Ny Samle selv NAS og torrent server
-
- IRC nickname: ThomasDK81
Ny Samle selv NAS og torrent server
Hej alle Ubuntu eksperter
Jeg har et par spørgsmål ang. en ny server, jeg har tænkt mig at installere Ubuntu på.
Serveren skal bruge som filserver, torrents, mumble, LAMP el., måske noget CCTV osv.
Jeg har googlet i flere uger for at finde ud hvad der kunne være bedst.
Jeg har Mac's og Windows maskiner i netværket.
Jeg administrer 2 Centos VPS'er (Directadmin gør det let), men jeg er vant til at bruge ssh.
Derfor er valget faldet på Ubuntu Server 10.04. Server versionen fordi, jeg ikke jo ikke skal bruge desktop'en. 10.04 fordi, efter jeg har forstået, så er der generelt bedre understøttelse og fordi forskellen på 11.04 og 10.04 ikke har nogen effekt på en desktop løs installation.
Hardwaren er en i3-2100T cpu på H67 chipsættet(sandy bridge) og bundkortet er et itx Intel DH67CF.
Der kommer til at sidde 6x2TB SATA diske til data og en SSD OCZ SOLID 3 til systemet.
Jeg har ikke meget forstand på linux fil systemer, men ext4 lyder som det bedste. Samba oven på det og så skulle jeg kunne klare mig i netværket. Jeg tror der kommer til at køre software raid på data diskene.
Hvad med LVM? eller er det måske XFS?
Jeg kunne også bare installere Windows 7 på den?
Beklager hvis Ubuntu server relateret emner ikke hører til her.
Så mit spørgsmål er, er jeg helt galt på den?
Jeg har et par spørgsmål ang. en ny server, jeg har tænkt mig at installere Ubuntu på.
Serveren skal bruge som filserver, torrents, mumble, LAMP el., måske noget CCTV osv.
Jeg har googlet i flere uger for at finde ud hvad der kunne være bedst.
Jeg har Mac's og Windows maskiner i netværket.
Jeg administrer 2 Centos VPS'er (Directadmin gør det let), men jeg er vant til at bruge ssh.
Derfor er valget faldet på Ubuntu Server 10.04. Server versionen fordi, jeg ikke jo ikke skal bruge desktop'en. 10.04 fordi, efter jeg har forstået, så er der generelt bedre understøttelse og fordi forskellen på 11.04 og 10.04 ikke har nogen effekt på en desktop løs installation.
Hardwaren er en i3-2100T cpu på H67 chipsættet(sandy bridge) og bundkortet er et itx Intel DH67CF.
Der kommer til at sidde 6x2TB SATA diske til data og en SSD OCZ SOLID 3 til systemet.
Jeg har ikke meget forstand på linux fil systemer, men ext4 lyder som det bedste. Samba oven på det og så skulle jeg kunne klare mig i netværket. Jeg tror der kommer til at køre software raid på data diskene.
Hvad med LVM? eller er det måske XFS?
Jeg kunne også bare installere Windows 7 på den?
Beklager hvis Ubuntu server relateret emner ikke hører til her.
Så mit spørgsmål er, er jeg helt galt på den?
-
- Admin
- IRC nickname: nicky
- Geografisk sted: 192.168.20.42
Re: Ny Samle selv NAS og torrent server
Hej Thomas og velkommen til forum
Egentlig lyder det ganske fornuftigt, så måske du har bedre styr på det end du regner med? Men ville det ikke være en skam at straffe al den gode hardware med Windows?
Hardware siden kan være lidt svær at forudsige, dog ligger Intel i den rigtige ende. Du kan evt. prøve med en live-cd først, på den måde kan du teste alt uden at pille ved harddiskene. Jeg ville klart anbefale ext4 da det gik ind i stable sidste eller forrige år og har nogle fordele over ext3. Derimod kan jeg desværre ikke hjælpe med LVM. Alt efter hvor integreret netværket skal være kan samba sagtens være løsningen, og under alle omstændigheder er det nok den bedste løsning til Windows-maskiner. Mac-maskiner kender jeg ikke rigtig noget til.
Ubuntu Server 10.04 lyder som et godt valg, bl.a. fordi det er en LTS-udgave der er understøttet til 4 måned i 2015:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Ubuntu_%28operating_system%29#Releases
Og ellers kan du altid installere en letvægter som Xfce og kun starte det efter behov:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Xfce
Ellers vil jeg bare anbefale dig at prøve dig frem, og hvis du kører fast undervejs opretter du bare en tråd med spørgsmålet, så er jeg sikker på en smart sjæl har et godt forslag. Held og lykke.
Hilsen Nicky
Egentlig lyder det ganske fornuftigt, så måske du har bedre styr på det end du regner med? Men ville det ikke være en skam at straffe al den gode hardware med Windows?
Hardware siden kan være lidt svær at forudsige, dog ligger Intel i den rigtige ende. Du kan evt. prøve med en live-cd først, på den måde kan du teste alt uden at pille ved harddiskene. Jeg ville klart anbefale ext4 da det gik ind i stable sidste eller forrige år og har nogle fordele over ext3. Derimod kan jeg desværre ikke hjælpe med LVM. Alt efter hvor integreret netværket skal være kan samba sagtens være løsningen, og under alle omstændigheder er det nok den bedste løsning til Windows-maskiner. Mac-maskiner kender jeg ikke rigtig noget til.
Ubuntu Server 10.04 lyder som et godt valg, bl.a. fordi det er en LTS-udgave der er understøttet til 4 måned i 2015:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Ubuntu_%28operating_system%29#Releases
Og ellers kan du altid installere en letvægter som Xfce og kun starte det efter behov:
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Xfce
Ellers vil jeg bare anbefale dig at prøve dig frem, og hvis du kører fast undervejs opretter du bare en tråd med spørgsmålet, så er jeg sikker på en smart sjæl har et godt forslag. Held og lykke.
Hilsen Nicky
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
LVM gør hovedsageligt bare at du live kan tilføje flere diske (eller raids) til en volume og på den måde tilføje mere plads til serveren uden det skal være på forskellige mounts, men det gør det så lidt svære at genskabe data hvis der går noget galt. Det lyder ikke som noget du kunne tænke dig.
-
AJenbo skrev:LVM gør hovedsageligt bare at du live kan tilføje flere diske (eller raids) til en volume og på den måde tilføje mere plads til serveren uden det skal være på forskellige mounts, men det gør det så lidt svære at genskabe data hvis der går noget galt. Det lyder ikke som noget du kunne tænke dig.
Det er det heller ikke så. Der er heller mere plads i kabinettet, så 1 SSD og 6xSATA er allerede maks
Mht. driver understøttelse, så har jeg søgt på google og der er masser af eksempler på folk der kører stort alle typer af Linux på det bundkort. Det skulle også være mærkeligt andet, da det er oplagt til en strømbesparende, med en lille smule krafter, server/nas.
Den kommer med posten i dag og jeg har lavet et USB-stik
-
- IRC nickname: lars_t_h
- Geografisk sted: Fyn
Tag og kig på FreeNAS[1], det er et samling programmer der er prækonfigureret til at skulle fungere som en NAS.
FreeNAS er ikke Linux baseret, men derimod BSD (UNIX) baseret. Helt præcis er FreeNAS baseret på FreeBSD, og FreeNAS har følgende features:
FreeBSD har også et ret godt pakkesystem du kan bruge til at installere ekstra programmer.
FreeBSD kan også afvikle Linux programmer OOTB (out-of-the-box), og skal have en bestemt pakke installeret for at man kan køre Linux programmer.
Bemærk dog at FreeBSD er som Linux i gamle dage (for 10 år siden) med hensyn til hardware, det vil sige: ret kræsen.
Du kan iøvrigt ikke bruge Linux device drivers, fordi Linux og BSD kerner er meget forskellige. Bemærk også at Linux program supporten ikke dækker Linux device drivers.
/Lars
[1]: FreeNAS
http://www.freenas.org/features
[2]: FreeBSD
http://www.dk.freebsd.org/
FreeNAS er ikke Linux baseret, men derimod BSD (UNIX) baseret. Helt præcis er FreeNAS baseret på FreeBSD, og FreeNAS har følgende features:
- Web baseret (Django) brugergrænseflade
- ZFS (Zettabyte File System) filsystemet der understøtter (fra FreeNAS websitet med mine kommentarer på dansk): data integrity protection (sig farvel til fsck), practically unlimited size caps, cloneable snapshots (med snapshots kan du undo en sletning af filer og mapper), automatic repair - fsck af filsystemet er slet ikke nødvendigt, hvis strømmen går (filsystemet er i luften på et par sekunder), RAID-Z, and more.
1 zettabyte (ZB) = 1.000.000.000 TB = 1.000.000.000.000 GB, altså 1.000 milliarder giga bytes) - Snapshots:
If your data is somehow lost, FreeNAS™ makes it easy to restore from a previously generated snapshot. With the periodic snapshots feature, you can worry less about data loss, and use your system stress free. It takes far less time than a full backup, but a continuous set of snapshots will provide the same level of protection. - Command Line Interface
FreeNAS™ 8 is based on FreeBSD 8.x, and will update and keep current with the FreeBSD project. So if you're a savvy user, and prefer to use the command line, no problem! ssh in, and control your FreeNAS™ device from the FreeNAS™ custom CLI. - Backup and Restore
Remote Replication allows you to copy a snapshot to an offsite server, for maximum data security. This provides an excellent disaster recovery service, so even in the worst situations, you're covered. - 10GigE Drivers
10Gig Ethernet drivers are included in FreeNAS™ 8. If you've got onboard 10GigE, or better yet, a 10GigE card, FreeNAS™ 8 becomes screamingly fast when transferring files. This is especially noticeable for video streaming, and multiple simultaneous connections. - Thin Provisioning
Thin Provisioning is another excellent addition to the FreeNAS™ features list. Thin Provisioning allows the administrator to allocate users more space than physically exists in the system. When paired with ZFS, it becomes easy to manage your total data pool size, and quickly and effectively grow to meet your users needs as they use more of their allotted space.
(Google benytter sig af Thin Provisioning til at tilbyde masser af plads, det er så bare langt fra alle der benytter sig af deres max grænse for lagerplads.) - File Sharing
FreeNAS™ supports many popular networking protocols, and is easy to set up in most home and enterprise environments. You'll be up and running in no time, and your users can connect with the protocol of your choice, no matter what operating system they run.- supports AFP, CIFS, FTP, NFS, SSH (including SFTP), and TFTP as filesharing mechanisms
- supports exporting file or device extents via iSCSI
- supports Active Directory or LDAP for user authentication
- supports UFS2 based volumes, including gmirror, gstripe, and graid3
- supports ZFS as the primary filesystem, enabling many features not available in UFS2 such as quotas, snapshots, compression, replication, and datasets for sharing subsets of volumes via CIFS. Supporting zpool version 15.
- Videoer:
- upgrade procedure takes advantage of NanoBSD by writing the operating system to an inactive partition, allowing for an easy reversal of an undesirable upgrade
- automatic system notifications about LSI RAID controller events (requires email service to be configured)
FreeBSD har også et ret godt pakkesystem du kan bruge til at installere ekstra programmer.
FreeBSD kan også afvikle Linux programmer OOTB (out-of-the-box), og skal have en bestemt pakke installeret for at man kan køre Linux programmer.
Bemærk dog at FreeBSD er som Linux i gamle dage (for 10 år siden) med hensyn til hardware, det vil sige: ret kræsen.
Du kan iøvrigt ikke bruge Linux device drivers, fordi Linux og BSD kerner er meget forskellige. Bemærk også at Linux program supporten ikke dækker Linux device drivers.
/Lars
[1]: FreeNAS
http://www.freenas.org/features
[2]: FreeBSD
http://www.dk.freebsd.org/
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
lath skrev:Tag og kig på FreeNAS[1], det er et samling programmer der er prækonfigureret til at skulle fungere som en NAS.
Tak Lars, jeg har også kigget på FreeNAS og http://blog.openmediavault.org/ (Som skulle være af samme udvikler, men bygget på Debian i stedet for FreeBSD, dog er det ikke færdigt endnu).
FreeNAS er jo med ZFS, og som jeg forstår det, er suveræn til en NAS (Navnet afslører det jo også lidt).
Jeg fik dog det indtryk at man låste sig meget mere en med en Ubuntu Server. F.eks. vil jeg gerne kunne installere mumble og jeg er sikker på der også er andre ting, når jeg kommer i gang. Når der skal til at rodes med source og halv avanceret kompilering, så står jeg lidt af.
Jeg kan heller ikke finde en liste over kompatibelt hardware, jeg kunne selvfølgelig bare prøve at se om jeg kan installere det.
Derfor er valget faldet på Ubuntu
Ud fra hvad jeg har læste er ZFS kun på FreeBSD og Solaris.
Ps: Øv øv jeg har ikke fået mit hardware endnu...
-
thomasdk81 skrev:lath skrev:Tag og kig på FreeNAS[1], det er et samling programmer der er prækonfigureret til at skulle fungere som en NAS.
Tak Lars, jeg har også kigget på FreeNAS og http://blog.openmediavault.org/ (Som skulle være af samme udvikler, men bygget på Debian i stedet for FreeBSD, dog er det ikke færdigt endnu).
FreeNAS er jo med ZFS, og som jeg forstår det, er suveræn til en NAS (Navnet afslører det jo også lidt).
Jeg fik dog det indtryk at man låste sig meget mere en med en Ubuntu Server. F.eks. vil jeg gerne kunne installere mumble og jeg er sikker på der også er andre ting, når jeg kommer i gang. Når der skal til at rodes med source og halv avanceret kompilering, så står jeg lidt af.
Det er ikke så svært.
Der er binære pakker og kildekode, source pakker, og det er ret nemt at installere.
1)
åbn en terminal og få root rettigheder med:
Kode: Vælg alt
su -
2)
På http://www.freebsd.org/ports/index.html kan du søge du efter en ports (source) pakke:
Resultatet af den søgning er: http://www.freebsd.org/cgi/ports.cgi?query=mumble&stype=all
Der er murmur og umurmur, hvor den sidste er en letvægtsversion af den første
Den første installeres således:
cd /usr/ports/audio/mumble/;make build install clean
og den anden installeres således:
cd /usr/ports/audio/umumble/;make build install clean
Ja rigtigt, Slackware Linux og Gentoo Linux har kopieret BSD systemerne og gør ca sådan her (men med en anden kommando).
Før du bruge ports skal du dog lige gøre dette engang for alle:
mkdir /usr/ports;pkg_add -r portsnap;portsnap fetch
og kunen af disse 2:
- for at installere en ny ports collection:
portsnap extract
- for at opdatere en eksisterende ports collection:
portsnap update
thomasdk81 skrev:Jeg kan heller ikke finde en liste over kompatibelt hardware, jeg kunne selvfølgelig bare prøve at se om jeg kan installere det.
Derfor er valget faldet på Ubuntu
Du kan se hardware listen i dokumentationen:
http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Requirements
thomasdk81 skrev:Ud fra hvad jeg har læste er ZFS kun på FreeBSD og Solaris.
Ja, men det har ikke noget med Linux at gøre - Linux kernen kommer li'som ikke noget der ligner i nærheden af ZFS filsystemet. Alle systemer der vil snakke med den NAS box bruger en netværksprotokol, der ikke kender til hvilket filsystem der konkret bruges.
/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Nu er det godt nok ikke mit emne men jeg tillader allige vel lige at spørge lidt, håber det er ok
Er det bare mig eller er det modstridende at sige den kan fra start, men skal have installeret noget ekstra?
Jeg ved godt der er lidt debat om hvorvidt det er klar, men hvad med Btrfs?
lath skrev:FreeBSD kan også afvikle Linux programmer OOTB (out-of-the-box), og skal have en bestemt pakke installeret for at man kan køre Linux programmer.
Er det bare mig eller er det modstridende at sige den kan fra start, men skal have installeret noget ekstra?
lath skrev:thomasdk81 skrev:thomasdk81 skrev:Ud fra hvad jeg har læste er ZFS kun på FreeBSD og Solaris.
Ja, men det har ikke noget med Linux at gøre - Linux kernen kommer li'som ikke noget der ligner i nærheden af ZFS filsystemet.
Jeg ved godt der er lidt debat om hvorvidt det er klar, men hvad med Btrfs?
-
SelvfølgeligAJenbo skrev:Nu er det godt nok ikke mit emne men jeg tillader allige vel lige at spørge lidt, håber det er ok
Det har jeg slet ikke læst noget om.AJenbo skrev:Jeg ved godt der er lidt debat om hvorvidt det er klar, men hvad med Btrfs?
-
https://help.ubuntu.com/community/btrfs
http://en.wikipedia.org/wiki/Btrfs
Umiddelbart vil det ikke være noget jeg vil ligge data på, som jeg gerne vil gemme Hurtig gennemlæsning giver mig det indtryk at fsck ikke fungere ordentligt endnu.
Det ser dog ud til at de arbejder hårdt for at få det til at køre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Btrfs
Umiddelbart vil det ikke være noget jeg vil ligge data på, som jeg gerne vil gemme Hurtig gennemlæsning giver mig det indtryk at fsck ikke fungere ordentligt endnu.
Det ser dog ud til at de arbejder hårdt for at få det til at køre.
-
@Lars:
Jeg kunne måske godt finde på at kigge på FreeNAS. Det er jo altid spændende at prøve noget nyt
Det er rigtig forstået, at hvis jeg sætter en USB disk til serveren, der kører med ZFS. Så kan den ikke læse den før den er formateret i ZFS?
Der vil man kunne få Ubuntu med ext4, via "ekstra software" til at læse f.eks. NTFS?
Eller er jeg 100% afhængig af netværks protokollerne?
Jeg kunne måske godt finde på at kigge på FreeNAS. Det er jo altid spændende at prøve noget nyt
Det er rigtig forstået, at hvis jeg sætter en USB disk til serveren, der kører med ZFS. Så kan den ikke læse den før den er formateret i ZFS?
Der vil man kunne få Ubuntu med ext4, via "ekstra software" til at læse f.eks. NTFS?
Eller er jeg 100% afhængig af netværks protokollerne?
-
AJenbo skrev:Nu er det godt nok ikke mit emne men jeg tillader allige vel lige at spørge lidt, håber det er oklath skrev:FreeBSD kan også afvikle Linux programmer OOTB (out-of-the-box), og skal have en bestemt pakke installeret for at man kan køre Linux programmer.
OOTB support forstået således:
Pointen er at det vælger man oftest ved installationen, og så har den jo også OOTB support for Linux programmer lige efter installation, ikk?
/Lars