Begynderproblemer. Dropbox, Java og Adobe Flash Player.

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Vangen
IRC nickname: Vangen

Begynderproblemer. Dropbox, Java og Adobe Flash Player.

Indlæg af Vangen »

Jeg er har i mange år kørt Windows men følte pludselig at det var tid til lidt forandring, så jeg har er for nyligt startet med Ubuntu og finder styresystemet virkelig godt!

Desværre har jeg lidt begynderproblemer:

1. Jeg bruger Dropbox - en virkelig god service der deler filer så man kan have dem med sig overalt. Efter installationen danner Dropbox automatisk en mappe i min "Hjemmemappe" og herfra åbner det ganske fint. Desværre kan jeg ikke åbne programmet fra "Programmer -> Internet -> Dropbox" hvor det også ligger efter installationen.

2. Jeg så en anmeldelse af Ubuntu i DR's program "So ein ding", hvor værten siger at Netbank nemt kan bruges i Ubuntu. Jeg kan desværre bare ikke få det til at fungere. Når jeg åbner siden med min netbank siger den med det samme at jeg mangler et plugin, men når jeg klikker på linket skriver "Plugin Finder-tjenesten": "Ingen passende plugins fundet." Jeg kunne forestille mig det var noget med manglende Java, men det kan jeg ikke få til at fungere.

3. Derudover kan jeg, på samme måde som med Java, ikke få Adobe Flash Player til at fungere. Efter downloaden af disse åbnes en mappe hvorfra jeg kan udpakke filerne, men derfra ved jeg ikke hvordan jeg kommer videre.

4. Som et lille sidespørgsmål jeg tror jeg fik svar på i emnet "E-bladet på ekstrabladet.dk", men for en god ordens skyld: Er det nødvendigt med et antivirusprogram når man kører Ubuntu?

Håber virkelig nogen kan svare på spørgsmålene i mit (lange) indlæg.
På forhånd, tak for hjælpen. :)
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Begynderproblemer. Dropbox, Java og Adobe Flash Player.

Indlæg af AJenbo »

Hej og velkommen til forummet

1. Åbne programmet Hovedmenu og tryk egenskaber for den genvej der ikke virker, kør kommandoen fra terminalen og se om ikke den kommer med en fejl der.

2. Prøv at installer [apt=icedtea-plugin]Icedtea Java[/apt]. Hvis ikke det hjælper så prøv lige denne guide: https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/18/installation-af-java/

3. I Ubuntu skal man generelt ikke hente filer og bare installere dem på ens system, i stedet skal man først se om ikke programmerne er tilfængelige fra software centeret hvor de både er godkendte og tilpasset til systemet. Du kan finde flash her: adobe-flashplugin. Til en anden gang så er der under installationen et valg om at installere tredjeparts programmer der giver undersøttelse af mp3, java og flash fra start.

4. Nej.
Vangen

Indlæg af Vangen »

Tusind tak for det hurtige svar. :)

1. Kommandoen hedder "dropbox start -i", men når jeg kører den fra Terminalen svarer den med en URL hvorfra jeg burde kunne tilslutte min computer til Dropbox-kontoen. Desværre skriver hjemmesiden bare at computeren allerede er tilsluttet en konto og intet ændres.

3. Det burde jeg faktisk have tænkt på, men man glemmer hurtigt efter mange år med Windows. :)
Bare for en god ordens skyld - hvis andre skulle finde samme problemer og læse dette emne - så fører dit link til en side i Softwarecentret der ikke findes, ihvertfald ikke i min softwarekilde. Istedet prøvede jeg med "Udvidelsesmodul til Adobe Flash" og nu virker alt fint.
Klaus Rasmussen
Admin
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Hej og velkommen til forum. Hvis du har fået løst alle 4 problemer, så marker tråden som løst. :D
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 24.04.1 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
Vangen

Indlæg af Vangen »

Mit første problem er stadig ikke løst. :)
Jeg bruger Dropbox til alle mine filer, så det er virkelig irriterende jeg ikke kan få det til at fungere optimalt.
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Det kan være du først skal aktivere partner arkivet under rediger-softwarekilder i software centeret før mit link ville fungere. Den jeg linkede til er en mere officel pakke til flash end den du har installeret, men begge burde fungere fint.

Jeg vil forslå du snakker med dropbox support om dit problem med at køre deres software.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Jeg har Dropbox på 3 pc'er uden problemer. Hvordan har du installeret Dropbox ? (Jeg henter den selv manuelt på http://www.dropbox.com/downloading ).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Vangen

Indlæg af Vangen »

Det var fra samme side jeg hentede det. Jeg tog den version som siden anbefaler til mig (som er "x86_64").
tuxx
IRC nickname: tuxx
Geografisk sted: Syddanmark

Indlæg af tuxx »

Vangen skrev:, så det er virkelig irriterende jeg ikke kan få det til at fungere optimalt.

Kan du beskrive det nærmere?
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Indlæg af Christian.Arvai »

Hvad sker der hvis du prøver med følgende fra Terminalen :

Kode: Vælg alt

dropbox start
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
Vangen

Indlæg af Vangen »

Hvis jeg prøver med det skriver terminalen: "To link this computer to a dropbox account, visit the following url:
https://www.dropbox.com/cli_link?host_id=dbd6a41ccfb9e3bd6ed4105a66db597f&cl=en_US".

Jeg kan sagtens åbne det fra Steder -> Dropbox og fra Gnome-panelet, det er kun fra Programmer -> Internet -> Dropbox det ikke virker.
Stra
Geografisk sted: Ikast-Herning

Indlæg af Stra »

"dropbox start -i" er en kommando for at starte Dropbox, så den kan synkronisere, og ikke en kommando til at åbne programmet med.

Men den har ingen betydning, da du har startet Dropbox, som et af programmerne ved opstart, se "opstartsprogrammer".

stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10