske kan hjælpe med at finde ud af en måde at få min wine til at virke. det ville være så fantastik.

Da jeg så vil kunne lå de ordblinde programmer og få dem installeret på min egen maskine. og Derved ikke bare mister dem igen. jeg kan kun få dem nu og eller ikke igen.

men tak forde du hjælper jeg er meget meget glad for hjælpen.
Suryama
Lenovo Thinkpad R400
suryama

Indlæg af suryama »

Der findes allerede en del text-to-speach programmer til Ubuntu, har du forsøgt dig med Orca, espeak-gui eller nogle af de andre fra Softwarecentert?[/quote]

Orca mh prøvet men kan slet ikke finde den på min pc bag efter.
Espeak har en stemme som man slet ikke kan holde ud og høre på det svære.
Det fordel ved de wind programmer at man kan skifte stemmer og der finde nogen med gode blide klare stemmer. Det er jo meget lange tekster jeg skal havde læst højt og så skal det virkelig være en forståelig behagelig stemme eller kan man ikke få nået ud af teksten.

Jeg kender eller igen og har ikke kunne finde nogen selv i synoptik kender ikke navne på dem og ud navnet kan jeg intet finde der inde.
sidst jeg sprot efter et højt læsning program fik jeg anbefaldet adgangforalle som kan læse danske tekster kun, og virker ok dog bare ikke ordenlig i ubuntu den siger ting der ikke stå i teskten hvor den i window ikke har disse problemer.

ja det svære er det sådan og en af grunde til ville være så glad vis jeg kun få wine til at virke og kun køre de rigtige ordbline progamer, men på den måde de er lavet direkte til ordblinde.

tak
Suryama
Lenovo Thinkpad R400
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Der er jo rigeligt at svare på så det her indlæg bliver nok lidt langt.

suryama skrev:Unimplemented information class: ProcessDefaultHardErrorMode
fixme:ntdll:NtRaiseHardError :

Det kunne godt tyde på at programmet ikke virker i den ældre version af Wine.

suryama skrev:Måske virker mit ikke så fordi det ikke er gratis version og jeg ikke har købt det. Kender godt dit link men gratis version virker ikke særligt godt og længe jeg køber ikke et program til window, bare sådan.

Så vidt jeg forstår er den man henter fra deres side også den fulle version, man skal bare indtaste sin licens løgle i det for at låse det op.

suryama skrev:Forstå ikke hvad du mener med også at installer windows version? det er jo et windos program.

Det jeg mener er at du nok ikke køre installationen af programmet, men bare kopiere program filerne over fra en anden computer.

suryama skrev:Det liger nu sådan at jeg få finde ud af om det var programet gik på net og fandt et andet program "finereader" for at teste.

Det er oftest bedst lige at se i Softwarecenteret i Ubuntu om ikke der er nogle Ubuntu programmer der kan klare det man gerne vil have løst. Du burde kunne installere programmet jeg forslog direkte fra linket.

suryama skrev:hvordan opdater man da sin wine jeg har bare hentet den jeg kunne få inde synoptik...?

Jeg tror ikke optiker foretningen kan hjælpe dig med din computer ;)

Du kan opgradere wine til beta udgaven ved at køre denne kommando:

gksu add-apt-repository ppa:ubuntu-wine/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install wine1.3

suryama skrev:Jeg tror der nået galt med min wine

/home/charlotte/Skrivebord/Skærmbillede.png

Jeg har ikke adgang til din computer så du skal først ligge billedet på nettet og så indsætte linket. Du kan f.eks. bruge:
http://imageshack.us/

suryama skrev:
AJenbo skrev:Der findes allerede en del text-to-speach programmer til Ubuntu, har du forsøgt dig med Orca, espeak-gui eller nogle af de andre fra Softwarecentert?

Orca mh prøvet men kan slet ikke finde den på min pc bag efter.

Du kan starte Orca ved at skrive orca i terminalen, det er lidt fokuseret på bline så det kan godt være lidt overvællende hvis man får sat den op til at læse alt på skærmen.

suryama skrev:Espeak har en stemme som man slet ikke kan holde ud og høre på det svære.

Ok, man kan nok også konfigurer de andre programmer, men jeg har ikke nok erfaring med dem til at kunne rådgive dig.

suryama skrev:Jeg kender eller igen og har ikke kunne finde nogen selv i synoptik kender ikke navne på dem og ud navnet kan jeg intet finde der inde.

Prøv Softwarecenteret, det er meget beder når man ikke nødvendigvis ved hvilket program man skal have.

Det er er lidt ærveligt at firmaerne ikke gør noget mere for at få deres programmer til at virke på andre platforme som Ubuntu.
suryama

Indlæg af suryama »

Ja jeg skrev også mest for at give dig så meget info jeg kunne op hvad jeg oplever.

Det kunne godt tyde på at programmet ikke virker i den ældre version af Wine.

Ja jeg vil prøve at opdatere ved at køre de du har sent.

Så vidt jeg forstår er den man henter fra deres side også den fulle version, man skal bare indtaste sin licens løgle i det for at låse det op.

Ja den vise som fuld men kan ikke bruge alle funktioner vis man ikke betaler. Og så er lige som ved "epsik" kun en meget dårlig stemme.

Det jeg mener er at du nok ikke køre installationen af programmet, men bare kopiere program filerne over fra en anden computer.

åh på den måde nej det er en fuld version som den du linker til bare en "kvak" jeg laver aldrig kopier fra andre computer.

Det er oftest bedst lige at se i Softwarecenteret i Ubuntu om ikke der er nogle Ubuntu programmer der kan klare det man gerne vil have løst. Du burde kunne installere programmet jeg forslog direkte fra linket.

mener du at der findes en findereader til ubunto? Et prgram der kan konvater pdf til openoffice fx.?
Dette har jeg brug for for at jeg kan læse og få læst mine studie bøger højt, som er i pdf format.

Du kan opgradere wine til beta udgaven ved at køre denne kommando:

Tak jeg prøver det.

Jeg har ikke adgang til din computer så du skal først ligge billedet på nettet og så indsætte linket. Du kan f.eks. bruge:

uha det lyder helt indviklet i mit tratte hoved. mh
Der stod bare at regsvr23exe er støt på et alvorlig problem og er nød til at lukke... Dette kan forudsaes af problemer i programet ... et link til winehg.org

ja jeg prøvet at gå der ind men fik intet ud af det for så bare nået med en masse spil osv. er ikke god til at læse engels heler.
Der findes allerede en del text-to-speach programmer til Ubuntu, har du forsøgt dig med Orca, espeak-gui eller nogle af de andre fra Softwarecentert?

Du kan starte Orca ved at skrive orca i terminalen, det er lidt fokuseret på bline så det kan godt være lidt overvællende hvis man får sat den op til at læse alt på skærmen.

Ja 1 som sag kender igen og espeak gui prøve jeg, men den har ikke en brugbra stemme.

Orca: det lyder besværligt jeg ander dårlig hvordan jeg skulle gøre også er jo svært bare at bruge det til at læse en tekst op... når ja... det er jo som det er med det. det jo også mest til bline :)

Ok, man kan nok også konfigurer de andre programmer, men jeg har ikke nok erfaring med dem til at kunne rådgive dig.

det ved jeg heler intet åh. og mener du så at vis jeg lånder et godkend købt program af en så kan jeg ikke bare instaler det og køre det via wine? at jeg måske skal ud i en eller anden sælig konfigurer for det virker?

Prøv Softwarecenteret, det er meget beder når man ikke nødvendigvis ved hvilket program man skal have.

åh på den måde tak må jeg så gøre. tak

Det er er lidt ærveligt at firmaerne ikke gør noget mere for at få deres programmer til at virke på andre platforme som Ubuntu.
Ja meget ordbline programer er nogen af de programer de vil havde mange mange penge for og som har serlig windows aftaler så vi ordbline skal købe dem dyrt og køre windows. Det er meget belastene når man som mig bare ikke vil havde windows og er glad for ubuntu som på så mange områder virker meget bedre en wind. Og vi jo ikke vil undervære hjælpe midler eller andre gode programmer fordi at vi fra vælger wind.
Det skal her siges at ordbline programerne kan meget meget mere en læse højt. de har nogen meget specielte stave og skrive hjælpe funtioner du ikke finder andet steds.
Suryama
Lenovo Thinkpad R400
suryama

Indlæg af suryama »

jeg er måske lidt dum her men forst intet af det her...
har kørt teminal som du bad og den siger nu her tilsidst følgende

Sætter wine1.3-gecko (1.3.0-0ubuntu1~ppa1) op...
Sætter winetricks (0.0+20110629~ppa1) op...
Sætter unrar (1:3.9.3-1) op...
update-alternatives: using /usr/bin/unrar-nonfree to provide /usr/bin/unrar (unrar) in auto mode.

Processing triggers for libc-bin ...
ldconfig deferred processing now taking place

Hvad skal jeg gøre?

De liger der stadig
skal de installeres på ny?
De virker nemlig ikke som de er nu og nu virker andre funktioner af wine heler ikke fx sker der intet når jeg siger konfikurer wine.

Er lidt plank lige nu tror jeg. griner
Suryama
Lenovo Thinkpad R400
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

suryama skrev:mener du at der findes en findereader til ubunto? Et prgram der kan konvater pdf til openoffice fx.?

Nu kan en pdf jo være mange ting, men der findes et plugin til OpenOffice der gør den i stand til at åbne PDF filer selv.
http://extensions.services.openoffice.org/project/pdfimport
(har ikke prøvet det og der findes sikkert også andre løsninger)

koffice skulle også være i stand til at gøre det.

Hvis PDF filerne er i tekst format burde du vel bare kunne kopiere teksten ud, hvis formatet ikke er vigtig. Er det et ind scannet billed skal du bruge et OCR program, dem er der også en del af til Ubuntu.

suryama skrev:
AJenbo skrev:Jeg har ikke adgang til din computer så du skal først ligge billedet på nettet og så indsætte linket. Du kan f.eks. bruge:

uha det lyder helt indviklet i mit tratte hoved. mh

Det er ikke meget mere advancert end at bruge Facebook, men hvis du er træt kan det selføllig også være svært nok :)

suryama skrev:Der stod bare at regsvr23exe er støt på et alvorlig problem og er nød til at lukke... Dette kan forudsaes af problemer i programet ... et link til winehg.org

Den fik jeg også under installationen, men programmet kørte fint da jeg efterfølgende prøvede at åbne det.

suryama skrev:
AJenbo skrev:"Ok, man kan nok også konfigurer de andre programmer, men jeg har ikke nok erfaring med dem til at kunne rådgive dig."

det ved jeg heler intet åh. og mener du så at vis jeg lånder et godkend købt program af en så kan jeg ikke bare instaler det og køre det via wine? at jeg måske skal ud i en eller anden sælig konfigurer for det virker?

Øh, jeg er ikke lige helt med på hvad det er du hentyder til her, vi hjælper ikke med ulovligt anskaffet programmer her, hvilket det godt kunne lyde som om du er lidt inde på.

suryama skrev:Det skal her siges at ordbline programerne kan meget meget mere en læse højt. de har nogen meget specielte stave og skrive hjælpe funtioner du ikke finder andet steds.

Kender godt lidt til det, min lillebror er ordblind og jeg har selv meget svært ved det, jeg har dog kæmpet mig op på et acceptabelt plan, blandt andet ved at skrive løs her inde :)
Jeg hår også hjulpet 2 piger på min egen alder der også var ordblinde med at sætte adgangsfor alle op på deres Windows maskiner, men har dog aldrig selv rigtig brugt nogle af programmerne.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

suryama skrev:jeg er måske lidt dum her men forst intet af det her...
...
ldconfig deferred processing now taking place

Hvad skal jeg gøre?

Når du ser charlotte@charlotte:~$ er kommenoden færdig. Der var ingen fejl så alt skulle være på plads.
Du kan lige kontrollere at det er Wine 1.3.28 du har installeret ved at kigge i Softwarecenteret.

Det kan være du lige skal rense ud i dine Wine indstillinger. Åben din hjemme mappe, tryk ctrl+h for at vise skjulte filer, find .wine og slet eller omdøb den. Når du gør det vil din Wine være helt blank og du skal så installere dine programmer igen.