Programmør til Mediecenter søges - partner/freelance

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
JonasSthur
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. sep 2011, 13:13

Programmør til Mediecenter søges - partner/freelance

Indlæg af JonasSthur »

Hej Ubuntu-folk

I får den meget korte: Jeg og en partner er i opstartsfasen med en virksomhed der skal sælge små mediecentermaskiner der er baseret på Ubuntu og XBMC. Vi ønsker at have skræddersyet Ubuntu så det er med en enkel brugerflade (med de forskellige programmer i en dock på midten af skrivebordet osv.). Vi ønsker også et meget avanceret XBMC, tilpasset som vi vil og med mange spændende funktioner (integreret YouTube, AirPlay etc.).

Derfor søger vi en programmør der kan tilpasse disse programmer efter ønske (indenfor rimelighedens grænser selvfølgelig). Vi vil derefter bruge en HDD cloner så vi let kopier systemet til alle enheder.

Der er 2 samarbejdsmåder:

Partner
Du vil selv få indflydelse på softwarens udformning, og vi vil høj grad i fællesskab finde ud af hvad mulighederne er. Du vil også stå for den løbende software-mæssige opdatering og support, mens vi vil stå for alt det andet (salg, distribution, kapital osv. osv.). Flere detaljer omkring indholdet af et partnerskab kan vi finde ud af.

Freelancer
Vi udarbejder en præcis jobbeskrivelse og du laver opgaven. Vi regner med at vi alt efter opgavens omfang ligger på omkring 5.000-10.000 kroner - det skal med andre ord ikke kun være pengene der driver værket for dig!

Hvis du er interesseret og ønsker at høre mere, så kontakt mig endelig ganske uforpligtende på min mail j.b-n@live.dk

Med venlig hilsen
Jonas Sthur Brøchner-Nielsen
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Programmør til Mediecenter søges - partner/freelance

Indlæg af lath »

Fra http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Development_Notes#Contributing_to_the_XBMC_project kan man se at det meste af XBMC er lavet i C++, så det skal være meget lidt i skal have kodet for en prislap på 5.000 - 10.000 kr.

Jeres oplæg virker iøvrigt meget lidt professionelt, i kan ligge hvad som helst i jeres meget vage kravspecifikation, og komme til at kræve at den der hopper i fælden koder for 100.000 kr.

Det er en fælde jeg er blevet advaret fra andre om ikke at falde i.
En ting i skal huske på er at en freelancer såvel som en partner selv skal sætte penge af til ferie, og pension, f.eks, og af den grund bliver nødt til at kræve en højere løn end hvis det var en ansat i havde.
I kan skrive flere gode små kravspecifikationer (på engelsk) og så benytte jer af et bureau der formidler outsourcing, evt. et dansk firma der har outsourcing - det kan være det billigste for jer.

Iøvrigt, så, nej jeg er ikke interesseret.

Gratis tip:
Link til programmet på desktoppen laver i som softlinks (ln -s kommandoen) til *.desktop filer via Terminalen i Skrivebords mappen.
*.desktop filer findes i /usr/share/ eller en undermappe til den mappe.
Det snedige ved softlinks er at når softwareopdateringen opdaterer et program så er softlinket stadig en gyldig genvej (medmindre en pskke omskriver *.desktop filenavnet, men det plejer aldrig at ske).

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
JonasSthur
Indlæg: 2
Tilmeldt: 9. sep 2011, 13:13

Re: Programmør til Mediecenter søges - partner/freelance

Indlæg af JonasSthur »

Hej Lars

Jeg er meget ked af at du finder vores indlæg uprofessionelt, men det skyldes nok at vores faglige og tekniske snilde inden for området er meget begrænset.
Med hensyn til de 5.000-10.000 så vil jeg give dig ret, men hvis man alligevel er arbejdsløs eller under uddannelse kan 10.000 godt være mange penge. Se bare Fiverr og Mechanical Turk.
Med hensyn til partnerskabet er jeg dybt uenig. Man går ikke ind i sådan et projekt her med et krav om at få feriepenge og pension, det er helt ude i skoven, og har intet med iværksætteri at gøre.

Og vi har indhentet forskellige tilbud på outsourcing, men dette ønsker vi ikke at bruge selv om det er on-shore.

Og tak for tippet! ;)

Med venlig hilsen
Jonas Sthur Brøchner-Nielsen
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Programmør til Mediecenter søges - partner/freelance

Indlæg af laoshi »

Da tråden nok ikke så meget handler om opsætning har jeg flyttet den til Off-topic.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Programmør til Mediecenter søges - partner/freelance

Indlæg af thj01 »

Er det korrekt forstået, at i ønsker at bygge en forretning på et stykke GPL software.

Ved du/i hvad GPL (Gnu Public License) software er?

Det eneste i reelt set ville kunne styre er selve hardwaren. Resten af koden skal leveres tilbage til XBMC projektet. Jeg ved ikke hvordan præcist med selve brugerfladen, men jeg tror det vil være meget dyrt at udvikle en ny skal, der ikke indeholder GPL'et kode.

Dette er et sofware forum og ikke et hardware forum.

Noget andet er. hvis i regner med at en C## der går rundt og er arbejdsløs, ikke ved at alt hvad han tjener skal indberettes og trækkes fra i hans dagpenge, så tror jeg at der er noget helt galt.

Og så ville det være seriøst, hvis i samtidig havde en hjemmeside i kunne henvise til, hvor jeres forretningskoncept bliver vist, og hvor der er kontaktinformationer ud over en live mail.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Programmør til Mediecenter søges - partner/freelance

Indlæg af lath »

thj01 har ret:
Jeg vil jeg gerne pinde ud hvad GPL licensen betyder for jer:
  1. i skal offentliggøre al ekstra kildekode i har tilføjet eller ændret til en evt . konkurrent - og i kan ikke slippe uden om at gøre det på nogen måde.
  2. FSF (Free Software Foundation) har nogen folk der er efter virksomheder der misbruger GPL licensen, og de tager jer gerne med en tur i en domstol for at overtræde Lov om Ophavsret (overtræde en af betingelserne i GPL licensen).

Jeg vil stadig mene at i har en dårlig kravspecfikation.
I skal simpelthen op på et andet niveau i den kravspecifikation, så:

Få lavet jer en ordentlig kravspecification, brug gerne mock-ups der viser hvad det grafiske resultatet skal være.
Kravspecifikationen får jer også til at tænke ret dybt over hvad det er softwaren skal kunne.
I kravspecifikation fortæller hvad det er brugeren ser på, og hvordan softwaren reagerer på brugerinput.
i kan lade jer inspirere jer af følgende:

Fra IT-Universitet websiden finder vi et eksemplar på en god beskrivelse af en GUI (til en PDA i dette tilfælde):
Billede
Jeg vil påpege at den tegning klart viser hvad der kræves af GUIen for det tidsregistreringssystem på den PDA, og at I har ikke noget der kommer i nærheden af det.


Og som thj01 siger I har ikke et website, det har ethvert seriøst foretagende i dag, men i har måske ikke et website fordi i godt lige vil have et produkt først?
Jeg synes at det er en dårlig ide.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags