Installere Ubuntu

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
giusdk
IRC nickname: GiusDK
Geografisk sted: Vejle

Installere Ubuntu

Indlæg af giusdk »

Hej godtfolk herinde

Dette er min første post, har lige oprettet mig som bruger, for jeg ved at jeg kommer til at bruge meget tid her i fremtiden!

Fedt forum

Jeg har siddet og læst lidt omkring at installere Ubuntu fra bunden, simpelthen wipe alt, og sørge for at partitionere bagefter, således at man kan wipe kun den partition som Ubuntu er på, og installere en nyere version en gang, i stedet for at opgradere.. Mange ting har jeg læst..

Jeg er ret ny hvad angår brugen af Linux, så jeg vil lige høre om nogle af Jer har nogle gode tips og tricks at dele ud af, når jeg skal installere det.

Jeg har denne maskine fra MM-Vision
Intel Core i7-2630QM 4x2,00GHz (Turbo 2.90GHz) 6MB cache
Kingston 8GB DDR3
Seagate Momentus XT 500GB Solid State Hybrid disk
Nvidia GeForce GT555 2GB GDDR3
2 x USB 2.0
2 x USB 3.0
1 x eSATA
1 x HDMI
1 x VGA

En ganske fin laptop som jeg lige nu har Win7 på..
Men nu vil jeg til Ubuntu, for jeg skal til at lære mig at blive bedre på Linux, da jeg næste år skal starte med at læse til IT Teknolog.
Derefter vil jeg gerne læse videre til IT Ingeniør, og en af mine største interesser offensiv it-sikkerhed, så Backtrack skal jeg helt sikkert også have installeret.. Lige nu booter jeg det blot fra en USB, men vil gerne have det installeret sammen med Ubuntu..

Jeg ønsker også at have Win7, men det ville ikke gøre noget hvis jeg f.eks. skulle køre dette gennem vmware eller noget andet, da jeg ønsker at Ubuntu bliver mit primære styresystem.

Jeg har overført alt data jeg skal til en ekstern harddisk fra win7, og vil nu til at installere Ubuntu.

Det bliver Ubuntu 11.04 jeg installerer.

Hvad synes i jeg skal gøre, og hvordan?
Jeg har tænkt mig at køre en killdisk, og så gå i gang.

Så smider jeg Ubuntu cd'en i, installerer, og så har jeg vel Ubuntu..
Så kommer alle ekstra spørgsmålene..
Backtrack skal jeg også have installeret.. Men vil ikke boote på det, så hvordan styrer jeg det?
Samt med Win7.. Og findes vmware til Linux, eller skal jeg bruge noget andet?

Det jeg har sværest ved lige at holde overblik over er partitioner på min harddisk.

Hvordan ville i gøre, hvis i stod overfor min opgave?

Jeg håber at en venlig sjæl eller to' vil give en hånd med

Mange tak for et fedt forum!
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Installere Ubuntu

Indlæg af Stra »

Hej og velkommen i forum.

Denne guide skulle gerne give dig svar på det meste omkring installation

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99

Og denne efter du har installeret det, for at få det fintunet.

http://freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=55

- vælger du at have win7, som dualboot, skal det helst ligge der i forvejen (giver færrest/ingen problemer)

Men win7 kan også fint køre i et virtuelt miljø.

- Backtrack, kender jeg ikke noget til, men da det et OS, kan det være på samme måde som win7: dualboot eller virtuelt miljø.
Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det sidste linux system du isntallere vil være det hvor GRUB (den der lader dig vælge sytre system) configurationerne ligger, det kan dog ændre, her kan du ændre standart valget for hvilket OS på listen der skal være. Det gøre enten med et grafisk værktøj som opstartshåndteringen eller ved at redigere /etc/default/grub og køre

Kode: Vælg alt

sudo update-grub
.
giusdk

Indlæg af giusdk »

Fedt!
Stra:
Tak for de gode links, de er værd at følge..
Jeg vil wipe det hele, så det kan godt ske at jeg installerer win7 først igen, inden ubuntu..
Men som sagt vil jeg helst undgå noget dualboot, og kunne åbne Win7 direkte fra Ubuntu..

Hvad mener du med GRUB?
Er det noget der ligger i Linux, som en service for at installere andre distros?

Og er der nogle der ved noget om kryptering af min HDD?

Jeg kunne godt tænke mig at kryptere den fuldstændigt, således at jeg skal taste et password før jeg næsten tænder maskinen..
Ikke et biospassword, men kryptering..
Og hvordan vil det fungere med evetuel partitionering bagefter?

Mange tak

EDIT:
Som jeg lige kan se, er det muligt at bruge Truecrypt til at kryptere med.. Men det er noget man skal gøre EFTER installationen af Linux eller hvorrdan?
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Under installationen får du valgmuligheder om du vil kryptere din hjemme mappe.

Grub er opstartsindlæseren, den finder selv andre installerede systemer og tilføjer dem som valg under opstarten.
giusdk

Indlæg af giusdk »

Jeg vil gerne kryptere HELE harddisken, således at jeg skal indtaste en kode når jeg tænder min pc.
Jeg ved godt at afhængig af krypteringen, kan pc'en blive langsommere, men det kan jeg godt leve med..

Når jeg så først HAR installeret Ubuntu, findes GRUB så som et visuelt interface, hvor jeg kan vælge at installere et ekstra styresystem?

Og vil jeg kunne være fri for at genstarte maskinen, for at gå ind i Backtrack?

På forhånd tak
Brugeravatar
Toddvarg

Indlæg af Toddvarg »

giusdk skrev:Og vil jeg kunne være fri for at genstarte maskinen, for at gå ind i Backtrack?

På forhånd tak

Du kan bruge virtualbox, jeg bruger den både for at checke nye sytemer og vindows. Det findes en verison af virtualbox i softwarecentret, men den understøtter ikke usb. Men du kan hente en version som understøtter usb på virtualbox's hjemmeside.http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Efter at du har installeret den, ska du aktivere usb support, du kan se hvordan det gøres på denne hjemmeside.http://news.softpedia.com/news/How-to-Fix-VirtualBox-USB-Support-111715.shtml

Eller er det et rimligt stort forum på virtualbox hjemmeside, så det er muligheder for hjælp.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

giusdk skrev:Jeg vil gerne kryptere HELE harddisken, således at jeg skal indtaste en kode når jeg tænder min pc.
Jeg ved godt at afhængig af krypteringen, kan pc'en blive langsommere, men det kan jeg godt leve med..

Det kan nok højest lade sig gøre at kryptere enkelte partitioner ved mindre BIOS i maskinen understøtter kryptering hvilket jeg ikke mindes at have hørt om. Ellers vil maskinen ikke have mulighed for at starte op. Den skal jo kunne læse den software der skal bruges for at kunne dekryptere resten. Jeg har ikke nogen erfaring med at kryptere hele partitioner, men jeg vil tro det kræver at du har en separat /boot partition.

giusdk skrev:Når jeg så først HAR installeret Ubuntu, findes GRUB så som et visuelt interface, hvor jeg kan vælge at installere et ekstra styresystem?

Jeg tror ikke du har forstået princippet i GRUB, GRUB er en opstarts indlæser der giver dig en liste af installeret styre sytemer på maskinen og du kan så vælge hvilken du ønsker at starte. Den køre altså før noget andet på maskinen og bruges til at vælge mellem systemer i et dualboot (multiboot) miljø.
Installere du Windows direkte på maskinen efter du har installeret Linux og GRUB vil Windows overskrive GRUB med dens egen opstarts indlæser som kun forstår at starte Windows systemer. Du skal nok nærmere kigge på at køre de andre systemer Virtuelt og her vil jeg som Toddvarg forslå at du brugere [apt=virtualbox-ose]Virtualbox[/apt]. Men du skal være opmærksom på at når man køre et styresystem virtuelt vil det normalt ikke have direkte adgang til din hardware som f.eks. grafikkort m.m.

giusdk skrev:Og vil jeg kunne være fri for at genstarte maskinen, for at gå ind i Backtrack?

Nej backtrack er et selvstendigt system og hvis du vil køre det direkte på maskinen (altså ikke i en virtuel maskine) skal du starte op i det.
gius

Indlæg af gius »

AJenbo skrev:
giusdk skrev:Jeg vil gerne kryptere HELE harddisken, således at jeg skal indtaste en kode når jeg tænder min pc.

Det kan nok højest lade sig gøre at kryptere enkelte partitioner ved mindre BIOS i maskinen understøtter kryptering hvilket jeg ikke mindes at have hørt om. Ellers vil maskinen ikke have mulighed for at starte op. Den skal jo kunne læse den software der skal bruges for at kunne dekryptere resten. Jeg har ikke nogen erfaring med at kryptere hele partitioner, men jeg vil tro det kræver at du har en separat /boot partition.

Okay, det forstår jeg godt.
Men hvordan foregår det så hvis jeg krypterer min harddisk, bliver jeg så kun promptet med brugernavn/adgangskode ved login til Ubuntu, eller hvorledes?
Og hvis jeg laver tre partitioner, hvoraf den ene er til Windows, kan den så også krypteres, og har i forstand på hvordan det foregår med hensyn til så at starte op dualboot?

giusdk skrev:Når jeg så først HAR installeret Ubuntu, findes GRUB så som et visuelt interface, hvor jeg kan vælge at installere et ekstra styresystem?

Jeg tror ikke du har forstået princippet i GRUB, GRUB er en opstarts indlæser der giver dig en liste af installeret styre sytemer på maskinen og du kan så vælge hvilken du ønsker at starte. Den køre altså før noget andet på maskinen og bruges til at vælge mellem systemer i et dualboot (multiboot) miljø.
Installere du Windows direkte på maskinen efter du har installeret Linux og GRUB vil Windows overskrive GRUB med dens egen opstarts indlæser som kun forstår at starte Windows systemer. Du skal nok nærmere kigge på at køre de andre systemer Virtuelt og her vil jeg som Toddvarg forslå at du brugere [apt=virtualbox-ose]Virtualbox[/apt]. Men du skal være opmærksom på at når man køre et styresystem virtuelt vil det normalt ikke have direkte adgang til din hardware som f.eks. grafikkort m.m.

Så det bedste hvis man vil have det optimale ud af Windows, er at installere Win7 først efter en Killdisk, og derefter så installere ubuntu?
For det har jeg nemlig prøvet, og så går GRUB'en som du siger ind og tager over, så jeg kan vælge enten Win7 eller Ubuntu..
For jeg ønsker nemlig at mit windows SKAL have adgang til alt mit hardware, og ønsker ikke at skulle ud i en masse bøvl med at få det til at fungere.

Nej backtrack er et selvstendigt system og hvis du vil køre det direkte på maskinen (altså ikke i en virtuel maskine) skal du starte op i det.

Okay, det gør mig ikke noget at køre BackTrack i et virtuelt miljø.. Det ender sikkert også med at jeg nok kommer til at køre det på en persistent USB pen med Backtrack på.
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Ser ud til at du har oprettet en ny konto, kan du ikke lige skrive en PM til mig fra den konto du ikke længere ønsker at bruge så sammen sætter jeg dem lige.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

giusdk skrev:Jeg vil gerne kryptere HELE harddisken, således at jeg skal indtaste en kode når jeg tænder min pc...

Her er en god beskrivelse af Truekrypt.
Se evt. også trin for trin guiden.
Henning
gius

Indlæg af gius »

AJenbo skrev:Ser ud til at du har oprettet en ny konto, kan du ikke lige skrive en PM til mig fra den konto du ikke længere ønsker at bruge så sammen sætter jeg dem lige.

Nej jeg tror bare at jeg ikke har fået sat det der quote's rigtigt, så det ser mærkeligt ud..
Har kun éen bruger.. Tror jeg da.. Har godt nok også oprettet noget wordpress, men har det noget med det her at gøre?
gius

Indlæg af gius »

buddig skrev:
giusdk skrev:Jeg vil gerne kryptere HELE harddisken, således at jeg skal indtaste en kode når jeg tænder min pc...

Her er en god beskrivelse af Truekrypt.
Se evt. også trin for trin guiden.
Henning

Mange tak
Hooold da kæft der er mange ting man lige skal blive klogere på hurtigt, hvis man gerne vil i gang i en fart..
Mange tak igen!
AJenbo
Admin

Indlæg af AJenbo »

Nu vil du jo også i gang med en masse på engang ;)

Wordpress og phpBB benytter samme bruger database på vores side, hvis du ser øverst i indlæget vil du også kunne se at du i starten har skrevet som glusdk og nu skriver som glus.
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

Siden sidst har jeg kigget lidt mere på truecrypt og synes ikke det er det helt rigtige til mig,
men i aften fandt jeg LUKS.
Den synes jeg ser rigtig ud til at kryptere hele harddisken, så jeg ville lige dele min opdagelse med jer.
Her er den godt beskrevet på Archlinux siden.
Henning