Computeren går i blå ved begyndelsen af Installationen

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
dannitheboy
IRC nickname: Danni

Computeren går i blå ved begyndelsen af Installationen

Indlæg af dannitheboy »

hej

Jeg har fået en meget virus ramt bærbar computer med Windows vista af min ven. Ideen er den at jeg skal have Linux Installeret, men efter jeg har puttet cd'en i og trykket Installer så går skæm billedet et blåt og man kan intet gøre.. Nogen der har en ide om hvad det kan være? er der en anden måde at installere på?

det er forresten Ubuntu linux 9.04 server - i386

mvh

Danni
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Computeren går i blå ved begyndelsen af Installationen

Indlæg af buddig »

Spændende at redde en virusramt Windows PC, og få den bedre end da den var ny. :)
Har du ikke en Ubuntu desktop live CD, som du kan køre uden at installere ?
Den kan formattere og partionere harddisken inden installation, og det er jeg ikke sikker på at Server CD'en kan.
Venter spændt på at høre videre om projektet.
Held og lykke med det.
Henning
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Prøv at tjekke om dette skulle være en mulighed:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/

Hvilken laptop (mærke/model)?

Er det med vilje at du vil installere en lidt aldrende version af ubuntu og at det er server-udgaven?

Jeg ville foreslå 10.04 som er en Long Term Support udgave LTS (og PT den mest stabile), eller eventuelt seneste nye 11.04. Og 32-bit er nok safest bet. Du kan hente dem her. http://www.ubuntu.com/download/ubuntu/download
buddig
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Indlæg af buddig »

zob skrev:...Og 32-bit er nok safest bet...
Hvad står der i de sidste ord, som jeg har understreget?
32 bit forstår jeg, men hvis det er en 64 bit maskine, så er 64 bit versionen vel at foretrække?
Henning
zob
Redaktør
Geografisk sted: København

Indlæg af zob »

Puha. Undskyld mit fattige sprog der ikke tillod mig at finde et dansk udtryk. Jeg tænkte faktisk over det. Jeg var ude i nogle mærkelige kringlede metaforer som "den sikreste hest" og noget "livrem og seler". Men ja, du har ret. Det var det jeg mente, at selvom om man har en 64-bit maskine så er en 64-bit installation ikke nødvendigvis at foretrække, speciel ikke hvis man har problemer som man ikke ved hvor kommer fra.

64-bit arkitekturer (maskiner) kan køre 64-bit og 32-bit OS.

32-bit arkitekturer (maskiner) kan KUN køre 32-bit OS.

Noget software kører bedst på 32-bit OS fordi producenterne ikke skriver 64-bit software, som vi kender det fra flash.

64-bit er stort set kun interessant hvis man har mere en 3GB RAM (stort set)

64-bit programmer fylder mere i RAM'em når de kører og tager ofte længere tid om at starte op. Dog kan de afvikle komplicerede beregninger (som f.eks. i billedmanipulation) hurtigere end 32-bit programmer.

Nå, det var en lille oversigt og i mellemtiden er jeg kommet i tanke om det udtryk jeg ikke kunne huske tidligere: "være på den sikre side".

Så hvis man vil være på den sikre side (om at problemerne ikke opstår fordi man prøver at køre 64bit), så kan man jo ligeså godt køre 32-bit. Dette råd bliver selvfølgelig mindre og mindre aktuelt, efterhånden som der bliver skrevet mere 64-bit software, men det er da værd at tage med, så har man da udelukket at det skulle være dér hunden er begravet.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Jeg vil også lige stemme ind for at du finder en nyere udgave af Ubuntu 9.04 er ikke længere understøttet så det vil nok ikke være den bedste oplevelse du har og alt software vil være over 2 år gammelt.
Server cd'en er også uden grafisk brugerflade og installationen forgår i tekst tilstand med blå paneler (det er måske det du ser?).

Hvis det er en Wubi installation du køre fra Windows og det er her du får en blå skræm fra Windows er det også bare at hente en dekstop cd og starte op fra den og installere der fra.

Hade du tænkt dig at maskinen skulle fungere som en server eller som brugscomputer? Som nævnt har serveren normalt ikke en grafiskbrugerflade du kan så efterfølgende installere en hvis du ønsker det, eller du installere server programmerne på en desktop installation. Begge systemer er faktisk det samme forskellen ligger blot i hvilket pakker der er tilvalgte fra start.

@buddig server cd'en kan godt formatere men man kan ikke prøve Ubuntu fra den og den er ikke grafisk.
dannitheboy
IRC nickname: Danni

Indlæg af dannitheboy »

hej igen

det er en bærbar zepto 64-bit prøver lige at hente en nyre version. det var en gammel en jeg havde liggende. jeg skal bare bruge den til noget skole noget :) og tak for jeres arrangement :D

skriver senere hvordan det går, håber det er nok
eyvind
Geografisk sted: Smørum

Indlæg af eyvind »

Hej.
Min Zepto 3215w (32 bit) kører flot med ubuntu 10.4
Det er den fordanskede udgave dabuntu som kan hentes og brændes på DVD
Men en alm. 10.4 CD kører også fint uden problemer.
Rigtige mænd tager ikke backup.