Android (manglende) datasikkerhed

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Android (manglende) datasikkerhed

Indlæg af Finn Bjerke »

http://www.b.dk/tech/datatilsyn-apps-misbruger-din-tillid

LIdt chokerende artikel om Android telefoners manglende datasikkered. Værd at læse.
Kardemommeloven er en god ting.
Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3652
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Android (manglende) datasikkerhed

Indlæg af NickyThomassen »

Jeg beklager, men jeg ser ikke problemet. Det bliver jo netop fremhævet at
Når man skal i gang med at installere en app fra Android Market oplyser udvikleren samtidig, hvad appen vil tage sig adgang til.

Og installere man et motionsprogram der skal logge ens rute, ja så ville det alt andet lige være underligt hvis det ikke skete...

IPhone derimod har taget skridtet fuldt ud, og ikke bare registreret deres kunders brug og placering uden deres samtykke, de bruger de indsamlede data til videreudvikling og videresalg.

http://avisen.dk/din-iphone-er-spion_131119.aspx

Fordelen ved open source i denne sammenhæng er netop at alle med de fornødne egenskaber kan kigge udviklerene over skulderen, og ikke kun udvikleren af et app (som ikke nødvendigvis er open source), men hele telefonen og alt hvad den gør. For mere almindelige mennesker snakkede man faktisk om en "sandbox", altså en sandkasse, og den kan så teste et app i et lukket miljø så man kan se hvad app'en har tænkt sig at gøre når det bliver installeret rigtigt. Jeg kender dog ikke status på projektet.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Android (manglende) datasikkerhed

Indlæg af buddig »

Spændende artikel, men jeg føler det ikke som en trussel mod data sikkerheden.
Jeg har Endomondo installeret, og når jeg løber, er det ikke kun Endomondo venner der kan se, hvor jeg er.
Jeg har givet Endomondo lov til automatisk at uploade til Facebook, men Google gør vist også mere end jeg ved.
Det er med til at gøre det spændende, og er en ekstra motivation til at komme ud at løbe...
Henning
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Android (manglende) datasikkerhed

Indlæg af AJenbo »

Det virker ikke som om der er problemer med sikkerheden i Android, men mere som om brugere installere programmer og acceptere dem selv om de skal give dem adgang til mere en rimeligt for den funktion de udbyder.
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Android (manglende) datasikkerhed

Indlæg af thj01 »

Jeg kan ikke se at det har noget med sikkerhed at gøre.

Det må være på til den enkelte hvad han vil installere. Og hvis man vælger at installere tracker programmer og "smarte aps", så må man jo tage konsekvenserne.

Min facebookprofil er helt åben for alle - pånær mit telefon nummer, adresse osv. For dem som skal have det de får det når de spørger. Men mit digitale jeg styrer jeg bevidst - og lader kun facebook se det som jeg vil have facebook skal se.

De fleste brugere glemmer at de kommunikerer med en applikation og ikke de andre applikationsbrugere. Og at brugerne ikke bruger hovedet - det kan aldrig være applikationens skyld.

Brugere er og bliver ethvert systems værste fjende!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."