Jeg er igang med / forsøger at installere Zone Minder som er til overvågning - er der nogen her der har erfaring med dette program ?
Mit problem er:
Jeg skal editere i en fil "/etc/zm/apache.conf" og det viser sig at jeg ikke har rettigheder til at gemme den rettede fil, hvordan omgår jeg dette ?
Er ret ny bruger af Ubuntu, 10.04 LTS
Installation af Zone Minder
-
- Admin
- IRC nickname: AJenbo
- Geografisk sted: Vanløse, København
Re: Installation af Zone Minder
Hej og velkommen til forummet
Alle filer i /etc er system filer så for at kunne redigere dem skal du starte programmet du bruger med administrative rettigheder.
Er det et terminal program du bruger skal du skrive sudo forand det. Er det et grafisk program skal du køre det igennem gksu. Brug dog kun sudo og gksu når det er nødvendigt og luk programmerne når du er færdig, ellers åbner du op for et sikkerheds huld.
Alle filer i /etc er system filer så for at kunne redigere dem skal du starte programmet du bruger med administrative rettigheder.
Er det et terminal program du bruger skal du skrive sudo forand det. Er det et grafisk program skal du køre det igennem gksu. Brug dog kun sudo og gksu når det er nødvendigt og luk programmerne når du er færdig, ellers åbner du op for et sikkerheds huld.
-
Hej
Tak for svaret, det hjalp mig videre.
Jeg lader spørgsmålet stå åben et par dage, håber på at der måske er andre der anvender programmet
Tak for svaret, det hjalp mig videre.
Jeg lader spørgsmålet stå åben et par dage, håber på at der måske er andre der anvender programmet
-
- Admin
Er der flere problemer? Hvis du har løst problemet er det smartest at markere det som sådan så andre kan se de muligvis kan finde en løsning på deres problemer med programmet i dit emne.
-
Nej, der er vist ikke nogle problemer lige nu, kun nogle store opgaver med at få systemet til at udføre det jeg forventer - og dertil efterlyser jeg nogle herfra Ubuntu Danmark der allerede kender programmet !
-
- Admin
Du skal nok være lidt mere specifik omkring hvad det er du ønsker hjælp til. Det er jo kun dig der ved hvad du forventer.
-
- Geografisk sted: Køge
Ang. Zoneminder
Hvis du bare skal prøve det, så er det muligt at hente det som Virtuel maskine som kan åbnes i virtualbox.
Du kan endda bruge denne fremover så er du fri for at rode med en komplet installation af denne.
kan hentes her:
http://viktorpetersson.com/open-source/zoneminder-virtual-appliance/
Zoneminder kræver at du har nogle kamera der understøtter de rigtige protokoller. Eks Axis ip.
Hvis du har nogle lavpris "activeX" kan du godt glemme alt om at få dem til at virke med mindre du er god til at vride de korrekte ting ud af dem.
Jeg har selv været med til at sætte kamera overvågning op på mit arbejde og hvis man skal have et velfungerende system med backup og lign. så kan det næsten ikke betale sig at installere en server selv i forhold til hvad en NVR (network video recorder) koster til eks 4-8 stk ip kamera. sådan én kommer med raid og indbygget software til at styre det den skal.
Vi har købt en Qnap, men den bruger activex til at vise indholdet i en browser, tiltrods for at den selv kører linux og kan tilgås fra en android app!
Hvis du bare skal prøve det, så er det muligt at hente det som Virtuel maskine som kan åbnes i virtualbox.
Du kan endda bruge denne fremover så er du fri for at rode med en komplet installation af denne.
kan hentes her:
http://viktorpetersson.com/open-source/zoneminder-virtual-appliance/
Zoneminder kræver at du har nogle kamera der understøtter de rigtige protokoller. Eks Axis ip.
Hvis du har nogle lavpris "activeX" kan du godt glemme alt om at få dem til at virke med mindre du er god til at vride de korrekte ting ud af dem.
Jeg har selv været med til at sætte kamera overvågning op på mit arbejde og hvis man skal have et velfungerende system med backup og lign. så kan det næsten ikke betale sig at installere en server selv i forhold til hvad en NVR (network video recorder) koster til eks 4-8 stk ip kamera. sådan én kommer med raid og indbygget software til at styre det den skal.
Vi har købt en Qnap, men den bruger activex til at vise indholdet i en browser, tiltrods for at den selv kører linux og kan tilgås fra en android app!
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl