usb 3?
-
- IRC nickname: tuxx
- Geografisk sted: Syddanmark
Re: usb 3?
Alle USB standarderne er hardware-specificeret.
USB1 blev ikke opgraderet til USB2 på XP - XP blev opgraderet til at kunne udnytte dine eksisterende USB2-porte.
USB1 blev ikke opgraderet til USB2 på XP - XP blev opgraderet til at kunne udnytte dine eksisterende USB2-porte.
// Martin | RLU # 131406
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Desktop
Ubuntu 12.04 LTS 'Precise Pangolin' x86-64 @ Laptop
Lubuntu 12.04 'Precise Pangolin' i386 @ Workbench Desktop
Debian 6 'Squeeze' x86-64 @ Server
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Bare lidt historie USB1.0 er jeg kun stødt på 1 maskine der havde, det eneste det fungerede med vare som oplader da ændringen til USB1.1 var for stor til at data fungerede
USB3 stik er næsten altid blå.
USB3 stik er næsten altid blå.
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
zerben skrev:Hej.Jeg vil gerne vide om usb 3 er en hardware eller software opdatering.Da XP kom var der kun usb 1 men med servicepack 1 blev den opdateret til usb 2.Hvad med Ubuntu og opdatering til usb 3 på bærbar?
USB er defineret på følgende niveauer*:
- mekanisk: stik størrelser, kabel længder, etc.
- elektrisk: elektriske karakteristika
- USB host hardware: root hub(s)
- kernel device drivers til USB root hubs, 1 kernel device driver pr USB host root hub type
- protokoller som definerer hvordan der snakkes med en USB enhed.
- usb host device drivers til USB gadget devices (f.eks en WiFi/WLAN til USB enhed), USB host device drivers implementerer USB protokoller i forhold til operativsystem måde at arbejde med USB på.
For USB 3 skal der være en device driver til USB 3 root hubs (fordi USB 3 indfører en ny USB root hub type).
Pt. er der kun 1 USB 3 root hub chip, så det er ret simpelt, men der er en konkurrent der snart kommer ud med en meget billigere chip, hvilket har presset prisen ned på chips fra den nuværende producent af USB 3 root hub chips.
Af overnævnte kan du se at det ikke kun drejer sig om hardware, men også om en device driver for den chip der fungerer som USB 3 root hub.
Din snak om softwareopdateringer fortæller faktisk at de opdateringer du snakker om var device drivers for USB 2 root hubs (EHCI).
Af hvad jeg ved, så har Linux kernen har også support for USB 3 root hubs, så USB 3 skulle gerne virke ud af boksen.
/Lars
*: alt andet end uddybende, der er er rigtig mange lag i USB standarden: http://www.beyondlogic.org/usbnutshell/usb1.shtml
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags