Installation af Ubuntu: Starter ikke op / sort skærm
-
Installation af Ubuntu: Starter ikke op / sort skærm
Har lige købt en ny bærbar, super lækker synes jeg selv, og har glædet mig helt vildt til at få Ubuntu efter at have kørt win 7 et par dage. Jeg vil stadig gerne køre med dualboot, da jeg til tider har brug for windows.
Hardware: Asus u36, i5 sandy bridge, 4 gb ram, 64bit
Jeg har hentet ubuntu 11.04 64bit og lavet en opstartsdisk (usb 8 gb sandisk) via ubuntu på den gamle bærbar. Først havde jeg lavet en via windows, men troede ikke at den virkede.
Mit problem er følgende: Efter lidt besvær (se nedenfor) har jeg fået loadet min usb flash via bios, som har givet følgende valgmuligheder - "try ubuntu" , "install ubuntu", "check disk".
Jeg har forsøgt at vælge alle tre muligheder med samme resultat, skærmen går sort og intet sker!
To gange på to forskellige OS, og med to forskellige image af 11.04 har jeg lavet i usb opstarsdisk så problemet burde ligge et andet sted.
Som nævnt ovenfor kunne jeg i starten ikke starte op vi USB'en, men tror jeg har løst dette problem via en google søgning, hvor jeg fandt en guide. Guiden hjælp mig til gennem bios at linke til en fil på USB opstartsdisken. Jeg brugte følgende kommando \EFI\boot\bootx64.efi
jubiii... jeg var glad, mmeeennn øv, jeg har ingen ide til hvordan jeg kommer videre eller hvad jeg skal gøre, savner at kunne bruge ubuntu og håber i kan hjælpe.
Hardware: Asus u36, i5 sandy bridge, 4 gb ram, 64bit
Jeg har hentet ubuntu 11.04 64bit og lavet en opstartsdisk (usb 8 gb sandisk) via ubuntu på den gamle bærbar. Først havde jeg lavet en via windows, men troede ikke at den virkede.
Mit problem er følgende: Efter lidt besvær (se nedenfor) har jeg fået loadet min usb flash via bios, som har givet følgende valgmuligheder - "try ubuntu" , "install ubuntu", "check disk".
Jeg har forsøgt at vælge alle tre muligheder med samme resultat, skærmen går sort og intet sker!
To gange på to forskellige OS, og med to forskellige image af 11.04 har jeg lavet i usb opstarsdisk så problemet burde ligge et andet sted.
Som nævnt ovenfor kunne jeg i starten ikke starte op vi USB'en, men tror jeg har løst dette problem via en google søgning, hvor jeg fandt en guide. Guiden hjælp mig til gennem bios at linke til en fil på USB opstartsdisken. Jeg brugte følgende kommando \EFI\boot\bootx64.efi
jubiii... jeg var glad, mmeeennn øv, jeg har ingen ide til hvordan jeg kommer videre eller hvad jeg skal gøre, savner at kunne bruge ubuntu og håber i kan hjælpe.
Ubuntu Maverick Meerkat 10.10
ASUS eee1000H
ASUS eee1000H
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
Re: Installation af Ubuntu: Starter ikke op / sort skærm
Jeg har selv en del dårlige erfaringer med 64bit på usb-stick. Jeg bruger selv cd til at installere 64 bit fra, så jeg vil anbefale dig at prøve at brænde en cd og se om det hjælper.
Med venlig hilsen Christian
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing
-
tak, men der er ikke noget drev i pc'en og har heller ikke et eksternt cd drev
ASUS eee1000H
ASUS eee1000H
-
Ville det gøre en forskel, hvis jeg prøvede med 10.04 LTS i 64bit versionen??
ASUS eee1000H
ASUS eee1000H
-
- Admin
- IRC nickname: Christian_Arvai
- Geografisk sted: Holeby - Lolland
muus skrev:Ville det gøre en forskel, hvis jeg prøvede med 10.04 LTS i 64bit versionen??
Prøv det. Nogle gange kan man være heldig ved at gå tilbage til "sidste udgivne LTS".
Med venlig hilsen Christian
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Så kom jeg også forbi dit andet indlæg, og kan se at christian.arvai også har været har med et forslag.
Prøv om dette hjælper:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/
Hvilket grafikkort er der i maskinen?
Prøv om dette hjælper:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/
Hvilket grafikkort er der i maskinen?
-
Jeg er stadig ikke kommet videre, og skærmen er fortsat helt sort efter jeg fx har valgt "try ubuntu".
Mht. til grafikkort er det et geforce gt 520m.
Jeg har læst din guide omkring nomodeset, men jeg kan ikke komme videre.
Dette skyldes måske at jeg boot'er op i GNU GRUB menuen, og kommer slet ikke til "live-cd menuen", derfor sker der ingen ting ved at trykke på F6. Er der nogen andre muligheder fra GNU GRUB menuen?
Ved ikke om dette skyldes at min bios er opsat anderledes, her tænker jeg på at jeg manuelt skulle pege på den fil usb'en skulle boote fra - \EFI\boot\bootx64.efi
Jeg har ikke noget eksternt CD drev, og kender heller ikke nogen som har, så jeg håber virkelig der er en løsning via USB'en så jeg kan slippe for win 7
Mht. til grafikkort er det et geforce gt 520m.
Jeg har læst din guide omkring nomodeset, men jeg kan ikke komme videre.
Dette skyldes måske at jeg boot'er op i GNU GRUB menuen, og kommer slet ikke til "live-cd menuen", derfor sker der ingen ting ved at trykke på F6. Er der nogen andre muligheder fra GNU GRUB menuen?
Ved ikke om dette skyldes at min bios er opsat anderledes, her tænker jeg på at jeg manuelt skulle pege på den fil usb'en skulle boote fra - \EFI\boot\bootx64.efi
Jeg har ikke noget eksternt CD drev, og kender heller ikke nogen som har, så jeg håber virkelig der er en løsning via USB'en så jeg kan slippe for win 7
ASUS eee1000H
ASUS eee1000H
-
- Admin
Du kan se længere nede i guiden hvordan du kan gøre det i grub.
-
Har nok formuleret mig forkert.
Når jeg boot'er op kommer jeg direkte til GRUB menuen, men det er ikke den samme GRUB menu som fra din guide.
Grub menuen ser visuelt anderledes ud, og når jeg trykker på på "e" er det heller ikke sammen tekst, som er i din guide.
1. jeg booter op fra USB'en
2. det første skærmbillede der møder mig er GRUB menuen (ikke den alm. live-cd menu)
3. her kan jeg vælge 3 muligheder - try ubuntu, install ubuntu, check disk
4. alle tre valg giver en sort skærm
5. trykker jeg "e" kommer følgende tekst i GRUB
setparams "install ubuntu"
set gfxpayload=keep
linux /casper/vmlinuz file=cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper only-ubiquity quiet splash --
initrd /casper/initrd.lz
6. har jeg prøvet at skrive nomodeset efter ""quite splash", men uden resultat.
Når jeg boot'er op kommer jeg direkte til GRUB menuen, men det er ikke den samme GRUB menu som fra din guide.
Grub menuen ser visuelt anderledes ud, og når jeg trykker på på "e" er det heller ikke sammen tekst, som er i din guide.
1. jeg booter op fra USB'en
2. det første skærmbillede der møder mig er GRUB menuen (ikke den alm. live-cd menu)
3. her kan jeg vælge 3 muligheder - try ubuntu, install ubuntu, check disk
4. alle tre valg giver en sort skærm
5. trykker jeg "e" kommer følgende tekst i GRUB
set gfxpayload=keep
linux /casper/vmlinuz file=cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper only-ubiquity quiet splash --
initrd /casper/initrd.lz
6. har jeg prøvet at skrive nomodeset efter ""quite splash", men uden resultat.
ASUS eee1000H
ASUS eee1000H
-
- Admin
Hvad har du brugt til.at lave den usb og huskede du mellem rum før og efter nomodeset?
-
Stadig uden held.... har sat "nomodeset" ind, og forsøgt med og uden mellemrum.
Nedenstående er hvad jeg har forsøgt
set gfxpayload=keep
linux /casper/vmlinuz file=cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper only-ubiquity quiet splash nomodeset --
initrd /casper/initrd.lz
Er der nogen som helst anden mulighed for at få gang i installationen?
Nedenstående er hvad jeg har forsøgt
set gfxpayload=keep
linux /casper/vmlinuz file=cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper only-ubiquity quiet splash nomodeset --
initrd /casper/initrd.lz
Er der nogen som helst anden mulighed for at få gang i installationen?
ASUS eee1000H
ASUS eee1000H
-
- Admin
Det undre mig lidt at din USB fungere på denne måde, hvilket værktøj har du brugt til at lave den og har du mulighed for at prøve med en CD i stedet? Fik du også prøvet med 10.04?
-
Mit image er lavet hhv med ubuntu's "oprettelse af startdisk" og har også lavet det med windows Universal-USB-Installer-1.8.6.2. Uden det har ændret noget.
Jeg har også forsøgt med 10.04, men her er et helt andet problem som skyldes min BIOS.
Det "geniale" er at min bios åbenbart skal opsættes til at boote fra enheder, og med 10.04 versionen kan jeg ikke finde den rette "path" til usb'en så den kan boote. Følgende fil/sti findes ikke i 10.04 \EFI\boot\bootx64.efi - her er jeg så også gået i stå.
Jeg har desværre ikke et eksternt cd drev, men kan det virkelig løse problemet??
En af vennerne har måske et gammelt drev gemt væk i kælderen jeg kunne låne.
Jeg har også forsøgt med 10.04, men her er et helt andet problem som skyldes min BIOS.
Det "geniale" er at min bios åbenbart skal opsættes til at boote fra enheder, og med 10.04 versionen kan jeg ikke finde den rette "path" til usb'en så den kan boote. Følgende fil/sti findes ikke i 10.04 \EFI\boot\bootx64.efi - her er jeg så også gået i stå.
Jeg har desværre ikke et eksternt cd drev, men kan det virkelig løse problemet??
En af vennerne har måske et gammelt drev gemt væk i kælderen jeg kunne låne.
ASUS eee1000H
ASUS eee1000H
-
- Admin
Du skal også være velkommen til at låne et af mine drev hvis du er i København området.
Det kunne godt tyde på at din maskine slet ikke har BIOS men nærmere UEFI. Jeg har kun er farin med EFI fra Mac og der er det en ældre version der ikke er kompatibel med UEFI, har kørte jeg også bare vi BIOS kompatibilitets tildstand.
Jeg har fundet disse emner på nettet, måske kan det være til hjælp:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1705406
http://www.chromeoslounge.com/cr-48-chrome-notebook/1709-ubuntu-11-04-alpha-3-cr-48-uefi-booting.html
Det kunne godt tyde på at din maskine slet ikke har BIOS men nærmere UEFI. Jeg har kun er farin med EFI fra Mac og der er det en ældre version der ikke er kompatibel med UEFI, har kørte jeg også bare vi BIOS kompatibilitets tildstand.
Jeg har fundet disse emner på nettet, måske kan det være til hjælp:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1705406
http://www.chromeoslounge.com/cr-48-chrome-notebook/1709-ubuntu-11-04-alpha-3-cr-48-uefi-booting.html
-
Kære Ajenbo,
Først en lille undskyldning for den lange latenstid på dit seneste indløg, men har været til presset med job, studie ect.
Tak for dit generøse tilbud, som jeg vil sige mange gange tak for. Jeg vil meget gerne låne dit drev, jeg bor selv i kbh (nørrebro).
Som du kan gætte er jeg desværre ikke kommet videre, og den guide du sendte tidligere er lidt for avanceret for mig og kræver jeg har lidt mere tid og forståelse. Derfor håber jeg at en CD måske kan løse problemet. Lige pt. overlever jeg med Windows 7, men håber at kunne komme tilbage på Ubuntu.
Hvordan kan jeg få fat på dig ?
mvh.
/ gustav
Først en lille undskyldning for den lange latenstid på dit seneste indløg, men har været til presset med job, studie ect.
Tak for dit generøse tilbud, som jeg vil sige mange gange tak for. Jeg vil meget gerne låne dit drev, jeg bor selv i kbh (nørrebro).
Som du kan gætte er jeg desværre ikke kommet videre, og den guide du sendte tidligere er lidt for avanceret for mig og kræver jeg har lidt mere tid og forståelse. Derfor håber jeg at en CD måske kan løse problemet. Lige pt. overlever jeg med Windows 7, men håber at kunne komme tilbage på Ubuntu.
Hvordan kan jeg få fat på dig ?
mvh.
/ gustav
ASUS eee1000H
ASUS eee1000H