netværks-hjælp søges

Spørgsmål eller problemer med kablet netværk, trådløst netværk, netværkshåndteringen eller andet som vedrører netværk.
Stefh

netværks-hjælp søges

Indlæg af Stefh »

Hej
Jeg har 2 trådløse netværkskort kørende på min computer.Et atheos og et ralink kort der er bygget ind i bundkortet.Men ralink kan jeg IKKE få til at virke det vil simpelthen ikke gå på nettet.Så jeg har monteret et ældre netkort Atheos ????? som virker rigtig godt.
Problem.De starter begge 2 op og vil på netværk.Atheos kommer nogenlunde hurtigt på mens ralink HELE TIDEN spørger efter koden og kommer aldrig på men bliver ved med at poppe op.TRÆLS

Kan man deaktivere driveren ved opstart på ralink-kortet (blackliste den evt.eller bliver den brugt sammen med noget andet??)
Kører dual-boot med win7.Hvis man slukker kortet ved opstart er det så også slukket i win 7.
http://paste.ubuntu.com/677363/
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=31&t=12889
Mvh stefh
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: netværks-hjælp søges

Indlæg af AJenbo »

At du ændre driveren i Linux påvirker ikke Windows.

Driveren er ath5k, du kan black liste den med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo su
echo "blacklist ath5k" > /etc/modprobe.d/blacklist-ath5k.conf
exit

Genstart her efter.

Der er desuden en anden driver du lige kan teste om virker bedre med dit kort:

sudo mv /etc/modprobe.d/blacklist-ath_pci.conf ~/blacklist-ath_pci.conf

Genstart. Det kan være du her efter skal åbne System-Administration-Yderligere driver for at installere en firmware der skal bruges (tror det er pakken hostapd der skal installeres) med denne driver, og muligvis genstarte igen.

Virker den heller ikke kan du deaktivere den igen med:

sudo mv ~/blacklist-ath_pci.conf /etc/modprobe.d/blacklist-ath_pci.conf
Stefh

Indlæg af Stefh »

Hej
Det var ikke Atheos-driveren men ra-link kortet med driveren rt2800usb jeg gerne ville have slået fra ved opstart.Jeg kan se at ubuntu har en driver til ra-link kortet men det virker bare ikke af en eller anden årsag.
Hvis man skal ra-link slå driveren fra ved opstart er det så sådan man skal gøre i terminalen??.
sudo su
echo "blacklist rt2800usb" > /etc/modprobe.d/blacklist- rt2800usb.conf
exit
Når der kommer opdatering,ny kerne,skal man så køre komandoen igen ???
Der står usb til slut ved driveren,håber ikke det påvirker de normale usb-stik.Jeg kan faktisk ikke slette mine usb-nøgler ordentligt.Det jeg vil slette står som trash og fylder stadig på nøglen.Lidt underligt.
Ellers tak for et godt forum.Læser det meget.Lærer meget.Havde helt sikkert opgivet ubuntu, linux, hvis det var sværere at få hjælp.
Mvh stefh
AJenbo
Admin
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Indlæg af AJenbo »

Stefh skrev:Hej
Det var ikke Atheos-driveren men ra-link kortet med driveren rt2800usb jeg gerne ville have slået fra ved opstart.Jeg kan se at ubuntu har en driver til ra-link kortet men det virker bare ikke af en eller anden årsag.

Var det så ikke letter ikke at have USB'en sidendende i computeren?
Stefh skrev:Hvis man skal ra-link slå driveren fra ved opstart er det så sådan man skal gøre i terminalen??.
sudo su
echo "blacklist rt2800usb" > /etc/modprobe.d/blacklist- rt2800usb.conf
exit

Ja
Stefh skrev:Når der kommer opdatering,ny kerne,skal man så køre komandoen igen ???

Nej, du laver en liste over hvilket driver den ikke skal indlæse når den starter.
Stefh skrev:Der står usb til slut ved driveren,håber ikke det påvirker de normale usb-stik.Jeg kan faktisk ikke slette mine usb-nøgler ordentligt.Det jeg vil slette står som trash og fylder stadig på nøglen.Lidt underligt.

Det er bare navnet
Stefh

Indlæg af Stefh »

Hej Ajenbo
Tak for hjælpen.Blacklistede rt2800usb driveren som beskevet,og det virker rigtig godt.
Nu kommer der ikke hele tiden pop-ups med log på netværk.
Mvh stefh