Forbindelse til NAS

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
clauslaugesen

Forbindelse til NAS

Indlæg af clauslaugesen »

Hejsa

Har et par pc'ere og en NAS (Synology) stående.
Under windows kan jeg oprette et netværksdrev, som automatisk laver forbindelse ved opstart. Dette er smart når f.eks. word gemmer filer direkte på fællesdrevet.

Jeg kan dog ikke finde ud af det i Ubuntu. Jeg kan sagtens få forbindelse via ftp, men det dutter jo ikke når konen og ungerne skal bruge pc'en :D
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Forbindelse til NAS

Indlæg af NickyThomassen »

Hej Claus og velkommen til forum

I Ubuntu er Windows' netværkssystem det samme som Samba, men hvis du har NAS'en stående tændt døgnet rundt vil jeg anbefale dig at bruge NFS som netværkssystem i stedet for. Ulempen er at det forudsætter faste ip-adresser for de computere der skal indgå i netværket, men fordelen er et robust og hurtigt netværk med lille sikkerhedsrisiko.

Hvis ikke du har faste ip-adresser på dit lokal-netværk, og ikke kan/vil/må/tør ændre det, burde du kunne gemme ftp-forbindelsen som et bogmærke i den boks hvor du taster ip-adressen ind, og på den måde gøre det nemmere til næste gang der skal forbindes.

Har du faste ip-adresser, så gør følgende lyn-guide at den delte mappe på NAS'en dukker op i Maskine på Ubuntu'en:

I det online brugerinterface (webui) som følger med NAS'en kan du eksportere en delt mappe til NFS ved at logge ind som admin, vælge Management, sikre at NFS er aktiveret under "File Sharing">"NFS" og lige markere fluebenet. Dernæst, for at dele mappen, går du under Privilegies > Shared Folder og markere den mappe der skal deles med NFS, trykker "NFS Privilegies", og så Create. Du skulle gerne se et lille vindue med 3 linier, hvor de 2 nederste allerede er udfyldt (dem vil jeg ikke anbefale dig at ændre, men hvis du vil dele mappen skrivebeskyttet skal read/write bare ændres til read), og den øverste linie skal så udfyldes med ip-adressen på den/de computere der må få adgang, fx 192.168.1.3 (hvis routeren er 192.168.1.1 og NAS'en er 192.168.1.2).

Lokalt på computeren mangler der så bare at blive oprettet en linie i fstab, som er den konfigurationsfil der bestemmer hvordan harddiske og netværksmapper bliver håndteret af Ubuntu. Hvis du åbner en terminal og skriver:

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/fstab

På en ny linie i bunden skal så stå oplysninger om hvor og hvordan den delte mappe skal vises i Ubuntu, og den kan fx se sådan her ud:

192.168.1.2:/volume1/nas /media/nas nfs rw,hard,intr   0 0

Hvor ip-adressen er NAS'ens, alt efter kolonet er stien til den delte mappe på NAS'en (typisk på Synology-NAS'er er "/volume1/" lagt fast, da "volume1" referer til den harddisk du selv har sat i da du købte den. I det her eksempel er "nas" så navnet på den delte mappe, og det skal erstattes af navnet på din mappe). Den næste del fortæller hvor på din computer filerne på NAS'en skal være synlige og resten er mindre vigtigt (nfs=filsystemet, rw,hard,intr=monteringsindstillingerne så Ubuntu ikke går ned hvis forbindelsen mistes og at du kan skrive til mappen & 0 0=ingen fejlsøgning ved fejl), det skal bare sættes ind som det er. Husk endelig mellemrum og komma'er de rigtige steder.

Du kan dermed selv bestemme hvilken mappe der skal bruges som netværksmappe, men jeg vil anbefale dig at ligge den i /media og bruge det samme navn som på NAS'en (det er lettere at holde styr på). Efter du har gemt og lukket fstab mangler netværksmappen bare at blive lavet, og i terminalen kan det gøres med:

sudo mkdir /media/nas

Du skal så lige skrive din kode (bliver ikke vist mens du taster), og navnet kan du selvfølelig selv vælge, men jeg vil igen anbefale at bruge samme navn som på NAS'en.

Så skulle den gerne blive vist hver gang du starter op, og hvis ikke du gider at genstarte, kan du hurtigt teste om det virker fra en terminal med:

sudo mount /media/nas

(Hvor nas er det rigtige navn)

Okay, næsten en lyn-guide ;)
Har du nogen spørgsmål om det her, eller noget andet omkring Ubuntu, må de endelig sige til.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Forbindelse til NAS

Indlæg af AJenbo »

Det kan også gøres på bruger niveau med gvfs-mount, her skal der også mindre opsætning til.